Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det beror på att Anjo och Lamotte inte fattade vad det handlade om och började veva i det blå.
Jo, jag är fullt övertygad om att Anjo och Lamotte mycket väl förstår vad granskning av restauranger som serverar fel mat till sina kunder kan vara bra för och vilken nytta och värde sådan granskning kan ge. Trots det kan de hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, och kritisera ett specifikt reportage, och journalistens tillvägagångssätt och brister i det reportaget.
Öhman däremot förstår inte att man kan kritisera en SVT-journalists bristfälliga och taffliga skattebetalda reportage utan att han därför, pga. släthjärna, samtidigt blir övertygad om att kritikerna därför är emot granskning av matkedjor som serverar fel mat, rent generellt, och massor av andra saker dessutom.
Det är ju det jag har förklarat från första början. Öhman förstår inte ens syftet med vad varken Anjo eller Lamotte gjorde, han har inte förmågan att isolera det relevanta mindre sammanhanget från samtliga irrelevanta större sammanhang. Det mindre sammanhanget är alltså SVT-journalistens agerande och bristerna i reportaget, exempel på större sammanhang som Öhman blandar in är saker som t.ex. granskning av matrestauranger överlag m.m.
För Lamotte och Anjo rymmer idén om "Journalisters rätt att granska snabbmatsrestauranger som serverar fel mat" inte ens inom ramen för situationen. Det är underförstått och accepterat och har inte med detta att göra. Det är alltså redan avhandlat som fakta och allmänbildning och inte relevant att ens diskutera. Ingenting av varken Lamottes intervju, eller Anjos reaktion på intervjun har med det att göra.
Men jag är som sagt föga förvånad att Öhman inte förstår det, sådan oförståelse är återkommande hos personer som Öhman.
Jag såg det isolerade omfånget av situationen direkt, genom att reflexmässigt cementera all allmänkunskap och givna saker, redan efter att jag hade sett Lamottes intervju. Lamotte fokuserade mycket på detaljen om kvittot, medan poängen var att han kritiserade reportagets genomförande, men han behövde bara ta upp kvittot för att hans poäng skulle nå fram (till alla, undantaget släthjärnor). Det var liksom ingen tvekan om saken, det är inte så att man antar att Lamottes kritik handlade om att han stöttade Max-representanten i hennes förklarande att SVT-journalisten var den enda som fått fel burgare, eller något sånt. Det var givet, omedelbart, vad Lamottes kritik gick ut på.
Mer än 200.000 följare, och "bara" rapporterar om drama, borde vara en indikation på att väldigt många ser något i Anjo, som person, vilket "kritiker" som Öhman är totalt blinda inför och missar helt och som ständigt flyger dem över huvudet. Det kan inte vara lätt att vara en sådan person som Öhman, som ständigt misslyckas med att pussla ihop vad som för oss andra är självklar logik.