2026-03-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Jag tänkte samma när jag läste förhören med honom. En manipulativ eller otroligt korkad person. Inledningsvis när han fick frågor, efter att ha blivit delgiven misstankar, så ville han att polisen skulle berätta mer för honom om vad de hittat / vad de trodde..

G:s terapeut uppfattade honom som intelligent sa hon. Hon måste ju ha träffat honom under många års tid både ensam och tillsammans med familjen i sitt yrkesutövande. Om hon uppfattar honom som intelligent så stämmer förmodligen det, hon har ju ingen anledning att ljuga om det.

Jag blir inte klok på honom, han verkar så otroligt korkad både i planerandet av mordet och beteendet efteråt.
Citera
2026-03-31, 22:11
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Självklart att hon haft utbrott om människor dessutom har sett det? Men det är just det som jag utgått ifrån att M kanske var väldigt frustrerad, G sa en sak och gjorde en annan, umgicks med mamma fastän han hatade henne och förmodligen öste skit över M om A efteråt? Får liksom en känsla att M inte förstod vad G sysslade med och att hon inte stod ut, att G dribblade med M logik tills den föll sönder och M blev galen av detta? Är visserligen bara en spekulation men ändå en möjlig sådan anser jag. Skulle det visa sig stämma befriar det inte M från ansvar eller något sånt. Jag tror de blir dömda båda två så inte det. Men jag försöker bara förstå hur det som hänt är möjligt? För jag tror inte att en så ung tjej är så kaxig nör hon är i ett främmande land i en främmande familj där hon inte förstår språket, det känns inte rimligt alls. Men visst, om det visar sig att hon har en störning men tyvärr var väl ingen från hennes familj ens förhörd om hur M är, eller varit innan hon träffade G så finns inte mycket att gå på? Min spekulation är att hon blev manipulerad precis som A av G, medsjuk och sen med medskyldig?

Obs bara spekulation och ska inte tas som sanning!

Något som kan ge en ledtråd om M:s redan kända psykiska problem är att hennes pappa har sagt att hon aldrig skulle gifta sig. Varför sa han det? Hon ska ha ogillat sin pappa särskilt mycket, men när man betänker hennes viftande med knivar, självmordshot etc. tyder M:s pappas uttalande på att något var fel redan före händelserna i Sverige. Frågan är om hon tidigare hade missbrukat varken alkohol eller psykofarmaka, så att hon faktiskt hade psykiska utmaningar.

(Google Translate fra dansk til svensk)
Citera
2026-03-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Läste i förhör med grannar att paret mitt på ljusan dagen stått utanför fastigheten och argumenterat med varandra om åt vilket håll de skulle gå med skrindan (med delar av liket på) Inte ens det hade de planerat innan. Det är nästan komiskt hur dumma de är. Beror det mestadels på drogerna tro?

Och att de inte orkade lyfta upp liket på skrindan utan bad en person i närheten om hjälp! De är som två barn!! De har ju träffat på hur många människor som helst på vägen från lägenheten som dessutom har tilltalat dem, tills de lyckades dumpa paketet i vattnet. Filmade hann de också bli på vägen. 🙈🙈🙈
Citera
2026-03-31, 22:19
Medlem
Citat:
Det borde han ju kommit ihåg innan han fick vetskap om, det tycker man ju, å andra sidan kan väl trauman förträngas men frågan är om hans pappas böjelse gällde pojkar eller flickor? Dessutom tror jag att jag läste att G saknade sin pappa som försvann i många år och han visste inte var han var eller om han ens levde? Det kan väl snarare varit en anledning att han var besviken och kände sig sviken och orsakat ambivalenta känslor som sen kan ha dykt upp igen när han fått veta varför hans pappa inte fanns där när han behövde honom?
Tänker det är väl inte direkt konstigt om systern säger att G är narcissist om G sagt det om deras mamma, särskilt när mamman har mördats i G hem? Det är fullt förståeligt att systern är arg och besviken på sin bror, men det betyder ju inte att G är narcissist för det, svartvitt tänkande är kanske fel men att gå från att älska sina föräldrar till att hata dom så man får tankar på att mörda, det är det som är svårt att förstå? Han umgås med sin mamma hela tiden, de vill ha henne med när de gifter sig, det blir så skevt, alldeles för skevt att det borde vara omöjligt när de har mordplaner, det är väldigt kallsinnigt, hur klarar man det?
Sen G ord om M i trådarna här på flashb, skriver man så i trådar om någon man älskar och planerar att gifta sig med? Var han rädd för henne hade han väl bett sina föräldrar om hjälp långt innan han gifte sig med henne, och han hade definitivt inte betalat henne för att komma till Sverige? Så jag har svårt att se att G var rädd för M, jag tror snarare att G fick M att hata hans föräldrar, så frågan blir varför gjorde han det och om han hatade båda sina föräldrar långt innan han mötte M eller om det startade efter han mötte M? Hos vem dök planerna på mord upp hos först?

Det känns ju som att han har triggat både A och M mot varandra, berättat vad den andra sagt, visat sms om hur illa den ena tycker om den andra. Han kanske försökte uppvigla ett bråk/hat mellan dem för att få M att till slut göra det han själv inte vågade, att mörda A.
Citera
2026-03-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
Något som kan ge en ledtråd om M:s redan kända psykiska problem är att hennes pappa har sagt att hon aldrig skulle gifta sig. Varför sa han det? Hon ska ha ogillat sin pappa särskilt mycket, men när man betänker hennes viftande med knivar, självmordshot etc. tyder M:s pappas uttalande på att något var fel redan före händelserna i Sverige. Frågan är om hon tidigare hade missbrukat varken alkohol eller psykofarmaka, så att hon faktiskt hade psykiska utmaningar.

