2026-04-02, 20:50
Medlem
Snyggt. Borde ju vara allas mål. Att få vara med i direktsändning och sen säga "negerboll". Hur kul som helst !
Citera
2026-04-02, 20:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Svaret:

As easy as that. Sluta historieförfalska, det var så på den tiden och det måste man kunna referera till. Ingen mörkhyad person har blivit kränkt, endast vita vänsterblivna i vanlig ordning. Cirkulera.
Exakt så. Jag är så in i helvetes trött på vita, självhatande människor som ser rasism i allt; om det 'drabbar' svarta. När vita drabbas av riktig rasism håller dessa jävla avskum käften. Då ska förövarna hyllas med sin jävla negermusik på P3 galor mm.

Det finns en särskild plats i helvetet för er.
Citera
2026-04-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Carl Jan Granqvist pratade om dukningar i Sveriges radio.

Då beskrev han en svart tallrik genom att använda n-ordet.

– Det var ju bara för att jag skulle vara korrekt med beskrivningen, säger Granqvist till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/j00ero/carl-jan-granqvist-sager-n-ordet-i-sveriges-radio

Var det sista gången Carl Jan fick vara med i radio?
Vad är n-ordet?
Något annat än order Neger eller?
sluta tramsa för fan
Citera
2026-04-02, 21:02
Medlem
Fenotyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Carl Jans oerhörda övertramp har förpassats tillo minneshålet

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/carl-jan-granqvists-langfredagsmeny-parfymhistoria-och-hur-gick-pasken-fran-skrack-till-mys

Ah, Sovjet-Radio censurerar! Så lämpligt...
Citera
2026-04-02, 21:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
I många hushåll säger man fortfarande N om våra gäster så det är lätt att man gör det bland folk också då!

Men folk som säger det privat är nog ändå oftast medvetna om att det anses olämpligt och skulle knappast säga det i en direktsändning, tror du inte?
Citera
2026-04-02, 21:07
Medlem
HateWrecks avatar
Av allt som är osmakligt med denna åldrade stjärtgosse..
Neger säger nog de flesta från hans generation utan att tänka efter.
De ALLRA flesta från hans generation är ej fortfarande i livet.
Han är själv snart ett minne blott.
Ge honom inte denna uppmärksamhet.
Citera
2026-04-02, 21:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hade det suttit en neger och snackat om hur vita är så vidriga och usla, i matlagning, angående maträtter, eller i allmänna termer så hade programledarna fått spontanorgasmer och sprutat ner panelen, i sann och perverterad vänsterglädje!

Kan du ge ett enda exempel på när en programledare i Sveriges radio blivit lycklig över att en gäst pratat om hur vidriga vita är? Ett enda?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2026-04-02 kl. 21:17.
Citera
2026-04-02, 21:15
Medlem
Proras avatar
"Jag hatar alla lata n-ordet-jävlar" är lyckligtvis fortfarande ett tillåtet uttalande.
Citera
2026-04-02, 21:21
Medlem
Citronfrommages avatar
"Som negerhud" tror jag att han sa att glasyren skulle vara och att det hette så när glasyren gjordes.

Jag tycker att det är otroligt löjligt att man inte "får" säga neger, jag säger väl ordet neger om jag vill så länge jag inte säger det till nån. Varför är inte ordet zigenare förbjudet isåfall, det är ju numera nedsättande för romer.
Senast redigerad av Citronfrommage 2026-04-02 kl. 21:29.
Citera
2026-04-02, 21:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Vad hade man förväntat sig? är inte ett dugg förvånad över att det har klippts bort

Ordet neger är aldrig okej att använda oavsett om det är en äldre man som kunde säga det utan problem på 60-70 talet eller ungdom idag.

Är den här artikeln skriven av en rasist?

Här kan du läsa historien om hur ett svenskt värdeneutralt och respektfullt ord, med anor från medeltiden, förstördes av aktivistgrupper och gavs till rasisterna som därmed fick två n-ord istället för ett. Därmed förstörde man inte bara ovanstående artikel, utan även flera hundra år av progressiv litteratur, som nu framstår som rasistisk. Mycket sorgligt och kontraproduktivt. Dessutom är det en postum ärekränkning av dem som stod upp för den självklara sanningen att en människas rättigheter och värdighet inte beror på färgen på dess hud.

(FB) Sara blev kallad neger av kollega – sen slutade kommunen ringa

Senast redigerad av DickeFix 2026-04-02 kl. 21:32.
Citera
2026-04-02, 21:40
Medlem
Bourbons avatar
Vår kultur använde inte negrer så varför ska det kallas N-ordet?
Citera
2026-04-02, 21:42
Avslutad
Är ”neger” det nya n-ordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här