2026-03-27, 16:39
Medlem
Det är inte cancelkultur, hon är fri att säga vad hon vill, men allt vi gör och säger kan ha konsekvenser .
Personligen om en artist uttrycker något som jag inte håller med, så vill jag inte fortsätta lyssna på hans Eller hennes musik. Är det cancelkultur? Nej, that is life!
Citera
2026-03-27, 16:42
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Det är inte cancelkultur, hon är fri att säga vad hon vill, men allt vi gör och säger kan ha konsekvenser .
Personligen om en artist uttrycker något som jag inte håller med, så vill jag inte fortsätta lyssna på hans Eller hennes musik. Är det cancelkultur? Nej, that is life!
Jo, det är absolut en form av cancelkultur. Men det handlar samtidigt om fria val från både individer och företag. De perspektiven utesluter inte varandra.
Citera
2026-03-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Väldigt sunt. Vid abort släcker man liv. Livet börjar vid befruktningen och abort innebär att man tar ett liv. Men fostret har svårt att hävda sin rätt.

Sedan är det en annan sak att det innebär medicinska risker för kvinnor som utför aborter i länder där abort är förbjuden.
Helt rätt!
Citera
2026-03-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Väldigt sunt. Vid abort släcker man liv. Livet börjar vid befruktningen och abort innebär att man tar ett liv. Men fostret har svårt att hävda sin rätt.

Och det där vet du för att:
a) din gud har sagt det åt dig?
b) du hittade på det nyss?

Ganska osund predikan oavsett. Har du något bibelställe eller utdrag ur någon annan helig skrift som du stödjer dig på?

Själv följde jag med min flickvän när hon gjorde abort. Trodde det skulle bli kul. Det blev det inte.
Citera
2026-03-27, 16:56
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Vi lever i en tid där allting är politik. Att bara vissa ska få uttala sig om detta är ett märkligt synsätt. Tappar Zara Larsson fans på att hon säger vad hon tycker, är väl det lika bra för alla inblandade - klarhet och förtydligande är positivt så att samtliga individer sen kan bestämma vart de själva står i frågan och om de fortfarande vill stötta artisten i fråga. Zara Larsson drog till med ett skämt, och om det inte smakar kan man dra. Jag skulle uppskatta ifall alla är mer öppna kring hur de röstar/resonerar - det skulle göra relationer mycket enklare. Röstar man ex Trump kan man dra åt helvete, och ägde jag en bar/cafe skulle jag kastat ut personen om det stod i pannan, för ingen som stöttar den clownen och bygger ett samhälle som är bajs skulle jag serverat. Tror Zara Larsson resonerar likadant - är det företag/individer som är "pro-life" kan de dra åt helvete och hålla sig på avstånd.
I långa loppet har de flesta företagare/artister/skådespelare som politiserat sitt varumärke ruinerat sig av att vända bort hälften av sina kunder och tvinga sina anställda följa snäv värdegrund som hjärntvättade slavar. De får skylla sig själva att de har tjurskallighet att inte acceptera att folk tycker olika. Go woke, go broke brukar det heta.

Det är ett stort samhällsproblem att det blivit så politiskt polariserat och splittrat som det blivit. Att börja åsiktsregga folk för att sedan diskriminera 50% av folket gör det inte bättre. Tro fan att ingen vill tillkännage sina åsikter om straffet är utfrysning. Då blir det ingen vettig diskussion alls.

Zara Larsson är ingen folkvald politiker. Utan sin musik vore ingen det minsta intresserad av hennes politiska utspel. Klart alla har rätt att ha åsikter men varför ska kändisar ha gräddfil att vara opinionsbildare när de har noll expertis inom området? Det är att narcissistiskt sätta sig på pedestal högt över alla andra som inte har plattform att göra sina åsikter hörda.
Senast redigerad av Borasare1980 2026-03-27 kl. 17:09.
Citera
2026-03-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oEELPa/zara-larsson-efter-abortskamtet-forlorade-tre-miljoner-dollar

Hur långt ska den här cancelkulturen behöva gå? Är inte så PK att vara för abort i USA tydligen.

Vad tycker ni om det hela? Ska man behöva bli av med miljondeals för att man skämtar? Länge leve yttrandefriheten !

