2026-03-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasketak
Mitt barn har flyttat hemifrån december 2025 och uppfyller villkoren. Idag åker hon kommunalt till jobbet men sparar till bil
Jag har en Peugeot 208 på el som värderad till 190000. Kan jag sälja den till henne på avbetalning för 140000 utan att myndigheterna anser det som olagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Ja, det ska gå bra.
Mja. Det kan man diskutera hur regeln kommer att tolkas. Det står: "Bilen får inte tidigare ha ägts av en närstående eller av ett företag där den sökande eller någon i hushållet haft en ledande ställning."
Jag vet faktiskt inte om "närstående" specifikt är en sambo eller äkta make... Far och dotter räknas väl i normal vardagssvenska som närstående, men i myndigheters fikonsvenska...? Det är ju också just en massa "habrovinker" de vill stoppa med det snåriga regelverket...

Men man kan alltså (de rekommenderar t o m det!) SÖKA premien i förskott och SEDAN köpa bilen. Så släng in en ansökan från din dotters sida den 18:de Mars och avvakta vilket svar hon får.
Återkom hemskt gärna i tråden och berätta lite praktiska detaljer om vilket svar ni fick och hur lång handläggningstiden var o d!
Citera
2026-03-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det stora potentiella hindret är att vi idag har en elbil som brukas av hushållet men är företagsleasing, den står alltså inte på någon av oss. Borde funka eller vad tror ni? Skönt kryphål för tjänstebilsförare i sånt fall.
Ja, samma svar till dig då... Kolla upp vad som gäller enligt "Bilen får inte tidigare ha ägts av en närstående eller av ett företag där den sökande eller någon i hushållet haft en ledande ställning. ".
Är du anställd på låg nivå i företaget bör det gå, är du företagets ägare eller chef verkar det vara kört.
Citera
2026-03-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det stora potentiella hindret är att vi idag har en elbil som brukas av hushållet men är företagsleasing, den står alltså inte på någon av oss. Borde funka eller vad tror ni? Skönt kryphål för tjänstebilsförare i sånt fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, samma svar till dig då... Kolla upp vad som gäller enligt "Bilen får inte tidigare ha ägts av en närstående eller av ett företag där den sökande eller någon i hushållet haft en ledande ställning. ".
Är du anställd på låg nivå i företaget bör det gå, är du företagets ägare eller chef verkar det vara kört.
Edit
Eller ja, du pratar om att köpa en helt annat bil privat än den som används i företaget, ja... Det borde funka!
Citera
2026-03-18, 11:13
Medlem
Är det någon som har ansökt?
Citera
2026-03-18, 11:39
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samham
Är det någon som har ansökt?
Tyvärr liknar det Skatteverkets hemsida på Deklarationsdag nr 1.

Testa om du har Freja eID eller BonkID.
https://etjanster.naturvardsverket.se/sso?returnUrl=https%3A%2F%2Fetjanster.naturvardsve rket.se%2Felbilspremien&lng=sv

" Great success!! 🎉
" Just nu är det många som söker och vi har tekniska problem med E-tjänsten. Testa igen senare."
Citera
2026-03-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tyvärr liknar det Skatteverkets hemsida på Deklarationsdag nr 1.

Testa om du har Freja eID eller BonkID.
https://etjanster.naturvardsverket.se/sso?returnUrl=https%3A%2F%2Fetjanster.naturvardsve rket.se%2Felbilspremien&lng=sv

" Great success!! 🎉
" Just nu är det många som söker och vi har tekniska problem med E-tjänsten. Testa igen senare."

Jag lyckades skicka in ansökan strax efter midnatt så min kom in, men vore kul att se om vi är fler.
Citera
2026-03-18, 17:17
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag kom till slut in för ca 40 min.

Tyvärr var ett krav epost som slutar på. se
Så blev lite fixande med detta först.

Sedan var det rätt snabbt ifyllt så länge man lovade, skicka in reg nr inom 4 mån.

Jag lär dock ryka på att bo för nära E4
, då skruttig lokaltrafik är ett till krav.

Det gör dock inget då det inte finns någon beg HongQi E-HS9 under 450 000 kr av de tre på Blocket f n.
https://www.blocket.se/18794563
Citera
2026-03-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag kom till slut in för ca 40 min.

Tyvärr var ett krav epost som slutar på. se
Så blev lite fixande med detta först.

Sedan var det rätt snabbt ifyllt så länge man lovade, skicka in reg nr inom 4 mån.

Jag lär dock ryka på att bo för nära E4
, då skruttig lokaltrafik är ett till krav.

Det gör dock inget då det inte finns någon beg HongQi E-HS9 under 450 000 kr av de tre på Blocket f n.
https://www.blocket.se/18794563

Var i handläggningen är din ansökan?

Borde kanske gå att pruta ner den till 450k?
Senast redigerad av Samham 2026-03-18 kl. 17:22. Anledning: Glömde svara på bilmodell
Citera
2026-03-18, 17:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samham
Var i handläggningen är din ansökan?

Borde kanske gå att pruta ner den till 450k?
Det ser ut som de två lite billigare av storkinesen är prissatta utifrån detta.

Avslag så fort jag loggade in igen, så nog mycket personal som drar in extra timmar inför påsklovet f n.
Citera
2026-03-30, 17:44
Medlem
Funderar lite på en begagnad elbil men får inte elbilspremien med 2024 årsinkomst, när börjar 2025 årsinkomst gälla istället?
Citera
2026-03-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Rickard
Funderar lite på en begagnad elbil men får inte elbilspremien med 2024 årsinkomst, när börjar 2025 årsinkomst gälla istället?
Ja det kan man ju fråga sig. Garanterat inte förrän årets deklarationsomgång är helt klar...
Det är ju inte heller helt 100% säkert ATT de uppdaterar egentligen. Det är ju inte SÅ jättelänge "operation elbilspremie" ska vara igång.
Citera
2026-03-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja det kan man ju fråga sig. Garanterat inte förrän årets deklarationsomgång är helt klar...
Det är ju inte heller helt 100% säkert ATT de uppdaterar egentligen. Det är ju inte SÅ jättelänge "operation elbilspremie" ska vara igång.

Hmm, ja det kan ju vara så att dom inte kommer ändra år, på deras hemsida under frågor så står det:

''Nivåerna för maximal inkomst utgår från ett nationellt medelvärde för 2024. Från och med 5 juni 2026 kommer vi att bedöma ansökningar utifrån ett nationellt medelvärde för 2025.''

Men det betyder ju inte att dom kommer ändra år för årsinkomsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in