2026-04-02, 09:46
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Informationsplikten för sjukdomen hiv bör tas bort, anser regeringens utredare.

– Det finns ett brett stöd för det, säger socialminister Jakob Forssmed (KD).

1985 infördes informationsplikt vid hiv.

I en utredning som överlämnades till Forssmed på torsdagen föreslås att plikten tas bort.

97,5 procent av hiv-fallen i Sverige är behandlade och anses inte var sexuellt smittsamma.

– Man är inte smittsam om man har en väl fungerande behandling, säger utredaren Jan Albert.

– Det finns inte skäl att behålla ett system som mest upprätthåller stigma, säger Forssmed.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-ta-bort-informationsplikt-vid-hiv

Vad säger Flashback om förslaget?
Senast redigerad av WetCigarette 2026-04-02 kl. 09:49.
Citera
2026-04-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-ta-bort-informationsplikt-vid-hiv

Jag hade velat veta om min sexpartner har HIV. Därför är förslaget dåligt då min sexpartner enligt förslaget får ljuga om sin sjukdom.
Citera
2026-04-02, 09:54
Avstängd
Connykrims avatar
Wow vilka viktiga frågor vår regering diskuterar! Verkligen!
Citera
2026-04-02, 09:55
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Helt efterblivet, du måste leva resten av livet på piller osv, men det är väl bra för Big Pharma så inte förvånad att Sverige vill gå i främsta ledet för deras agenda
Citera
2026-04-02, 09:58
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag hade velat veta om min sexpartner har HIV. Därför är förslaget dåligt då min sexpartner enligt förslaget får ljuga om sin sjukdom.
Det är mycket du hade velat veta om din sexpartner men så länge det inte finns risk att skada dig fysiskt så brukar vi inte ha lagstiftning om sådant.

De här 2,5% av fallen som anses kunna vara smittsamma kan dock vara oroväckande. Kan man lagstifta om att dessa måste berätta kanske, eller ligger det i sakens natur att denna procentandel inte har vetskap om att de är smittade än?
Citera
2026-04-02, 10:06
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Ok smitta nån med potentiellt livsfarlig sjukdom som kräver livslång medicinering är ok

Har nån haft kuken 5 sekunder för länge i någon = ett par års fängelse och 250.000 i böter

Att det här ska avstigmatiseras har självklart sina orsaker. Negrer, Thailändare, sprutnarkomaner och bögar är otroligt överrepresenterade.

Jag jobbade på Sahlgrenska och på den tiden var HIV mottagningen på Måndag och torsdag kväll på hud och kön. De var främst två grupper som dök upp. Folk som det bara skrek homosexuell man om + hela jävla negerfamiljer på 12 personer.
Citera
2026-04-02, 10:07
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Det är mycket du hade velat veta om din sexpartner men så länge det inte finns risk att skada dig fysiskt så brukar vi inte ha lagstiftning om sådant.

De här 2,5% av fallen som anses kunna vara smittsamma kan dock vara oroväckande. Kan man lagstifta om att dessa måste berätta kanske, eller ligger det i sakens natur att denna procentandel inte har vetskap om att de är smittade än?

Gissningsvis är det negrer från Afrika som är totalt omedvetna om sin HIV status men om man knullar afrikaner så får man skylla sig själv.
Citera
2026-04-02, 10:08
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:

Rör sig dock mest om bögar och pundare så det har kanske ingen effekt då dom ändå inte bryr sig
Citera
2026-04-02, 10:12
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Gissningsvis är det negrer från Afrika som är totalt omedvetna om sin HIV status men om man knullar afrikaner så får man skylla sig själv.

Men du kan ju knulla vit tjej som knullat med HIV-Neger.
Citera
2026-04-02, 10:16
Avstängd
triptykens avatar
Citat:

Hajar logiken eftersom det inte är smittsamt på samma sätt och att informationsplikten bland dom 2.5% som fortfarande har smittande HIV antingen laggar efter på grund av aktiv behandling som inte kommit igång än eller har oförmåga att ta behandlingen av diverse orsaker - så det är inte som om dom behövde eller i vissa fall (tyvärr) skulle efterfölja informationsplikten ändå (plus att smittrisken huvudsakligen inte är genom sex)

Chansen att bli smittad av HIV genom sex är nu så försvinnande liten att informationsplikten helt enkelt inte behövs. Vilket jag tycker är ett framsteg medicinskt.
Citera
2026-04-02, 10:31
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Men du kan ju knulla vit tjej som knullat med HIV-Neger.

Knullar man med människor som knullar negrer får man skylla sig själv
Citera
2026-04-02, 10:35
Medlem
NyaHenriksss avatar
Skrämmande förslag!
Jag hade aldrig donkat på eller ens kysst en kvinna som har hiv!!!
Spelar ingen roll om hon medicinerar och att det ”inte smittar då”, det kan inte vara 100% säkert.
Nä fy bubblan säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in