2026-03-30, 19:20
Medlem
Vitiss avatar
Vem är detta?
Jag har letat här på FB men hittar (märkligt nog) ingen tråd.

Svensk finansman greps på flykt i Afrika – häktad för grov våldtäkt
Uppdaterad idag 17:55
Publicerad idag 12:22

En svensk finansman är häktad misstänkt för bland annat grov våldtäkt, grovt vapenbrott och grov misshandel i Bohuslän.

Han greps i afrikanska Sao Tomé och Principe, ögruppen utanför Västafrika. I helgen lämnades finansmannen ut till Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svensk-finansman-greps-pa-flykt-i-afrika-haktad-for-grov-valdtakt
Citera
2026-03-30, 19:56
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Vem är den gripne finansmannen?

/ Moderator
Citera
2026-03-30, 20:52
Medlem
Det är Stig karl-magnus Carlsson
Citera
2026-03-30, 20:54
Medlem
MrFripps avatar
https://nyhetersto.se/2026/03/30/finansman-misstankt-for-grova-brott-pa-tjorn-gripen-utomlands

Brotten han misstänks för verkar ha begåtts på Tjörn.
Citera
2026-03-30, 21:15
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetor888
Det är Stig karl-magnus Carlsson

Ja, det har Du rätt i.
Vid en sökning på det namnet kom denna artikel upp.
(Tyvärr går det inte att kopiera texten för ett citat.)

https://www.plataformamedia.com/en/2026/02/23/former-advisor-to-the-sao-tomean-president-wanted-by-interpol-is-in-custody/
Citera
2026-03-30, 22:21
Medlem
För mig verkar brotten vara såpass grova att jag direkt yrkar på minst 30 års fängelse och ett par miljoner i skadestånd till offren.

"Mannen misstänks flera grova brott som ska ha inträffat på Tjörn under 2024. Misstankarna rör bland annat grov våldtäkt, grov misshandel och grovt vapenbrott."
Citera
2026-04-01, 09:53
Medlem
tantaluss avatar
K*rl K*rlsson, Sw*y Ventures (*=a). Träffade honom kort för fyra-fem år sedan och visst gav han intrycket av att vara en semi-sleazy wheeler-dealer och bon vivant (solbrännan och en hälften så gammal brud vid hans sida kan ha bidragit men det var framförallt sättet och vad han sade) men jag hade snarare gissat på ekonomisk brottslighet än vad han nu anklagas för. Han är en gammal serieentreprenör och kompis (eller ”kompis”) till furst Albert i Monaco.
Citera
2026-04-02, 18:52
Medlem
Tydligen storskandal i ölandet São Tomé och Príncipe: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svensk-finansman-pa-flykt-fick-diplomatpass-i-afrika

Citat:
Den svenske finansmannen jagades av den svenska rättvisan misstänkt för grov våldtäkt och grov misshandel – då fick han diplomatpass i ett land i Afrika för en roll som presidentens särskilde rådgivare.

Nu har han utlämnats till Sverige efter ett samarbete med Interpol – en affär som utlöst en inrikespolitisk skandal och fått landets president att pudla offentligt.
Citera
2026-04-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
K*rl K*rlsson, Sw*y Ventures (*=a). Träffade honom kort för fyra-fem år sedan och visst gav han intrycket av att vara en semi-sleazy wheeler-dealer och bon vivant (solbrännan och en hälften så gammal brud vid hans sida kan ha bidragit men det var framförallt sättet och vad han sade) men jag hade snarare gissat på ekonomisk brottslighet än vad han nu anklagas för. Han är en gammal serieentreprenör och kompis (eller ”kompis”) till furst Albert i Monaco.

Säker på att det är samma Karlsson? Den du refererar till är VD för börsnoterade Newbury och blev live-intervjuad i Sthlm för mindre än två veckor sen. Han har ingen koppling till Gbg heller vad jag vet
Citera
2026-04-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elver-mantjes
Säker på att det är samma Karlsson? Den du refererar till är VD för börsnoterade Newbury och blev live-intervjuad i Sthlm för mindre än två veckor sen. Han har ingen koppling till Gbg heller vad jag vet

Den han refererar till är inte VD för Newbury.
Citera
2026-04-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
För mig verkar brotten vara såpass grova att jag direkt yrkar på minst 30 års fängelse och ett par miljoner i skadestånd till offren.

"Mannen misstänks flera grova brott som ska ha inträffat på Tjörn under 2024. Misstankarna rör bland annat grov våldtäkt, grov misshandel och grovt vapenbrott."

Gängkriminella som har begått exakt samma typ av brott har inte fått mer än ett par till tre år bakom galler för samma typ av brottslighet under de senaste tjugo åren. Är det för att han är svensk som du tänker att 30 år är en rimlig tid?
Citera
2026-04-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supercharged
Gängkriminella som har begått exakt samma typ av brott har inte fått mer än ett par till tre år bakom galler för samma typ av brottslighet under de senaste tjugo åren. Är det för att han är svensk som du tänker att 30 år är en rimlig tid?

Nej, tanken är att man ska minimera risken att någon mer stackare blir ett offer för honom. Det gäller alla kriminella som skadar människor. Samhället har en skyldighet att skydda medborgarna från detta våld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in