2026-04-01, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Skrattade lite åt hur uttänkt det är med betalinläggen. Hon har ju avslöjat namnet på sin nya (Marcus) för sina Premiumläsare, och när hon kapat senaste inlägget så att man måste logga in för att läsa hela är det efter första bokstaven i hans namn, så att man precis kan läsa "mina barnfria veckor har jag varit hos M..." För att signalera vad man får veta om man är betalläsare.

Vore ju kul om det visar sig att hon bara har varit hos Mamma.
Citera
2026-04-01, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Vore ju kul om det visar sig att hon bara har varit hos Mamma.

I himlen då? Eller på kyrkogården?
Citera
2026-04-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fula-klaeder
När har hon sagt att hon ska plugga?

Jag tror på nåt jobb hon kan ha och ändå bo lantligt. Lärare eller sjuksköterska typ. Hon verkar ju gilla att stå på scen och föreläsa. Men beskriver sig som antitesen till en välorganiserad projektledare. Prästyrket verkar så teoretiskt, tror ni verkligen hon har en sådan längtan? Socionom kanske snarare hon har ju ett stort politiskt patos.

Jag tror att hon antingen kommer plugga nån kurs för skojs skull eller gå en utbildning där som leder till ett jobb hon kan utföra hemifrån. Clara har ett politiskt patos, men det gäller nog mest miljö, feminism och fördelningspolitik. Clara är ingen people person. Känns som hon under sitt vuxenliv skapat sig ett liv där hon kan att bo och verka i en stressfri och lantlig, avsides miljö. Hennes umgänge består av familjemedlemmar och kompisar som liknar henne själv. Clara som lärare, socionom eller sjuksköterska känns orealistiskt. Att dagligen ha att göra med alla typer av människor, typ stökiga elever, missbrukare, invandrare etc är inte Claras grej. Hon är inte intresserad av människor på det sättet. Jag tror att hon helst har armlängds avstånd till 99 % av befolkningen.
Citera
2026-04-01, 17:59
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Vad är grejen med att hon och Malin Wollin ska se så ”porriga” ut på alla bilder? Alltid mer eller mindre avklädda, klänger och ligger på varandra i olika poser. Är det bara för att provocera?

När Clara fotas med Erika är det ju ullkofta och huckle på, inte alls det där ”slampiga” som hon verkar fått dille på… 😏

Undrar samma sak.
Är inte jättesugen på nakenchock och styva bröstvårtor in my face faktiskt.
Deras podd riktar väl sig till kvinnor, så känns ganska mal placé.
Citera
2026-04-02, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Undrar samma sak.
Är inte jättesugen på nakenchock och styva bröstvårtor in my face faktiskt.
Deras podd riktar väl sig till kvinnor, så känns ganska mal placé.

Undrar också vad detta behov av att gå från tämligen helylle till att plötsligt försöka se sexig ut på var och varannan bild beror på. Nu senast i inlägget om salladsrecept hade hon en rejält urringad klänning som slutar strax under ljumsken och får det att se ut som hon glömt byxorna. (Har sett den även på tidigare bilder i andra inlägg.)

Apropå pluggande snabbspolade jag mig igenom delar av påskpodden, och hon planerar att läsa fristående kurser i etnologi (? tror jag att hon sa.) Alltså ingen yrkesexamen, åtminstone inte i ett första skede, utan för att kunna "bottna mera" när hon skriver sina böcker. Eller något i den stilen sa hon. På tal om det - köper någon verkligen dessa almanacksböcker undrar jag? Med "hemkunskap för vuxna"? Allt sådant är ju väldigt googlingsbart för den som vill.
Citera
2026-04-02, 08:17
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvagga77
På tal om det - köper någon verkligen dessa almanacksböcker undrar jag? Med "hemkunskap för vuxna"? Allt sådant är ju väldigt googlingsbart för den som vill.
Clara sa att i alla fall första upplagan sålde väldigt bra. Det är säkert en populär present också. Snyggt formgiven etc.

Men med tiden kan jag tänka mig att intresset svalnar, hur många varianter av samma bok vill man egentligen ha? Även om en del av grejen är att boken också är en almanacka.
Citera
2026-04-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Jag tror att hon antingen kommer plugga nån kurs för skojs skull eller gå en utbildning där som leder till ett jobb hon kan utföra hemifrån. Clara har ett politiskt patos, men det gäller nog mest miljö, feminism och fördelningspolitik. Clara är ingen people person. Känns som hon under sitt vuxenliv skapat sig ett liv där hon kan att bo och verka i en stressfri och lantlig, avsides miljö. Hennes umgänge består av familjemedlemmar och kompisar som liknar henne själv. Clara som lärare, socionom eller sjuksköterska känns orealistiskt. Att dagligen ha att göra med alla typer av människor, typ stökiga elever, missbrukare, invandrare etc är inte Claras grej. Hon är inte intresserad av människor på det sättet. Jag tror att hon helst har armlängds avstånd till 99 % av befolkningen.

