Citat:
Ursprungligen postat av
Onemisstake
Jasså har gw sagt det, det har jag tyvärr missat, men den gubben har väl alltid eller åtminstone oftast rätt i det han säger? Kan du länka det om du hittar det förresten?
Jag utgår från att G verkar ha ett missbruk som pågått över lång tid, om grundorsaken tex handlar om självmedicinering pga en outredd adhd eller att han har tomhetskänslor eller hans känsloliv är kaotiskt värre än en rollercoster som en borderline eller något annat som ska bedövas, det är svårt att veta? Det vi vet är väl bara vad han gillade att bruka, så var det väl mest benzo och hasch, eller har jag missförstått det? Båda preparaten blir du väl avtrubbad och lugn av?
Är inte en psykopat väldigt stresstålig, behöver en psykopat då verkligen benzo? Och skulle en psykopat bli så dramatiskt uppstressad att de hotar att ta livet av sig, hur hänger det ihop med att de blir lugna av yttre stresspåverkan? Och det dramatiska G skrev om M, var det bara rökridåer för att lägga skuld på M senare i så fall? Jag tycker det finns många frågetecken som besvärar fortfarande, men annars håller jag förstås med om att han verkar så likgiltig och känslokall som planerade mordplaner i månader, spelade ut M och A mot varann, styckningen osv, det är för mycket och det tvivelaktiga kan vara planerade rökridåer för att framstå som offer? Skulle det betyda att han planerade att lägga skulden på M om han blev misstänkt också? Vem vet?
Sökte efter GW:s uttalande angående detta mord via AI och fick detta resultat:
” AI-svar kan innehålla fel. Läs mer
Leif GW Persson har varit mycket tydlig i sin analys av just detta: att kunna stycka en kropp är, enligt honom, en av de starkaste indikatorerna på en psykopatisk personlighetsstruktur eller en total brist på empati.
Här är kärnpunkterna i GW:s resonemang kring styckning och psykopati:
Den mentala spärren: GW menar att de flesta människor har en djupt rotad instinktiv spärr mot att sarga en annan människa. Att övervinna den spärren kräver antingen ett tillstånd av extremt raserirus (affekt) eller, som i detta fall, en iskall instrumentell inställning.
Praktiskt problemlösande: För en person med psykopatiska drag förvandlas offret i samma stund som döden inträffar från en människa till ett "objekt" eller ett "logistiskt problem". Styckningen blir då bara ett sätt att göra kroppen lättare att transportera och dölja.
Brist på eftertanke: GW har i fallet i Danderyd påpekat att gärningsmannen uppvisar en kombination av hänsynslöshet och bristande impulskontroll. Han beskriver det som att personen "saknar de spärrar som normala människor har", vilket är ett klassiskt kännetecken för psykopati.
Inte nödvändigtvis "galen": GW betonar ofta skillnaden mellan att vara psykotisk (allvarligt psykiskt störd) och att vara psykopat. En psykopat vet vad de gör och att det är fel, men de bryr sig inte. Därför menar han att gärningsmannen i Danderyd bör dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.
GW har sammanfattat det som att styckmord ofta handlar om att "städa upp" efter sig på ett sätt som kräver en mage av stål och ett hjärta av sten.”