2026-03-29, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Är en Zoe kul att köra på motorväg med de små mopedhjulen?

Har den bagageutrymme?

Orkar den spontandra ett släp?

Hur funkar den på vinterväg upp till fjällen?

Reservhjul?

Har den ens ett baksäte?

Är en elbil för 100000 inte farligt nära batteribyte?

Kan den tankas på 1 minut och köras 70 mil utan stopp?

Tycker det är för lätt för er elvurmare att fånknappa på era miniräknare och lämna bort vardagens viktigaste faktorer för att kunna skryta om låga månadskostnader, när i verkligheten bilen ni föreslår är totalt undermålig mot jämförd bränslebil i samma prisklass.

En elbil för 100 är en riktig sketen lite snålbubbla utan någon räckvidd medans ens vanlig bil behöver reparationer (precis som elbilen) men därtill är ett komplett fordon.

Jag skiter egentligen i vardagens viktiga funktioner för bilen som ska ta mig till och från jobbet för så lite pengar som möjligt, för vem vill betala för att kunna jobba?

Visst blir det väldogt många mil med att skjutsa barn och sånt men det viktiga är pendlingen.

På fritiden tar man fram nån gammal saab turbo och drar iväg med husvagnen och skiter i om den tar 2l milen.
Eller drar en repa med skotern som tar 4l milen.

Frågan i denna tråd är strikt ekonomi, inte komfort eller praktisk.
Visst, frågan om 2a handsvärde och batterihaveri är aktuell.
Citera
2026-03-29, 09:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bdmonster
Kommer aldrig i mitt liv köpa en bil för 200, har i snart 20 års tid "aldrig" köpt en bil över 30k att pendla med.
Kan tänka mig att finansiera en extremt ekonomisk bil för typ 100, kommer inte ta ett jättelån bara för att köra till jobbet.

Värdeminskning är väl 0 om man säljer den för den summa den är inhandlad för nåt år senare?

Kan du ställa upp beräkningen av milkostnad, vad tar man upp för faktorer för att få 20kr milen?

Och frågan just nu är 100% ekonomisk. Hade t.ex en lada niva varit mest ekonomisk så kör jag den.
Diesel som drar ca 0.6 liter per mil, service 2 gånger per år med olja+filter och du gör jobbet själv, inga ytterligare reservdelar.
Dagens dieselpris x 0.6 = 14.50:-
Däck = 1.5:-
Försäkring (hel) = 2:-
Skatt= 1:-
Service = 1:-

Kostnaderna är uppskattade, skatt och försäkring kan ju skilja beroende på modell och var man bor och vem man är, Dieseln kan bli billigare men den kan också bli dyrare, är ju högst osäkert just nu.
Tillkommer troligtvis minst nån krona till per mil i service/reparationer på en gammal bil, kamremsbyte, nåt avgassystem ett år, bromsskivor ett annat, kanske en koppling med dubbelmassesvänghjul ett tredje, generator som havererar osv. Men dieseln är ju den stora posten.

Du kanske tycker det är obekvämt att låna till bil, men faktum är ju att du kan köra en 5 år gammal bil billigare än en 15 år gammal, behöver du låna så kostar det förstås extra, 1-2:- per mil i ränta, men totalen är fortfarande billigare.
En billig 10 år gammal elbil blir ju en annan ekvation, betydligt billigare genom lägre värdeminskning men du får ju en sämre bil skulle jag säga, men billigt kommer du undan, räkna själv, i så fall skulle jag titta på Ioniq, borde kunna gå att för för runt 100', snål och ska vara pålitlig, där borde du komma undan med 3-4:-/mil i värdeminskning och billigare försäkring så en total milkostnad på 11-12:- borde inte vara omöjligt att nå.
Citera
2026-03-29, 10:51
Medlem
Abscess1122s avatar
Livet är inte bara ekonomiska kalkyler. Hitta en bil som du gillar att äga och köra. Sen börja räkna. En bil är också en del av ens livskvalité, precis som ens bostad och kläder.
Citera
2026-03-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdmonster
Vi kommer givetvis alltid ha någon form av fossilbil med dragkrok hemma ändå så det sista kanske bara lät gnälligt

