Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Är en Zoe kul att köra på motorväg med de små mopedhjulen?
Jag har bara testkört en Zoe på 60-väg. (Då gick den dock skapligt.) Däremot har jag haft bil och körkort i 35 år, och i början körde man ju rent allmänt de där gamla risiga 60, 70 och 80-talsbilarna på 14 tums-hjul! Det gick hur bra som helst, även på motorväg! Så jag förstår inte riktigt problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Har den bagageutrymme?
Ja, självklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Orkar den spontandra ett släp?
Jag har som sagt haft bil och körkort i 35 år. Jag har nog ALDRIG "spontandragit" ett släp.
Men visst, just Zoe har väl INTE dragkrok har jag för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Hur funkar den på vinterväg upp till fjällen?
Jo då, man sätter sig i den och trycker med foten på den där lilla pedalen längst till höger så går den framåt ska du se... Sedan stannar man och laddar den när man käkar lunch och en gång till när man ska pissa ut det man drack till lunch...
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Reservhjul?
Vet ej. Moderna bilar har ju en tendens att ha en "lagningssats" med minikompressor istället. Men det är ju ett fenomen som är lika förekommande oavsett vilket drivmedel bilen går på.
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Har den ens ett baksäte?
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Är en elbil för 100000 inte farligt nära batteribyte?
Nä. (Egentligen en alldeles för komplicerad fråga för ett enkelt svar...)
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Kan den tankas på 1 minut och köras 70 mil utan stopp?
Nej. Men för väldigt många är det alls inget problem. Om jag ser till mig själv så innebär en 70 mila-resa minst en matpaus och två "sträcka på benen" / pisspauser. Dessa lägger man då där det finns laddare om man kör elbil...
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Tycker det är för lätt för er elvurmare att fånknappa på era miniräknare och lämna bort vardagens viktigaste faktorer för att kunna skryta om låga månadskostnader, när i verkligheten bilen ni föreslår är totalt undermålig mot jämförd bränslebil i samma prisklass.
Den enda praktiska skillnaden är just släpdragning och köra 70 mil i sträck. Har man inte det behovet så har man liksom inte det behovet... Varje gång en elbilshatare drar fram det där argumentet tänker jag automatiskt på Monty Python-sketchen med "Protestants and Catholics":
https://www.youtube.com/watch?v=Xt53afFXbrg
"Ja men vi har ju två barn och vi har haft sexuellt umgänge två gånger." "Det hör inte hit! Vi KUNDE ha haft det precis när vi velat!"

Den där Harry framstår f ö precis som en gnällig elbilshatare som inte kan se bortom sin egen horisont!
Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
En elbil för 100 är en riktig sketen lite snålbubbla utan någon räckvidd medans ens vanlig bil behöver reparationer (precis som elbilen) men därtill är ett komplett fordon.
Återigen..., har man mest behovet att ta sig från A - B UTAN att dra släp 70 mil i sträck så funkar det alldeles utmärkt ändå! Det är smått sjukt att ni elbilshatare hela tiden ska hålla på och skapa problem som egentligen inte finns för den som kör elbil till vardags.