Citat:
Ursprungligen postat av
Rasketak
Mitt barn har flyttat hemifrån december 2025 och uppfyller villkoren. Idag åker hon kommunalt till jobbet men sparar till bil
Jag har en Peugeot 208 på el som värderad till 190000. Kan jag sälja den till henne på avbetalning för 140000 utan att myndigheterna anser det som olagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
stelex
Ja, det ska gå bra.
Mja. Det kan man diskutera hur regeln kommer att tolkas. Det står: "Bilen får inte tidigare ha ägts av en närstående eller av ett företag där den sökande eller någon i hushållet haft en ledande ställning."
Jag vet faktiskt inte om "närstående" specifikt är en sambo eller äkta make... Far och dotter räknas väl i normal vardagssvenska som närstående, men i myndigheters fikonsvenska...?

Det är ju också just en massa "habrovinker" de vill stoppa med det snåriga regelverket...
Men man kan alltså (de rekommenderar t o m det!) SÖKA premien i förskott och SEDAN köpa bilen. Så släng in en ansökan från din dotters sida den 18:de Mars och avvakta vilket svar hon får.
Återkom hemskt gärna i tråden och berätta lite praktiska detaljer om vilket svar ni fick och hur lång handläggningstiden var o d!