2026-03-27, 17:30
Medlem
Dishys avatar
Äta alldeles för lite är som att fucka sitt framtida jags chanser att behålla viktnedgången.
Senast redigerad av Dishy 2026-03-27 kl. 17:38.
Citera
2026-03-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
Fast det är det inte. Läs på om metaboliskt adaptionsläge.
Ligga för lågt under en längre tid är förödande i det långa loppet. Jag gissar att du vill ner under 100 kg, vilket kommer ta en så pass lång tid så du kommer hamna i det här läget om du ligger så lågt så du måste kämpa för att nå 1400 kcal.

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Äta alldeles för lite är som att fucka sitt framtida jags chanser att behålla viktnedgången.

Kanske uttalade mig lite klumpigt, men jag förstår att det inte är hållbart att ligga lågt under lång tid.
Klart att det finns dagar som är värre än andra men så är det väl för alla ibland med magsjuka och annat..

Försöker mer få tips på en rimlig nivå och råd på vad man kan äta..
Hittat en Whey80 på ica som jag kunde blanda med mjölk som blev ca 250kcal och tyckte var lätt att dricka även om man inte var hungrig.

Har ingen stress och ingen målvikt direkt men vill ju såklart komma ner på en hälsosam vikt.
Har ju varit överviktig hela livet så antar att jag kommer pausa och försöka hålla vikten när jag känner mig proportionerlig. Räknar väl inte direkt med att överflödig hud på magen kommer återhämta sig.
Citera
2026-03-27, 20:41
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softfire
Kanske uttalade mig lite klumpigt, men jag förstår att det inte är hållbart att ligga lågt under lång tid.
Klart att det finns dagar som är värre än andra men så är det väl för alla ibland med magsjuka och annat..

Försöker mer få tips på en rimlig nivå och råd på vad man kan äta..
Hittat en Whey80 på ica som jag kunde blanda med mjölk som blev ca 250kcal och tyckte var lätt att dricka även om man inte var hungrig.

Har ingen stress och ingen målvikt direkt men vill ju såklart komma ner på en hälsosam vikt.
Har ju varit överviktig hela livet så antar att jag kommer pausa och försöka hålla vikten när jag känner mig proportionerlig. Räknar väl inte direkt med att överflödig hud på magen kommer återhämta sig.

Jag hade kört på de vanliga hederliga kostråden men med mer protein (plus tränat styrketräning) för att försöka behålla så mycket av musklerna som möjligt under viktnedgången.
Citera
2026-03-31, 20:10
Medlem
Mina provsvar kom nu in och jag har fått godkänt för Mounjaro.

Vilken "tjänst" är billigast när det gäller receptskrivning? Receptonline är rätt dyra med ett abonnemang som kostar minst 495:- i månaden (bindningstid 12 mån) så vill kolla alternativ som rekommenderas.
Citera
2026-03-31, 21:59
Medlem
bozze4evigts avatar
Vilken dos kör ni på Mounjaro?

Jag har kört Ozempic sen augusti men helt tappat effekt sista tiden och därför gått över tlll Mounjaro.

Kört en månad med 2.5mg men upplever fortfarande hunger och sug som jag gjorde sista tiden med Ozempic

Nu har jag fått 5mg spruta och ska börja med den idag och hoppas få effekt igen.

Vad är maxdos på Mounjaro? Blir dock sjukt dyrt med ökad effekt.

Hur gör ni?
Citera
2026-04-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt

Jag har kört Ozempic sen augusti men helt tappat effekt sista tiden och därför gått över tlll Mounjaro.

Kört en månad med 2.5mg men upplever fortfarande hunger och sug som jag gjorde sista tiden med Ozempic

Nu har jag fått 5mg spruta och ska börja med den idag och hoppas få effekt igen.

Hur gör ni?

Jag var uppe som mest på ca 7,5 mg per vecka (jag tog 5 var femte dag).
Jag hade inte samma effekt som precis i början men tillräckligt för att klara viktnedgång på 3-4 kg per månad.

Sedan 3 månader har jag skiftat fokus till viktstabilitet och börjat minska dosen, nu på 4 mg per vecka. Men den dosen har jag inget matbrus, bra mättnad men kan äta mer än tidigare. Totalt gick jag ner 30 kilo på 9 månader.
Citera
2026-04-01, 15:43
Medlem
4e veckan med Mounjaro avverkad och totalt -5.3kg. Sjukt nöjd! Har gått under den vikten jag aldrig någonsin kommit under hur mycket jag än tränat och hållt nere på kaloriintaget.
Har golden dose kvar av 2.5-sprutan och har nu precis hämtat ut en 5mg-spruta. Men har god effekt på 2.5 så tänker klicka den pennan så länge det går.
Citera
2026-04-02, 07:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt

Hur gör ni?

Hur hög dos hade du på Ozempic då? Om jag förstått det rätt så är det inte direkt så att medicinen tappar effekt (det finns ingen "tillvänjningsfaktor" eller vad man ska kalla det alltså att kroppen vänjer sig), det som händer är att kroppen svarar med mer hunger pga viktnedgången.

Menar inte att ordmärka utan tänker att det är skillnad på att veta att medicinen förmodligen inte slutar fungera plötsligt utan att det handlar om kroppens svar på viktnedgången. Så lösningen brukar vara att man behöver öka dosen när man har nått det läget att man stått stilla i vikt länge.

Tror att maxdos Ozempic är 2 mg/v. Kan tänka mig att 2,5 mg/v Mounjaro inte ger så bra effekt som en högre dos Ozempic om du nu var uppe i de högre doser av det. Men 5 eller 7,5 mg Mounjaro lär hjälpa.
Citera
2026-04-02, 10:52
Medlem
Hej!
Jag har haft en 5 mg penna i åtta veckor och klickat mig fram.
Jag ska ta dos åtta idag.
Min fråga är hur jag vet att den är tom?
Kan jag klicka tills det tar stopp?
Jag tänker om jag kanske har tagit lite för lite nån gång och att det är typ 35 klick kvar.
Min fråga är alltså om jag märker att den är tom?
Citera
2026-04-02, 12:27
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen10
Hej!
Jag har haft en 5 mg penna i åtta veckor och klickat mig fram.
Jag ska ta dos åtta idag.
Min fråga är hur jag vet att den är tom?
Kan jag klicka tills det tar stopp?
Jag tänker om jag kanske har tagit lite för lite nån gång och att det är typ 35 klick kvar.
Min fråga är alltså om jag märker att den är tom?

Den är ju genomskinlig... Du ser var kolven är och den vätska som finns.
Citera
2026-04-02, 14:44
Medlem
Det är min första spruta, men när jag kolla var kolven är är den på tredje strecket nu.
Borde väl kommit längre eftersom det är en penna med 5 mg och jag klickar trettio varje gång?

Orutinerad… men säger det hur många klick det är kvar… alltså där kolben är?

Jag får helt enkelt testa och kasta det som ev blir över.
Jag vill inte ha mer än max tre.
Citera
2026-04-02, 15:06
Medlem
Om kolven är vid tredje strecket så är det 60 klick kvar plus ev golden dose.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in