Den absolut vanligaste missen folk gör gällande yttrandefrihet är just att man är fri att säga va du vill men du är inte fri från konsekvenser bara för det inte är olagligt?
Är väl helt fullt fritt att glappa med käften och godhetsknarka o ha sig. Hon behöver ju knappast äta knäckebröd för hon blev av med den dealen, så jag personligen ser detta som lite av en icke nyhet.
Citera
2026-03-27, 17:15
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicokicko
Den absolut vanligaste missen folk gör gällande yttrandefrihet är just att man är fri att säga va du vill men du är inte fri från konsekvenser bara för det inte är olagligt?
Är väl helt fullt fritt att glappa med käften och godhetsknarka o ha sig. Hon behöver ju knappast äta knäckebröd för hon blev av med den dealen, så jag personligen ser detta som lite av en icke nyhet.
Konsekvenser finns alltid, men det betyder inte att alla konsekvenser är rimliga eller bra för samhället. Ibland kan starka reaktioner i sig begränsa yttrandefriheten i praktiken.
Citera
2026-03-27, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Konsekvenser finns alltid, men det betyder inte att alla konsekvenser är rimliga eller bra för samhället. Ibland kan starka reaktioner i sig begränsa yttrandefriheten i praktiken.
Du beskrev precis cancelkulturen i ett nötskal, du låter dock lite nyvaken som om fenomenet uppstod igår? Modern cancelkultur innebär inte att säkerhetspolisen kommer och skjuter en på natten, cancelkultur innebär stigmatisering och ödeläggelse av privatlivet.

Välkommen till klubben och vakta din tunga svensson. Det var säkert kul när det bara drabbade någon annan.

Tillägg: Kom ihåg att skitsnacket idag sprids snabbare än städpersonalen får på sig skoskydden, tack vare den digitala kommunikationskulturen kan vem som helst få sitt liv ödelagt på två röda. Man behöver inte ens vara kändis, det räcker med att en random granne har ett horn i sidan till en så finns det alltid en publik redo med högafflar och eld i brist på eget liv. Alla älskar en trafikolycka som drabbar någon annan, det är bara att kolla in skvallertrådarna här på Flashback.
Senast redigerad av KrabKore 2026-03-27 kl. 17:50.
Citera
2026-03-27, 17:44
Medlem
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen, och just det här värmer mitt hjärta.
Citera
2026-03-27, 17:54
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
I långa loppet har de flesta företagare/artister/skådespelare som politiserat sitt varumärke ruinerat sig av att vända bort hälften av sina kunder och tvinga sina anställda följa snäv värdegrund som hjärntvättade slavar. De får skylla sig själva att de har tjurskallighet att inte acceptera att folk tycker olika. Go woke, go broke brukar det heta.

Det är ett stort samhällsproblem att det blivit så politiskt polariserat och splittrat som det blivit. Att börja åsiktsregga folk för att sedan diskriminera 50% av folket gör det inte bättre. Tro fan att ingen vill tillkännage sina åsikter om straffet är utfrysning. Då blir det ingen vettig diskussion alls.

Zara Larsson är ingen folkvald politiker. Utan sin musik vore ingen det minsta intresserad av hennes politiska utspel. Klart alla har rätt att ha åsikter men varför ska kändisar ha gräddfil att vara opinionsbildare när de har noll expertis inom området? Det är att narcissistiskt sätta sig på pedestal högt över alla andra som inte har plattform att göra sina åsikter hörda.

Jag anser inte alls att kändisar har någon slags gräddfil i att vara opinionsbildare - alla har samma rätt att uttrycka vad de tycker. Sen har däremot kändisar en större följarskala som gör att fler eller färre reagerar på vad de tycker, men alla har samma möjlighet rent krasst att uttrycka sig.

Att det blir konsekvenser av ens uttalande är en naturlig reaktion av oss som människor i flock. Värnar du inte om flockens överlevnad = du exkluderas. Sen vad som ingår i denna "flock" är individuellt. Zara Larsson exempelvis verkar, som jag, tycka att alla på denna planet ska må bra. Vissa skiter i andra utanför sin egna, personliga krets och skriker "make america great again" och vill ha bättre levnadsvillkor på andras bekostnad. Det är bara bra att detta kommer fram vad man är för typ av person - för det är helt enkelt sanningen.
Citera
2026-03-27, 18:00
Medlem
Glödskals avatar
Att Zara Larsson älskar aborter, och att hon inte kan hålla käft, är allmänt känt.

Därför tycker jag det låter konstigt att någon som är beredd att häva ett avtal med Zara pga. ett abortskämt överhuvudtaget skulle skriva på ett.

Fanns det ens ett avtal?
Citera
2026-03-27, 18:48
Avslutad
Verkligen helt omöjligt att sympatisera med någon som är så vidrig som just Zara Larsson. Jag tycker illa om Trump, men hade skrattat om han hade valt att dra in hennes visum under någon diffus Patriot Act-liknande tramsklausul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in