2026-03-29, 23:03
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Absolut inte den gången, tror jag torskade med en femma röka.
Jag har aldrig varit våldsam eller hotat, bara uppkäftig, i stil med att jag sagt ftp, ungefär så.
Sålde röka, men de lyckades aldrig ta mig (för försäljning). Då.

Vi borde snart få veta hur det gått till, FUP+dom kanske dyker upp här snart, antagligen ingen film men hoppas på det.

Det var inte mycket att hänga i julgranen. Kan störa mig när småbus håller på och käftar med polisen, men tycker inte det ska föranleda att man åker på stryk.

Hoppas för tjejens skull att filmen inte dyker upp. Hon beskrev det som hemskt att se sig själv utsättas för det, och tror inte hon skulle uppskatta om filmen dök upp till allmän beskådan.
Citera
2026-03-29, 23:08
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Det var inte mycket att hänga i julgranen. Kan störa mig när småbus håller på och käftar med polisen, men tycker inte det ska föranleda att man åker på stryk.

Hoppas för tjejens skull att filmen inte dyker upp. Hon beskrev det som hemskt att se sig själv utsättas för det, och tror inte hon skulle uppskatta om filmen dök upp till allmän beskådan.
Hon får gärna lämnas utanför med både bild och namn. Blurrad film.
Men häng ut honom, var min tanke. Är sjukt trött, så tänker inte riktigt nu.
Citera
2026-03-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Hon får gärna lämnas utanför med både bild och namn. Blurrad film.
Men häng ut honom, var min tanke. Är sjukt trött, så tänker inte riktigt nu.

Ja asså tjejen ska lämnas ur detta. Men poliserna bör avskedas hela bunten med undantag för den som anmälde. Någon som vet målnummer?
Citera
2026-03-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha85
Så kan det nog vara. En del är så tyvärr. Men denna polisens kollegor borde skämmas. Ska ni skydda honom? Går kårandan så långt att ni ska ljuga och skydda kräket? Är ni rädda för att bli utanför om ni säger sanningen mot en kollega?
Tyvärr är det ju så att de gör det. Deras heder gentemot varandra går över allting annat.
Citera
2026-03-30, 00:24
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Tyvärr är det ju så att de gör det. Deras heder gentemot varandra går över allting annat.

Nu är det ju ett stationsbefäl på arresten som anmält det, så för alla går inte kårandan före allt annat.
Citera
2026-03-30, 19:23
Medlem
Citat:
Nu är det ju ett stationsbefäl på arresten som anmält det, så för alla går inte kårandan före allt annat.
Om stationsbefälet var närvarande eller det kom till hans kännedom så måste säkert han/hon göra anmälan, går liksom inte att mörka.
Citera
2026-03-30, 19:47
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha85
Om stationsbefälet var närvarande eller det kom till hans kännedom så måste säkert han/hon göra anmälan, går liksom inte att mörka.

Det gäller ju alltid alla poliser. De har skyldighet att anmäla kollegor som begår brott. Men...
Citera
2026-03-30, 21:47
Medlem
Citat:
Det gäller ju alltid alla poliser. De har skyldighet att anmäla kollegor som begår brott. Men...
Såklart! Men viss skillnad om du inte har ngt val att anmäla eller inte. Som exempel om du bevittnar själv inför andra kollegor. Är nog lättare att dölja om ex en annan polis gör något i samma radiobil - tror du fattar skillnaden
Citera
2026-03-31, 12:23
Medlem
Ingen som vet vet stjärnan är?
Denna troligtvis unga polis, man och med stort hävdelsebehov.

Hoppas du läser här och börja söka nytt jobb.
Citera
2026-03-31, 17:23
Medlem
Säkert ngn tofs-tjej som stått bredvid.

Ryktet säger att han ska heta Martin.
Citera
2026-03-31, 17:54
Medlem
Man kan lugn utgå från att de klientel som poliserna dagligen möter uppför sig å det värsta både mot poliser och andra.

Alltså det är inte vanliga normala människor eller situationer.

I viss mån kan man stävja det genom att det allmänt finns en respekt för polisen, men det kan vi också lugnt konstatera att det är det verkligen si och så med.

Så vi kan konstatera att de möter väldigt mycket skit i sitt arbete och de värsta glåporden och svordomarna, spott och ovilja att samarbeta och så vidare.

Men sådant ska de klara av att hantera, annars fungerar det inte. Om en polis inte hanterar det bra känslomässigt så är det läge att backa och fundera på sin egen roll. Kanske rentav sluta som polis.

Så det var rätt att åtala polisen om våld utövades i onödan mot en 17-årig tjej. Eftersom det fanns videoövervakning som visade händelseförloppet är det inte så mycket att säga om det.

Men med det sagt. Även om man är kriminell och/eller drogpåverkad så finns det gränser och förmodligen lagar som kan sättas in. Vi har våld mot tjänsteman och liknande för att skydda poliserna från de värsta övergreppen och/eller att man får ta konsekvenserna av sitt beteende.

Jag skulle vilja att poliserna får större möjligheter att själva avstå från våld. Kanske egentligen bara skjuta ner någon som är våldsam, skriker, och är helt okontrollerbar. Men då med dödligt vapen utan med en elpistol. Då kan man sedan i lugna fina former ta hand om personen ifråga. Alltså min tanke är att polisen får använda sina elpistoler mer ofta än vad de gör.

Slut på tjafs, slut på knuffar, våld, nedslagna människor. Bara en elpistol, en okontrollerbar jobbig människa ner på marken. Polisen plockar upp en och sätter en i häktet. Inget övervåld alls.
Citera
2026-03-31, 18:53
Medlem
Ja, om man inte klarar att hantera en 17 åring tjej utan att slänga henne i stengolvet när hon är iförd fängsel - då ska man inte jobba som polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in