Ja, lite gnälligt lät det. Det känns öht som om du vände på en femöring i argumenten rent allmänt i svaret...
Men du har ju fått siffrorna av mig nu, i runda slängar 100 000 kr MER än elen kostar det att tanka diesel under en tre års-period med de körsträckor du har angett. (Med HEMMALADDNING kanske vi måste tillägga, så ingen elbilshatare kommer och skriker om priserna på "elbilsmacken"...)
Ditt val vad du vill lägga pengarna på.
Citera
2026-03-29, 21:47
Medlem
Citat:
Är en Zoe kul att köra på motorväg med de små mopedhjulen?
Jag har bara testkört en Zoe på 60-väg. (Då gick den dock skapligt.) Däremot har jag haft bil och körkort i 35 år, och i början körde man ju rent allmänt de där gamla risiga 60, 70 och 80-talsbilarna på 14 tums-hjul! Det gick hur bra som helst, även på motorväg! Så jag förstår inte riktigt problemet.

Citat:
Har den bagageutrymme?
Ja, självklart.

Citat:
Orkar den spontandra ett släp?
Jag har som sagt haft bil och körkort i 35 år. Jag har nog ALDRIG "spontandragit" ett släp.
Men visst, just Zoe har väl INTE dragkrok har jag för mig.

Citat:
Hur funkar den på vinterväg upp till fjällen?
Jo då, man sätter sig i den och trycker med foten på den där lilla pedalen längst till höger så går den framåt ska du se... Sedan stannar man och laddar den när man käkar lunch och en gång till när man ska pissa ut det man drack till lunch...

Citat:
Reservhjul?

Vet ej. Moderna bilar har ju en tendens att ha en "lagningssats" med minikompressor istället. Men det är ju ett fenomen som är lika förekommande oavsett vilket drivmedel bilen går på.

Citat:
Har den ens ett baksäte?
Ja.

Citat:
Är en elbil för 100000 inte farligt nära batteribyte?
Nä. (Egentligen en alldeles för komplicerad fråga för ett enkelt svar...)

Citat:
Kan den tankas på 1 minut och köras 70 mil utan stopp?
Nej. Men för väldigt många är det alls inget problem. Om jag ser till mig själv så innebär en 70 mila-resa minst en matpaus och två "sträcka på benen" / pisspauser. Dessa lägger man då där det finns laddare om man kör elbil...

Citat:
Tycker det är för lätt för er elvurmare att fånknappa på era miniräknare och lämna bort vardagens viktigaste faktorer för att kunna skryta om låga månadskostnader, när i verkligheten bilen ni föreslår är totalt undermålig mot jämförd bränslebil i samma prisklass.
Den enda praktiska skillnaden är just släpdragning och köra 70 mil i sträck. Har man inte det behovet så har man liksom inte det behovet... Varje gång en elbilshatare drar fram det där argumentet tänker jag automatiskt på Monty Python-sketchen med "Protestants and Catholics": https://www.youtube.com/watch?v=Xt53afFXbrg
"Ja men vi har ju två barn och vi har haft sexuellt umgänge två gånger." "Det hör inte hit! Vi KUNDE ha haft det precis när vi velat!" Den där Harry framstår f ö precis som en gnällig elbilshatare som inte kan se bortom sin egen horisont!

Citat:
En elbil för 100 är en riktig sketen lite snålbubbla utan någon räckvidd medans ens vanlig bil behöver reparationer (precis som elbilen) men därtill är ett komplett fordon.
Återigen..., har man mest behovet att ta sig från A - B UTAN att dra släp 70 mil i sträck så funkar det alldeles utmärkt ändå! Det är smått sjukt att ni elbilshatare hela tiden ska hålla på och skapa problem som egentligen inte finns för den som kör elbil till vardags.
Citera
2026-03-30, 08:23
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, lite gnälligt lät det. Det känns öht som om du vände på en femöring i argumenten rent allmänt i svaret...
Men du har ju fått siffrorna av mig nu, i runda slängar 100 000 kr MER än elen kostar det att tanka diesel under en tre års-period med de körsträckor du har angett. (Med HEMMALADDNING kanske vi måste tillägga, så ingen elbilshatare kommer och skriker om priserna på "elbilsmacken"...)
Ditt val vad du vill lägga pengarna på.

