Idag, 10:00
Medlem
Batterier likt som på en ecoride tex har ju bara en säkring där upptill på sidan nånstans men har sett på ett annat liknande batteri att det ska ha två säkringar (fuses) upptill där det ena är som vanligt och det andra (som fattades på det) verkar vara för en mindre säkring så min fråga är varför det ska vara två säkringar och vad de är till för egentligen? Låter som en amatör fråga men har inte påstått att jag skulle vara något annat heller men som jag förstått så är väl säkringen till för att ta smällen typ om jag råkar använda en för stark laddare. Nån får gärna förklara lite enkelt för mig och gärna varför det ska vara två stycken istället och dessutom i två olika storlekar. Jag trodde ett batteri kunde användas och laddas utan en säkring men att det bara är dumt. Är en amatör på el som ni märker men skulle uppskatta era svar. Glad påsk på er allihop
Citera
Idag, 10:57
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har ingen aning om din speciella produkt, och har svårt att läsa din täta text-massa.

En säkring är ett skydd, för att kablar och annat ska skadas.
Man kan ha hur många som helst, men generellt ska det sitta minst en, så nära batteriet som möjligt.
Citera
Idag, 11:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitzu
Batterier likt som på en ecoride tex har ju bara en säkring där upptill på sidan nånstans men har sett på ett annat liknande batteri att det ska ha två säkringar (fuses) upptill där det ena är som vanligt och det andra (som fattades på det) verkar vara för en mindre säkring så min fråga är varför det ska vara två säkringar och vad de är till för egentligen? Låter som en amatör fråga men har inte påstått att jag skulle vara något annat heller men som jag förstått så är väl säkringen till för att ta smällen typ om jag råkar använda en för stark laddare. Nån får gärna förklara lite enkelt för mig och gärna varför det ska vara två stycken istället och dessutom i två olika storlekar. Jag trodde ett batteri kunde användas och laddas utan en säkring men att det bara är dumt. Är en amatör på el som ni märker men skulle uppskatta era svar. Glad påsk på er allihop

Gissar att det finns två säkringar för att skydda batteripacket från en defekt eller fel batteriladdare som lämnar mer effekt än vad som är säkert, och att det andra är säkringen för att skydda batteripacket från upphettning (och batteribrand) när batteriet laddas ur och effekten går till motorn . Det finns dessutom temperatursensor som övervakar batteriet
Senast redigerad av Upplyften Idag kl. 11:13.
Citera
Idag, 12:59
Medlem
Okej den större säkringen har ju suttit där från början och det är de gråvita med metall hattar på vardera sida där det står f30AL 250v på den större om jag ser rätt men törs jag stoppa in den mindre och chansa på att det är rätt säkring som det ska vara?

Spelar det någon roll vilket håll man för in säkringen i batteriet?

Hur vet man om en sån säkring är hel eller trasig?

Vad är skillnaden på dessa och säkringar som är i glas/plast?
Citera
Idag, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitzu
Spelar det någon roll vilket håll man för in säkringen i batteriet?

Hur vet man om en sån säkring är hel eller trasig?

1. högst osannolikt. en säkring är i princip bara en tråd som brinner av när strömmen genom är för stor.
2. med en multimeter med ohm-mätning kan man mäta detta. Får man ett värde så funkar den. Enklare variant är kontinuitetsmätning (brukar finnas som funktion i en multimeter).
Citera
Idag, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
1. högst osannolikt. en säkring är i princip bara en tråd som brinner av när strömmen genom är för stor.
2. med en multimeter med ohm-mätning kan man mäta detta. Får man ett värde så funkar den. Enklare variant är kontinuitetsmätning (brukar finnas som funktion i en multimeter).
Det finns snabba och tröga säkringar med.
Ts säkring är "snabb" iom ett F i början på f30AL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in