Jag är av samma uppfattning. Hon är intresserad av olika typer av människor, men vill inte ha med dem att göra mer än i böckernas värld. Hon gillar tanken på Sverige som ett kollektiv, men vill inte bidra till ett sådant mer än på avstånd. Jag har svårt att se henne engagera sig praktiskt i föreningar och organisationer som faktiskt bidrar till välfärd eller ett gemensamt kollektiv. Hon är för egocentrisk och fokuserad på sig själv och sitt eget välmående. Lite reklamkampanjer i sina kanaler för några organisationer eller lite skönmålande om landsbygden är väl vad hon kan och orkar sträcka sig till. Eller en bjudresa till Afrika då för en välgörenhetsorganisation, så att hon kan ta med sig sin son på hans drömresa.
Citera
2026-04-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Jag är av samma uppfattning. Hon är intresserad av olika typer av människor, men vill inte ha med dem att göra mer än i böckernas värld. Hon gillar tanken på Sverige som ett kollektiv, men vill inte bidra till ett sådant mer än på avstånd. Jag har svårt att se henne engagera sig praktiskt i föreningar och organisationer som faktiskt bidrar till välfärd eller ett gemensamt kollektiv. Hon är för egocentrisk och fokuserad på sig själv och sitt eget välmående. Lite reklamkampanjer i sina kanaler för några organisationer eller lite skönmålande om landsbygden är väl vad hon kan och orkar sträcka sig till. Eller en bjudresa till Afrika då för en välgörenhetsorganisation, så att hon kan ta med sig sin son på hans drömresa.

Kanske är hon egocentrisk, hon lever i alla fall ett liv som är mer på hennes egna villkor än vad andra människor har möjlighet till. Men hon har väl berättat att hon har en viss social ångest? Som hon kanske hanterat genom att inte utmana den, utan att snarare avskärma sig från sånt som inte känns tryggt. Hon rör sig liksom i fickor ( kyrkan, hembyn, systerns by, stugan, antikaffärer, loppisar, cykelsemester på Ven, gamla anrika svenska kafeer med bakverk från 50-talet, sonens friskola) och det kräver nog lite planering om hon ska göra nåt utanför hembyn så att hon inte riskerar att beblanda sig med kreti och pleti. Tror inte alls hon ser ner på kreti och pleti, men hon trivs nog inte bland dem.
Citera
2026-04-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvagga77
Undrar också vad detta behov av att gå från tämligen helylle till att plötsligt försöka se sexig ut på var och varannan bild beror på. Nu senast i inlägget om salladsrecept hade hon en rejält urringad klänning som slutar strax under ljumsken och får det att se ut som hon glömt byxorna. (Har sett den även på tidigare bilder i andra inlägg.)

Apropå pluggande snabbspolade jag mig igenom delar av påskpodden, och hon planerar att läsa fristående kurser i etnologi (? tror jag att hon sa.) Alltså ingen yrkesexamen, åtminstone inte i ett första skede, utan för att kunna "bottna mera" när hon skriver sina böcker. Eller något i den stilen sa hon. På tal om det - köper någon verkligen dessa almanacksböcker undrar jag? Med "hemkunskap för vuxna"? Allt sådant är ju väldigt googlingsbart för den som vill.

Jag köpte den första som kom och gav bort den i present till tjejen som önskade sig den. Hon var väldigt entusiastisk och tänkte sig både att göra matplanering i den och skriva matdagbok över vad som faktiskt åts/tillagades. Hennes morsa höll på med sånt, eller om det var mormor. Sådan där äkta gammal husmor som väl gått hushållsskola eller nåt i den stilen.

Fast var nog för ambitiöst för en nutida yrkesarbetande kvinna, och intresset falnade snart. Men det var en fin bok, fina bilder och sånt.

Verkar kul iofs att distansplugga enstaka kurser. Men det tar en massa tid. Fast blev lite sugen kolla utbudet nu. Just etnologi appellerar inte till just mig.
Senast redigerad av Eorga 2026-04-02 kl. 13:41.
Citera
2026-04-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
I himlen då? Eller på kyrkogården?

Visst fan. Sorry, my bad.
Citera
2026-04-02, 21:48
Medlem
Har också tänkt på att hon rör sig i väldigt kontrollerade sammanhang. Hennes vänkrets i byn där hon bor består ju uteslutande av inflyttade från den närliggande storstan, t.ex. lillasystern till hennes bästa vän, som vill leva det kurerade byalivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in