2026-03-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Jag läste att din ansökan om skuldsanering avslogs i tingsrätten. Vad angavs som skäl för beslutet? Har du överklagat till hovrätten?

Jag har inte överklagat beslutet. Det var andra gången jag sökte skuldsanering för företagare. Jag kommer nog vänta ett tag med att söka igen och istället söka som privatperson och inte som företagare. Jag har haft ganska långa samtal med handläggare så jag känner mig ganska klar över vad som är svårare eller lättare att få skuldsanering för. Skatteskulder är väldigt svårt att få skuldsanering för generellt. Men särskilt svårt om man söker som företagare. Jag kommer nog söka under början av 2027 när ytterligare ett årsskifte skett och därmed skatteskulden förhoppningsvis minskat ytterligare. Då kommer jag söka som privatperson istället. Om man blir beviljad skuldsanering som privatperson så är det fem år det handlar om. Skillnaden om jag bara låter åren passera utan skuldsanering är att de banklån jag tog för att klara mig undan kronofogden 2018-2019 aldrig skrivs av. Men blir jag beviljad skuldsanering så innefattar det även dem banklånen som gick oavkortat till skatteverket. Med facit i hand så var det dumt att låna pengar från bank för att betala till skatteverket. Men då var jag fortfarande övertygad om att jag skulle vinna ärendet i förvaltningsdomstolarna och få tillbaka pengarna. Min förhoppning är att vara skuldfri lagom tills jag fyller 50 typ...
Citera
2026-03-27, 21:03
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusdunkers
Jag har inte överklagat beslutet. Det var andra gången jag sökte skuldsanering för företagare. Jag kommer nog vänta ett tag med att söka igen och istället söka som privatperson och inte som företagare. Jag har haft ganska långa samtal med handläggare så jag känner mig ganska klar över vad som är svårare eller lättare att få skuldsanering för. Skatteskulder är väldigt svårt att få skuldsanering för generellt. Men särskilt svårt om man söker som företagare. Jag kommer nog söka under början av 2027 när ytterligare ett årsskifte skett och därmed skatteskulden förhoppningsvis minskat ytterligare. Då kommer jag söka som privatperson istället. Om man blir beviljad skuldsanering som privatperson så är det fem år det handlar om. Skillnaden om jag bara låter åren passera utan skuldsanering är att de banklån jag tog för att klara mig undan kronofogden 2018-2019 aldrig skrivs av. Men blir jag beviljad skuldsanering så innefattar det även dem banklånen som gick oavkortat till skatteverket. Med facit i hand så var det dumt att låna pengar från bank för att betala till skatteverket. Men då var jag fortfarande övertygad om att jag skulle vinna ärendet i förvaltningsdomstolarna och få tillbaka pengarna. Min förhoppning är att vara skuldfri lagom tills jag fyller 50 typ...

Ah, vad tråkigt att höra, hoppas verkligen att det ordnar sig snart. Jag är nyfiken på din syn på DAC8 i Sverige.

Hur tror du det kommer påverka kryptomarknaden?
Tror du att vi kan komma att se många skatteärenden eller åtal framöver?
Citera
2026-03-28, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Ah, vad tråkigt att höra, hoppas verkligen att det ordnar sig snart. Jag är nyfiken på din syn på DAC8 i Sverige.

Hur tror du det kommer påverka kryptomarknaden?
Tror du att vi kan komma att se många skatteärenden eller åtal framöver?

Jag har varit dåligt insatt senaste tiden. Jag växlade mina sista bitcoin 2019 för att betala skatteverket. Men jag kollade lite med ChatGPT och detta var slutsatserna den drog av information som finns tillgänglig än så länge:

Min syn är att DAC8 framför allt är ett kontroll- och rapporteringssystem, inte en ny skatt på bitcoin i sig. Det viktiga är att kryptobörser och andra tjänsteleverantörer i mycket större utsträckning ska rapportera kunders kryptotransaktioner till skattemyndigheter. Det betyder att även vanliga privatpersoner påverkas, inte bara de som bedriver näringsverksamhet.

Om du handlar via börser, brokers eller andra plattformar blir det alltså betydligt svårare att “bara glömma” att deklarera. Däremot verkar ren privat handel direkt mellan två privatpersoner, utan mellanhand eller plattform, normalt inte vara kärnan i den automatiska rapporteringen. Men den är fortfarande skattepliktig enligt vanliga regler. Så skillnaden är främst upptäcktsrisken, inte att själva skatten är ny.

Hur påverkar det marknaden? Jag tror främst att det leder till mer försiktighet, mer dokumentationskrav och att vissa flyttar från centraliserade tjänster till mer privat/off-chain eller direkt wallet-till-wallet-handel. Jag tror inte att DAC8 i sig dödar kryptomarknaden i Sverige, men det gör den mer genomlyst och mindre “grå”.

Kommer vi få många skatteärenden eller åtal? Skatteärenden: ja, sannolikt fler. Framför allt omprövningar, frågor från Skatteverket och ärenden där folk inte har deklarerat korrekt. Åtal: troligen också fler än tidigare, men inte automatiskt i masskala mot alla småsparare. Jag tror främst att det blir aktuellt där det handlar om större belopp, systematiskt undanhållande, dålig eller falsk dokumentation, eller där någon fortsatt låter bli att deklarera trots att uppgifterna nu blir mycket lättare att kontrollera.

Kort sagt: DAC8 träffar inte bara företag. Det påverkar även privatpersoner som använder rapporteringspliktiga kryptotjänster. Ren privat P2P-handel verkar inte vara huvudmålet för automatisk rapportering, men den blir inte laglig eller skattefri för det. Det stora som förändras är att Skatteverket får mycket bättre insyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in