(Google Translate fra dansk til svensk)
Om M pappa säger att M aldrig skulle gifta sig, kanske det ger en ledtråd varför M ogillade sin pappa?
Jag tycker inte att det finns tillräckligt med information om M att man kan ha en ens en liten rättvis uppfattning om henne. Uppgifterna som faktiskt finns är att hon är gift med G som manipulerat och utnyttjat sin mamma under lång tid, G har även lurat sina vänner att tro att hans mamma är alkoholiserad och använder benzo vilket inte stämmer, utifrån det tycker jag tycker det är mycket troligt att han manipulerade även M med lögner och troligtvis påverkade det i så fall hennes psykiska mående? Hade M utöver det dessutom en sårbarhet innan hon träffade G så var det förstås i så fall ännu lättare för G att lura in M i sitt träsk med lögner för att få M att tappa fotfästet?
Jag kan inte se att M hade egna motiv eller djupt hat från början att döda någon av G föräldrar, det bör helt å håller vara G djupa hat som påverkat M, så tänker jag alla fall? Men som sagt mina spekulationer ska inte tas som sanning, utan bara ren gissning och spekulation!
Citera
2026-03-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Han kanske trodde att mammans andel skulle tillfalla honom? Men ja mycket märkligt är det ju. Eller så är hans hjärna så förstörd av alla droger och han blev så desperat för att få pengar till droger och trodde på sina egna lögner.
Svårt att veta om han var rädd att förlora M. Han ville ju bli av med henne skrev han ju här i forumet. Men tror det blir svårt att få någon klarhet i hans tankegångar för han ljuger ju så mycket.

Men det som han skrivit om ”problem med en borderline-brud” här på FB borde ju vara sant. Detta var ju innan mordet, han skriver anonymt på sociala medier om att han tror att hans flickvän har Borderline. Det finns ju inga skäl till att ljuga om det i det läget. Det var troligtvis hans upplevelse då, varför hade han annars skrivit detta? Så chansen är ju ganska stor att det beteendet han beskriver där att M har, är helt korrekt.
Citera
2026-03-31, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror att många spänningar släppte när A var död och detta skulle firas med lämplig drog.

Att de i ruset inte tyckte det var konstigt att låta liket ligga kvar och elda och stycka kroppen verkar ha vair något G gick in i. Kanske någon diagnos på ett spektrum där möjligtvis?

De tar också flera inköpsrundor under tiden A ligger död i lägenheten och köper bland annat en till liten transportkärra med pyttesmå nylonhjul. Hur de trodde att de skulle lägga ett lik där likstelheten frsvunnit på två små plattor och köra runt kroppen i terrängen utomhus är en gåta i sig.

Damen de mötte på strandpromenaden med skrindan och liket, sa ju i sitt förhör att det tom var flugor runt det stinkande paketet (och då var de ändå utomhus).
Citera
2026-03-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Här tror jag tråden kan göra en större insats än tingsrätten. Motivet är som du skriver ett brinnande hat mot A och en naiv syn på pengar och arvsrätt.

För att döma G och M behöver tingsrätten egentligen inte beakta motivet utan själva handlingarna räcker utmärkt för att fälla dem för mordet.

Vi får hoppas att tingsrätten ändå kommer att skriva något om motivet i domen, men ordet "pengar" är nog ett av det vanligaste orden i både Gs, men främst Ms förhör.

Nån som vet när domen kommer?
När släpper man ljudinspelningarna från rättegången?
Citera
2026-03-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det känns ju som att han har triggat både A och M mot varandra, berättat vad den andra sagt, visat sms om hur illa den ena tycker om den andra. Han kanske försökte uppvigla ett bråk/hat mellan dem för att få M att till slut göra det han själv inte vågade, att mörda A.

Ja han lekte med dom, så vidrigt gjort, både A och M var hans offer i det läget innan mordet?
Citera
2026-03-31, 22:36
Medlem
Citat:
Mmm just det där ville bli av med M, kanske var det M kände av och därför propsade på äktenskap om hon skulle hjälpa honom med hans planer, hennes försäkring att han inte skulle lura henne?

Eller en deal dem emellan, om hon hjälpte honom att döda A skulle han gifta sig med henne som tack, så att hon fick ett uppehållstillstånd i Sverige. Win-win.
Citera
2026-03-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Jag tror du kan ta ditt inlägg som en mycket god sanning faktiskt.

Nu har den sista rättegångsdagen varit, idag tisdag, enligt domstol.se där Attunda publicerat alla förhandlingar. Om det blir någon extra dag framgår inte.

Blir det någon RP utvärdering av dem, den omfattande som tar 4 veckor?

Någon som vet när ljudfilerna blir tillgängliga?

Ja kanske har jag lite rätt, vi får nog veta framöver hur all denna röra hänger ihop i slutändan? Hade velat vara där på rättegången och höra dom, men jag väntar på ljudfilerna jag med, men har ingen aning om när de kommer?
Citera
2026-03-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ordet ”dum” kan ju betyda även elak, så kan kanske även ha tolkats fel?
Sen är skolan är ganska fyrkantig och handlar mycket om fakta och människor kan ha lätt för att komma ihåg det de läser och ha tex t.o.m ha fotografiskt minne och därför får jättebra betyg. Men bra betyg från skolan talar tex inte om ifall en person har emotionell intelligens? Därav kanske en person verkar intelligent inom vissa ramar men inte inom andra?

Mycket sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in