Visst är hemmaladdning den avgörande faktorn för användbarhet och ekonomi?
Citera
2026-03-30, 09:06
Medlem
Citat:
Återigen..., har man mest behovet att ta sig från A - B UTAN att dra släp 70 mil i sträck så funkar det alldeles utmärkt ändå! Det är smått sjukt att ni elbilshatare hela tiden ska hålla på och skapa problem som egentligen inte finns för den som kör elbil till vardags.

Exakt, TS har här sagt att han har andra bilar som går på flytande bränsle och som har dragkrok.
Denna bil är alltså mest till för arbetspendling, inte att åka till fjällen med släpkärra.

Det är många som har än en bil och det är ganska smart. Istället för att köpa en dyr ny elbil med 60 mils räckvidd och drakkrok så skaffar man en liten och kanske begagnad elbil som mest används för jobbpendling. Säg att man kör 10 mil per dag och bilen bara har 15 mils räckvidd på vintern, som kanske äldre Zoe har, så spelar der ingen roll, för ska man köra 10 mil per dag så kommer man till jobbet och hem i alla fall utan problem.

Sedan tar han fram sin Saab Turbo med dragkrok när han behöver det.
Citera
2026-03-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola

Utan tvekan. Jag älskar elbilar, men skulle jag inte kunna ladda hemma så hade jag valt något annat trots att jag nu haft två olika elbilar. Har inga planer på att gå tillbaka till avgasbilar, men hade jag inte kunnat ladda hemma så hade jag gjort det.

Men jag ser till att itne hamna i den situationen. T.ex. när jag hade min förr elbil så bodde jag i en hyreslägenhet där jag hade tillgång till laddning. När jag flyttade därifrån så var det ett krav från min sida att nya boendet måste ha tillgång till laddning. Det betyder att jag aktivt valde bort ställen där det inte var möjligt och valde bara ställen med möjlighet till laddning.
Citera
2026-03-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Både nej och ja... För EKONOMIN är det väl det, ja. Om man inte kan vända på steken och ladda på jobbet eller så.
ANVÄNDBARHETEN är inte lika kinkig. Det finns laddare i princip överallt numera. Problemet där är att det blir (nästan) lika dyrt som att åka på fossilt bränsle.
Citera
2026-03-30, 17:21
Medlem
Citat:
Jag har bara testkört en Zoe på 60-väg. (Då gick den dock skapligt.) Däremot har jag haft bil och körkort i 35 år, och i början körde man ju rent allmänt de där gamla risiga 60, 70 och 80-talsbilarna på 14 tums-hjul! Det gick hur bra som helst, även på motorväg! Så jag förstår inte riktigt problemet.

En Zoe är inte en lätt bil, de där gamla småbilarna på 80-talet som Micra och Fiesta vägde ju runt 700-800 kg, Corolla runt 1000 kg, större bilar som Camry vägde inte mer än 1150 kg. En Zoe väger väl 1500 kg. Den vikten gör skillnad om man ska använda små däck.
Citera
2026-03-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
En Zoe är inte en lätt bil, de där gamla småbilarna på 80-talet som Micra och Fiesta vägde ju runt 700-800 kg, Corolla runt 1000 kg, större bilar som Camry vägde inte mer än 1150 kg. En Zoe väger väl 1500 kg. Den vikten gör skillnad om man ska använda små däck.
Men nu pratar jag om (bl a) Volvos 240-serie https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240 ditt jävla klappmongo! Som OCKSÅ vägde ca ett och ett halvt ton! Sluta glappa käft om saker du inte begriper dig på!
Edit
SMÅBILAR som Micra och Fiesta gick t o m på 13-tummare på den tiden!
Senast redigerad av Gissa vem 2026-03-30 kl. 17:34.
Citera
2026-03-30, 17:42
Medlem
Citat:
Men nu pratar jag om (bl a) Volvos 240-serie https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240 ditt jävla klappmongo! Som OCKSÅ vägde ca ett och ett halvt ton! Sluta glappa käft om saker du inte begriper dig på!
Edit
SMÅBILAR som Micra och Fiesta gick t o m på 13-tummare på den tiden!

Nu var det så om du kommer ihåg att 14 tum var oftast en vanligt tillval till bilar som såldes med 13 tum. Sen var det ytterst få 240 som vägde så mycket som en Zoe, de flesta låg runt 1400 kg.

Zoe är en tung bil och det är ganska sjukt med tanke på hur liten den skrutten är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in