2026-03-28, 09:50
  #1
Medlem
Nu när Hormuzsundet har blivit stänkt eller där framkomligheten är kraftigt begränsad. Så har Norska och Canadensiska olja och gas aktier gått kraftigt upp de senaste månaderna.
Tror ni att det är för sent att gå in i dessa?
Jag tycker det känns farligt att köpa eftersom jag tror de kommer att rasa kraftigt den dagen sundet öppnar.
Ni som har vågat er in i den växande bubblan. Vilka aktier har ni valt?
Citera
2026-03-28, 10:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Nu när Hormuzsundet har blivit stänkt eller där framkomligheten är kraftigt begränsad. Så har Norska och Canadensiska olja och gas aktier gått kraftigt upp de senaste månaderna.
Tror ni att det är för sent att gå in i dessa?
Jag tycker det känns farligt att köpa eftersom jag tror de kommer att rasa kraftigt den dagen sundet öppnar.
Ni som har vågat er in i den växande bubblan. Vilka aktier har ni valt?

Försök hitta nästa trend istället för att fånga raketer eller fallande knivar.

Jag köpte in mig i sektorn tidigt 2025 och utgick från att de bolagen jag ville ha skulle ha utdelning och okej nyckeltal. Gick väl okej förra året, men underpresterade rejält mot annat jag hade.
Citera
2026-03-28, 10:13
  #3
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Försök hitta nästa trend istället för att fånga raketer eller fallande knivar.

Jag köpte in mig i sektorn tidigt 2025 och utgick från att de bolagen jag ville ha skulle ha utdelning och okej nyckeltal. Gick väl okej förra året, men underpresterade rejält mot annat jag hade.
Hehe, känns som vi börjar närma oss toppen när kreti och pleti börjar tigga om tickers.
Kanske bör man ta lite vinst på de oilers som sprungit längst ? Minns vilket hås det var i guldtråden när det toppade.

Får lite bubbelfeeling i mitt twitterfeed.
Citera
2026-03-28, 11:08
  #4
Avstängd
OstgotaHuss avatar
Oljan dyker till $85 nu i veckan som kommer enligt mig
Citera
2026-03-28, 11:24
  #5
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ja du ligger nog före resten av världen med analysen om situationen runt Hormuz och du kan förvänta dig god avkastning.
Citera
2026-03-28, 11:31
  #6
Medlem
TheGretaResets avatar
Var samma i metallforumet här. Kom in folk som aldrig investerat och skulle slänga in stora belopp i silver när det toppade.

Jag hoppas på utspel av USA här i helgen. 3e veckan vi har oljepris på 100 dollar under helgen som tryckts ner måndag. Slängde in en short-lottsedel vid 97 dollar igår eftermiddag.
Citera
2026-03-28, 11:57
  #7
Medlem
Finns det något som tyder på att kriget ska ta slut i det närmsta?
Vid krigs start så förespås det nästan alltid att det ska gå snabbt. Men att så sker är ovanligt.
Citera
2026-03-28, 12:01
  #8
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstgotaHus
Oljan dyker till $85 nu i veckan som kommer enligt mig
Enligt mig kommer den inte göra det ens 2027.
Vi får se vem som har rätt.
Citera
2026-03-28, 12:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Enligt mig kommer den inte göra det ens 2027.
Vi får se vem som har rätt.

Kan du motivera ditt svar?

Själv så tror jag det kan dröja månader eller år. Det eftersom det är så länge ett krig brukar hålla på.
Citera
2026-03-28, 12:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Hehe, känns som vi börjar närma oss toppen när kreti och pleti börjar tigga om tickers.
Kanske bör man ta lite vinst på de oilers som sprungit längst ? Minns vilket hås det var i guldtråden när det toppade.

Får lite bubbelfeeling i mitt twitterfeed.

Inget fel att ta hem vinster. Har gjort det nu under mars pga investeringar utanför börsen.
Citera
2026-03-28, 13:04
  #11
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Kan du motivera ditt svar?

Själv så tror jag det kan dröja månader eller år. Det eftersom det är så länge ett krig brukar hålla på.

För att det finns ingen lösning på konflikten och det tar betydligt längre tid att
distribuera fysik olja än pappersolja.
Citera
2026-03-28, 18:41
  #12
Medlem
Xer0s avatar
Köpte Equinor några dagar efter krigsutbrottet, upp 32%.

Hade Aker sedan tidigare, och tankade mer. Upp 44,5%.

Köpte Möller Maersk. Såg initialt bra ut, men har fallit tillbaka och nu ligger jag endast 7% plus.

Mina förlorare som jag behåller:
Airbus -15%
Nasdaq 100 -5%
Dow Jones -3,5%
Boeing -2,3 %
SHB -8%
Besqab Pref - 3%

Vill bara illustrera att jag inte bara vinner på aktier. Tycker det blir missvisande om man bara stolterar med vinsterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in