2026-04-02, 18:04
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Carl Jan Granqvist pratade om dukningar i Sveriges radio.

Då beskrev han en svart tallrik genom att använda n-ordet.

– Det var ju bara för att jag skulle vara korrekt med beskrivningen, säger Granqvist till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/j00ero/carl-jan-granqvist-sager-n-ordet-i-sveriges-radio

Var det sista gången Carl Jan fick vara med i radio?
Citera
2026-04-02, 18:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vad sa han - neger / nigger eller negro? Sa han niggertallrik så låter det ju onekligen rätt illa men om han sa att tallriken hade kulörten negro/negroe så tycker i alla fall jag att det är en väsentlig skillnad.
Citera
2026-04-02, 18:10
Medlem
WetCigarettes avatar
Hade det varit någon annan person hade jag tänkt att det var en fjantig ursäkt och att personen bara ville säga neger i radio som en kul grej med försvaret att ”jo men det betyder ju faktiskt svart höhöhööö”. Med just honom så tror jag det ändå finns en möjlighet att han resonerat så seriöst och inte bara gjort det som en fjantig grej.

Hur reagerade programledarna? Citera gärna mer eller länka en annan källa.
Citera
2026-04-02, 18:12
Medlem
Ett typexempel på när ordet har sin giltighet. Problemet är att han väl missbedömde publiken och syftet.
Citera
2026-04-02, 18:16
Medlem
Ferhs avatar
Han borde ha sagt neger istället för att säga nigger (n-ordet), i såfall. Eller så borde programledaren ha slutat vara dum i huvudet, eftersom neger är detsamma som negro, och negro och n-ordet är inte samma sak.
Citera
2026-04-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Hade det varit någon annan person hade jag tänkt att det var en fjantig ursäkt och att personen bara ville säga neger i radio som en kul grej med försvaret att ”jo men det betyder ju faktiskt svart höhöhööö”. Med just honom så tror jag det ändå finns en möjlighet att han resonerat så seriöst och inte bara gjort det som en fjantig grej.

Hur reagerade programledarna? Citera gärna mer eller länka en annan källa.

Det va nära att smockan hängde i luften, enbart vänstermänniska som jobbar på SR så det va lite lynchstämning!
Citera
2026-04-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Han borde ha sagt neger istället för att säga nigger (n-ordet), i såfall. Eller så borde programledaren ha slutat vara dum i huvudet, eftersom neger är detsamma som negro, och negro och n-ordet är inte samma sak.

Så länge dom säger svenne så borde vi säga N, ingen skillnad!
Citera
2026-04-02, 18:21
Medlem
Chihuahualadys avatar
Sa han negro eller neger?
Citera
2026-04-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad sa han - neger / nigger eller negro? Sa han niggertallrik så låter det ju onekligen rätt illa men om han sa att tallriken hade kulörten negro/negroe så tycker i alla fall jag att det är en väsentlig skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av Chihuahualady
Det får vi inte veta eftersom det har klippts bort.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/carl-jan-granqvists-langfredagsmeny-parfymhistoria-och-hur-gick-pasken-fran-skrack-till-mys
Citera
2026-04-02, 18:25
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chihuahualady

Negertallrik
Citera
2026-04-02, 18:26
Medlem
Pinoputchins avatar
Calle börjar bli senil?
Citera
2026-04-02, 18:33
Medlem
Chihuahualadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Negertallrik

Ajdå😬😬, låter lite som att han börjar bli lite senil. Sen får vi ha i åtanke att han är en boomer och född på 40-talet, då använde man det ordet väldigt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in