2026-03-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Ingen vill hjälpa missbrukare. Är man eller har varit missbrukare ska man inte få hjälp.

Finns jättemånga som får hjälp
Citera
2026-03-30, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Med miljoner invandrare att försörja finns inte resurser längre för några sådana institutioner.

Det insåg sossarna själva redan på 80-talet då de stängde mentalsjukhusen och patienterna slängdes ut på gatan.

Jo det finns det
Citera
2026-03-30, 08:01
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag bodde i Göteborg som ung och då fanns både Lillhagen och Strerered. Båda kända dårhus fram till typ sent 80-tal då man lade all sådan verksamhet.
Bättre om dårarna är på dårhus där de får mat, hjälp och tak över huvudet,

än att de driver omkring på stan, begår brott, knarkar och förökar sig.

Ja är säker på att det kostar samhället mindre att ta hand om dem än att låta dem driva runt och förstöra tillvaron för andra.

Om det nu inte är skäl nog att vara human och ta hand om sjuka som inte kan ta hand om sig själva.

Detta är idag fel på alla nivåer. Högern borde lösa problemet eftersom det är en ekonomisk samhällsvinst. Vänstern borde ta hand om hemlösa och sjuka, men icke.

Båda sidor skiter i allt, förutom paradfrågan: fortsatt massinvandring av parasiter som röstar vänster för ännu mer bidrag.
Citera
2026-03-30, 08:16
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet med mentalsjukhusen var ju att vården ofta inte var human, samt att folk kunde bli inskrivna på fel grunder och inte kunde ta sig ut igen. De var inlåsta och hade ingen möjlighet att få kontakt med någon utomstående, oberoende kontaktpersoner fanns inte. Jag har bland annat hört om döttrar och fruar i inflytelserika familjer, som dessa såg till att få instutionaliserade trots att de egentligen inte hade någon psykisk sjukdom, bara för att de hade blivit pinsamma och besvärliga (t.ex. genom att festa och dricka alkohol på ett sätt som en ung dam i en fin familj inte fick göra då, eller ta en älskare). Det räckte med två läkares underskrifter, så var de fast på mentalsjukhuset till döddagar, typ.

Nu FINNS det ju fortfarande mentalsjukhus, men ovanstående stämmer (förhoppningsvis) inte längre, och då borde det gå att utvidga och anpassa sådana verksamheter för att härbärgera människor som Sofias mamma också.
"vården ofta inte var human"?

Självklart existerade brister och det gjordes misstag, precis som i ALL vård och omsorg.

Inte fan lägger man ned all omsorg och vård med det där skitresonemanget som alla idag lärt sig utantill när det gäller de svenska mentslsjukhusen.

Jämför de faktiska mentalsjukhusen i sverige under altuell tid med omvärlden. Välordnat, gott om personal mm, andra länder hade i princip ingenting i jämförelse. Psyksjuka skiter man i helt och de lever hemlösa i regn, snö och kyla och dör en långsam plågsam död i massor av länder, fortfarande. Och vi klagar på våra gamla mentalsjukhus.

Ta vilket jävla land som helst och jämför med sverige den tid vi hade mentalsjukhus, vad hände med den patientgruppen i andra länder?

Enda skälet att den patientgruppen kan vara mindre i många andra länder är att de dör.

De lämnades att dö och glömmas bort. Finns inte mycket att läsa om dem av det skälet men det är uppenbart vad som händer med alla de som normalt togs om hand på mentalsjukhus där de syns och där det dokumenteras.
Citera
2026-03-30, 08:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
"vården ofta inte var human"?

Självklart existerade brister och det gjordes misstag, precis som i ALL vård och omsorg.

Inte fan lägger man ned all omsorg och vård med det där skitresonemanget som alla idag lärt sig utantill när det gäller de svenska mentslsjukhusen.

Jämför de faktiska mentalsjukhusen i sverige under altuell tid med omvärlden. Välordnat, gott om personal mm, andra länder hade i princip ingenting i jämförelse. Psyksjuka skiter man i helt och de lever hemlösa i regn, snö och kyla och dör en långsam plågsam död i massor av länder, fortfarande. Och vi klagar på våra gamla mentalsjukhus.

Ta vilket jävla land som helst och jämför med sverige den tid vi hade mentalsjukhus, vad hände med den patientgruppen i andra länder?

Enda skälet att den patientgruppen kan vara mindre i många andra länder är att de dör.

De lämnades att dö och glömmas bort. Finns inte mycket att läsa om dem av det skälet men det är uppenbart vad som händer med alla de som normalt togs om hand på mentalsjukhus där de syns och där det dokumenteras.

Ja, men nu pratade jag ju främst om dem som befann sig på fel ställe. Som inte borde ha varit på mentalsjukhus alls. Dessutom är det så att man kan BLI mentalsjuk efter några år på ett mentalsjukhus, om man inte var det innan... och då tycker alla att det är bevisat att man var det från början.
Citera
2026-03-30, 08:25
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jo det finns det
De existerar ja, men inte för de ca 30 000 hemlösa som finns i sverige, varav många barnfamiljer och många med psykisk ohälsa i behov av vård.

Psykisk ohälsa innebär ofta att de inte förstår att de behöver vård och därmed inte vill ha vård även om de är farliga både för sin omgivning, farliga för sig själva och farliga för sina barn.

Det existerar lotterivinster också, vilket är lika irrelevant som din one-liner.
Citera
2026-03-30, 08:34
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ja, men nu pratade jag ju främst om dem som befann sig på fel ställe. Som inte borde ha varit på mentalsjukhus alls. Dessutom är det så att man kan BLI mentalsjuk efter några år på ett mentalsjukhus, om man inte var det innan... och då tycker alla att det är bevisat att man var det från början.
Precis som jag skrev:
"Självklart existerade brister och det gjordes misstag, precis som i ALL vård och omsorg."

