2026-04-01, 20:30
Medlem
rex144s avatar
I naturen mindre rovdjur gömmer sig för stora rovdjur, hade man släppt ut alla hundar i naturen så skulle de små ettriga hundar bli dödade.

Kan det bero på att tamhundar vet att deras husse kommer skydda de och därför vågar de utmana stora hundar? Eller beror det på att de blir stressade när de ser stora hundar och skäller och gör utfall för att de tror att de kan skrämma stora hundar?
Citera
2026-04-01, 20:32
Medlem
Full-Retards avatar
De har inte fått någon realitycheck än
Citera
2026-04-01, 20:33
Medlem
Hundar är hundar och vet inte om att de är olika stora, allt är beteende.
Citera
2026-04-01, 20:34
Medlem
Utan att veta säkert tror jag den största anledningen är att ägare generellt inte uppfostrar små hundar lika mycket. En liten hund är inte speciellt hotfull, så därför känns det inte lika viktigt att få den att sluta skälla.

Men olika raser har ju också avlats till olika egenskaper. Det är fullt möjligt att det är sådant som ligger bakom.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-01 kl. 20:47.
Citera
2026-04-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
I naturen mindre rovdjur gömmer sig för stora rovdjur, hade man släppt ut alla hundar i naturen så skulle de små ettriga hundar bli dödade.

Kan det bero på att tamhundar vet att deras husse kommer skydda de och därför vågar de utmana stora hundar? Eller beror det på att de blir stressade när de ser stora hundar och skäller och gör utfall för att de tror att de kan skrämma stora hundar?
En stor hund har man i regel pli på och lydnad medans små hundar får i regel göra som dom vill . Och ägarna har inte kunskap vett att säga åt dom . har 2 hundar ovanför mig som sommar tid står och skäller på balkongen på allt som rör sig,och ägare sitter på balkongen men säger inte åt hundarna.. jag hatar det.
Citera
2026-04-01, 21:16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Hundar har ingen uppfattning om hur stora de är, små raser är ofta en stor hund i liten kropp!
Citera
2026-04-01, 21:22
Medlem
Små hundar skäller för att det är deras försvarsgrej. Vad annars skulle de komma med? Akta dig, jag kommer bita ihjäl dig?

Det är däremot väldigt störande med små hundar som skäller stup i kvarten, de borde avlivas och man borde satsa på hundar som klarar av att hantera vardagslivet, dvs är lugna även i andra hundars sällskap eller om det kommer förbi en annan människa eller om de blir lämnade ensamma hemma.

Fattar inte varför människor vill ha skällande småhundar omkring sig.
Citera
2026-04-01, 21:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra fråga (och om nån ger ett trovärdigt svar kommer jag se om det i överförd bemärkelse kan svara på en del människors beteenden).
Citera
2026-04-01, 21:36
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Ser inte sällan samma sak i människovärlden.

Att inte en hund skulle kunna bedöma om en fiende är större och starkare än honom tror jag inte ett dugg på.
Citera
2026-04-01, 21:43
Medlem
zombie-nations avatar
De har olika rangordning och det går inte efter storlek. De flesta stora hundar ger med sig om den lilla hunden är högre i rang. De är väldigt sociala varelser och går inte bara på kroppsstyrka. Precis som inte alla muskelbyggare slår ihjäl din lilla farmor.

Vissa småhundar kaxar sig fast de vet att de har lägre rang, och beteendet kan tolereras. I vissa fall bestämmer den lilla hunden.

Det är egentligen bara i två olika situationer det kan gå dåligt. Om den stora hunden är en väldigt stor ras, men valp, den anser att allt är inbjudan till lek, och den kan fälla den lilla hunden oftast med tassen "på skoj", så att den lilla hunden skadas.

Den andra situationen är en hund som inte talar hundiska och därför attackerar den lilla hunden.

Sedan kan tikar bitcha sig mot varandra men oftast blir det inte fysiskt.
Citera
2026-04-01, 22:04
Medlem
Allt med mindervärdeskomplex tenderar att bjäbba.
Citera
2026-04-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De har olika rangordning och det går inte efter storlek. De flesta stora hundar ger med sig om den lilla hunden är högre i rang. De är väldigt sociala varelser och går inte bara på kroppsstyrka. Precis som inte alla muskelbyggare slår ihjäl din lilla farmor.

Vissa småhundar kaxar sig fast de vet att de har lägre rang, och beteendet kan tolereras. I vissa fall bestämmer den lilla hunden.

Det är egentligen bara i två olika situationer det kan gå dåligt. Om den stora hunden är en väldigt stor ras, men valp, den anser att allt är inbjudan till lek, och den kan fälla den lilla hunden oftast med tassen "på skoj", så att den lilla hunden skadas.

Den andra situationen är en hund som inte talar hundiska och därför attackerar den lilla hunden.

Sedan kan tikar bitcha sig mot varandra men oftast blir det inte fysiskt.

Jag vet en Västgöta spets som bestämde över en polis schäfer, de var kompisar men när varit ute o sprungit o skulle till schäferns vattenskål så morrade den lilla o drack först medan schäfern väntade.
Såg rätt roligt ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in