2026-04-02, 14:38
Medlem
Det föds inte bara färre barn. De barn som föds är i högre utsträckning barn som kräver särskilda resurser i form av anpassad skola. Ökningen är extremt hög i vissa kommuner och 6.8 % i hela landet. Just nu går 1.6 % av elever i anpassad skola och många står i kö. I många kommuner finns inte plats och barn som borde gå i särskola går kvar i den ordinarie skolan. Vad tror vi om den den här utvecklingen?

https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/nyheter/2026-03-25-antalet-elever-i-anpassad-grundskola-fortsatter-att-oka
Citera
2026-04-02, 14:50
Medlem
De går i vanliga klasser nu med elevstödjare mm. Vad är konstigt med det?
Citera
2026-04-02, 15:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
Är man på särskola är insatserna på en helt annan nivå. Många i den vanliga skolan behöver också hjälp och resurser men att den här gruppen växer signalerar något.
Särskolorna tar dessutom oftast bara in de som verkligen behöver det samt har föräldrar som faktiskt förstår att deras barn har särskilda behov.
Citera
2026-04-02, 15:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
Det föds inte bara färre barn. De barn som föds är i högre utsträckning barn som kräver särskilda resurser i form av anpassad skola. Ökningen är extremt hög i vissa kommuner och 6.8 % i hela landet. Just nu går 1.6 % av elever i anpassad skola och många står i kö. I många kommuner finns inte plats och barn som borde gå i särskola går kvar i den ordinarie skolan. Vad tror vi om den den här utvecklingen?

https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/nyheter/2026-03-25-antalet-elever-i-anpassad-grundskola-fortsatter-att-oka

Det är ju inte alls bra! "Läsåret 2025/26 är nästan 18 400 elever mottagna i anpassad grundskola, en ökning med 6,8 procent jämfört med föregående läsår" och den skolan är till för elever som på grund av en intellektuell funktionsnedsättning inte bedöms kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav.

Hur fan kan det komma sig, är ungarna mer korkade idag?
Citera
2026-04-02, 15:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hur fan kan det komma sig, är ungarna mer korkade idag?

Är du en millennial eller äldre eller saknar barn i rätt ålder har du ingen aning om vad som krävs i skolan nuförtiden. Vi har haft en väldigt krävande skolplan som de fått backa på. Att man ska resonera akademiskt mellan 7 och 9 år, samt kunna lägga upp sitt skolarbete själv. Krävs också att man ska kunna läsa och räkna innan första klass.

Var ärlig nu, hade DU det så svårt i din skola som barn?
Citera
2026-04-02, 15:27
Medlem
Kundalinis avatar
Inavel bland vissa invandrargrupper bidrar definitivt. Som jag har förstått det syns effekten tydligt när det till exempel gäller hjärtmissbildningar, där kusinbarn är tydligt överrepresenterade.

Men det är kanske fortfarande en "känslig" fråga.
Citera
2026-04-02, 15:28
Medlem
Men siffran borde väl vara högre? I utsatta områden har c:a 25% stora läs- och skrivsvårigheter. Och där bor det c:a 170 000 barn, och drygt 40 000 har dessa problem. Tillhör de dem som behöver anpassad skola?
Senast redigerad av Newton555 2026-04-02 kl. 15:34.
Citera
2026-04-02, 15:29
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är du en millennial eller äldre eller saknar barn i rätt ålder har du ingen aning om vad som krävs i skolan nuförtiden. Vi har haft en väldigt krävande skolplan som de fått backa på. Att man ska resonera akademiskt mellan 7 och 9 år, samt kunna lägga upp sitt skolarbete själv. Krävs också att man ska kunna läsa och räkna innan första klass.

Detta är väl ett annat problem? Akademiseringen och det överdrivna fokuset på universitetsförmågor redan på högstadiet är knappast en orsak till en växande grupp särskolemässiga barn?
Citera
2026-04-02, 15:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Detta är väl ett annat problem? Akademiseringen och det överdrivna fokuset på universitetsförmågor redan på högstadiet är knappast en orsak till en växande grupp särskolemässiga barn?

Nej, detta var lite OT om de barn som går i vanlig skola men med assistans.

Man räknar att 1 % av barnen har IF, de med mild är flest, men det finns även barn som högre intelligens och inte IF, men har t ex grav autism eller hjärnskada.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-04-02 kl. 15:35.
Citera
2026-04-02, 15:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Nej, detta var lite OT om de barn som går i vanlig skola men med assistans.

Man räknar att 1 % av barnen har IF, de med mild är flest, men det finns även barn som högre intelligens och inte IF, men har t ex grav autism eller hjärnskada.

Mitt hjärta blöder för kids med IQ kring 80 som går år efter år i skolan och sjunker ihop mer och mer själsligen för att de, fastän de är underbara personer, helt enkelt har det kognitivt svårt att hantera de intellektuella kraven.

Och systemet låtsar att alla har samma förutsättningar. Tragiskt.
Citera
2026-04-02, 15:40
Avstängd
Citat:

Nja, hade väl några mobbare efter mig men de dröp av när jag gav deras ledare stryk, några ämnet hade jag svårt för men ärlig som jag är var det idrotten som rädda mig från att skita helt i skolan! Det var faktiskt inte så bra förr heller! Men jag tar till mig vad du skriver och undrar var föräldrarna kommer in? Mina var aldrig intresserade hur jag hade det i min skola!
Citera
2026-04-02, 15:42
Medlem
Särskoleelever har IQ under 70.

Enligt amerikansk federal lag får armén inte rekrytera soldater med IQ under 83. Anledningen är att armén efter omfattande studier dragit slutsatsen att personer under denna nivå inte kan tränas till att utföra militära uppgifter på ett säkert eller effektivt sätt, ens vid enklare sysslor.

Är det ens värt att slösa resurser på att utbilda personer med IQ 70 eller lägre då de ändå aldrig kommer att kunna utföra produktiva arbeten tillfyllest?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in