Cancervården var inte heller särskilt imponerande på 50-60 talet och det gjordes dessutom läkarmissar och fanns mediciner som gav svåra biverkningar, att folk blev svårt sjuka av vård och mediciner, exempelvis neurosedyn.

Inte fan är det skäl eller motiv att lägga ned sjukvården på det sätt man gjorde med mentalsjukhusen i Sverige på det sätt du fortsätter att argumentera för.
Citera
2026-03-30, 08:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Precis som jag skrev:
"Självklart existerade brister och det gjordes misstag, precis som i ALL vård och omsorg."

Cancervården var inte heller särskilt imponerande på 50-60 talet och det gjordes dessutom läkarmissar och fanns mediciner som gav svåra biverkningar, att folk blev svårt sjuka av vård och mediciner, exempelvis neurosedyn.

Inte fan är det skäl eller motiv att lägga ned sjukvården på det sätt man gjorde med mentalsjukhusen i Sverige på det sätt du fortsätter att argumentera för.

Det gör jag ju inte. Jag förklarade bara varför många tyckte att det var en lättnad när mentalsjukhusen lades ned, för att de kände till missförhållandena och de felaktigt hospitaliserade patienterna. Jag skrev ju också, att det borde finnas något alternativ NU för sådana som Sofias mamma. Så att de kan få tak över huvudet, mat, kläder, skor, tillgång till dusch och WC, tillgång till någon att prata med, regelbundna besök av sjuksköterska (som även kan kalla dit en läkare) och socialsekreterare. Men det måste ju inte vara ett mentalsjukhus med frihetsberövande, bältesläggning och tvångsmedicinering för det...

Jag råkar dessutom veta att många av de som verkar vara hemlösa egentligen inte är det. De har någonstans där de kan vara inomhus, men de lider av cellskräck så de måste gå ut och gå på gatorna... att låsa in en sådan person vore katastrof.
Citera
2026-03-30, 08:50
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
.
.
Jag råkar dessutom veta att många av de som verkar vara hemlösa egentligen inte är det. De har någonstans där de kan vara inomhus, men de lider av cellskräck så de måste gå ut och gå på gatorna... att låsa in en sådan person vore katastrof.

Inte är det väl på grund av cell-skräck som de sover lite här och var, nog är det väl i de allra flesta fall för att de inte har något eget boende eller någon anvisad plats att sova? Utesluter inte att det fins någon med cell-skräck, eller som bara gillar att sova ute, men de är ju en promille. Max.

Alla var ju inte bältade, kastrerade och lobotomerade på de gamla dårhusen, förmodligen hade de allra flesta det mycket bra. Men några få missförhållande var det ju, det har framkommit.
Citera
2026-03-30, 08:52
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Det gör jag ju inte. Jag förklarade bara varför många tyckte att det var en lättnad när mentalsjukhusen lades ned, för att de kände till missförhållandena och de felaktigt hospitaliserade patienterna. Jag skrev ju också, att det borde finnas något alternativ NU för sådana som Sofias mamma. Så att de kan få tak över huvudet, mat, kläder, skor, tillgång till dusch och WC, tillgång till någon att prata med, regelbundna besök av sjuksköterska (som även kan kalla dit en läkare) och socialsekreterare. Men det måste ju inte vara ett mentalsjukhus med frihetsberövande, bältesläggning och tvångsmedicinering för det...

Ja då är vi ju helt överens.

Jag hör bara så många dra den där motiveringen emot att hjälpa hemlösa som typ aktuellt fall att jag lätt överreagerar
Citera
2026-03-30, 08:53
Medlem
Citat:
De existerar ja, men inte för de ca 30 000 hemlösa som finns i sverige, varav många barnfamiljer och många med psykisk ohälsa i behov av vård.

Psykisk ohälsa innebär ofta att de inte förstår att de behöver vård och därmed inte vill ha vård även om de är farliga både för sin omgivning, farliga för sig själva och farliga för sina barn.

Det existerar lotterivinster också, vilket är lika irrelevant som din one-liner.

Du höll ju med så så irrelevant var det väl inte då? Jag tycker du replikerade bra. Det görs massor av insatser. Sverige är ett bra land att vara hemlös i. Dock måste man hjälpa till lite själv oxå.
Dom som inte förstår att dom är farliga får omhändertas enligt lag. Barn sover inte ofta på gatan heller. Däremot tycker jag vi gör skillnad på folkgrupper. Romer kan sitta utan ben o tigga i 10 minusgrader. Andra folkgrupper skulle aldrig behöva göra det. Vilket ingen skulle behöva.
Citera
2026-03-30, 09:03
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
I en situation som denna är det bästa tänkbara att Borås kommun helt enkelt hjälper till med en bit mark.
100 m² är inte mycket begärt nära naturen , där denna kvinna kan och får bygga sig ett eget , alternativt få sig byggt ett eget hus. Många människor trivs bäst när inte grannar stör.

Vad tror du detta skulle kosta och vem bär sedan ansvaret för kvinnans liv- och leverne? Blir alltför dyrt och kvinnan har redan fått den hjälp hon kan kräva - hon har skitit sig ut och då får hon stå sitt kast. Verkar vara en individ som skall sitta på institution, men inte i en egen lägenhet, alternativt en egen lägenhet med dygnet-runt-bemanning, sk. "lågtröskelboenden"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in