2026-03-26, 18:25
Medlem
Ond.hickas avatar
Hur orkar man ens bli upprörd över nåt sånt här? Hur orkar man vara upprörd över att Zara Larsson drar ett abortskämt och hur orkar man vara upprörd över att företag väljer att avsluta ett samarbete för att de inte tycker hon är säljbar? Hur orkar folk här vara upprörda över att Zara Larsson knullar, upprörda över att hon eventuellt kan knulla någon som är svart, upprörda över att Zara Larsson är sån hycklare att hon bor i staterna fast hon kan dra abortskämt, om än ruttna sådana. Flashback är fan värre än Facebook ibland, helt packat med upprörda gamlingar som vill kommentera jätteargt på något som absolut inte spelar någon som helst roll.

"Men nu är ju du upprörd", tänker kanske någon idiot kommentera, men nej. Jag är road, möjligen lätt förvånad.
Citera
2026-03-26, 18:27
Moderator
impieteers avatar
Massor av inlägg raderade och ett par varningar utdelade. Försök hålla er till ämnet.

/ Mod
Citera
2026-03-26, 18:34
Medlem
hahahhahahahha

OP har verkligen missuppfattat vad cancelkultur betyder

herregud tänk att vara så hjärntvättad

att neka ett avtal som inte är påskrivet är inte cancelkultur lmfao
Citera
2026-03-26, 18:45
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Men om man inte finner någon humor i hennes sk skämt, varför ska man då rida ut och försvara det? Vissa kanske inte ens tar det som ett skämt, alla gillar inte samma humor och skämt. Och skönt är väl det.
Personligen bryr jag mig inte mer än att jag tycker det blir ett jävla gnäll från "facts not feelings" högern för att deras känslor kom i kläm. Gillar inte hyckleriet.
Citera
2026-03-26, 18:58
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peopleareretarded
hahahhahahahha

OP har verkligen missuppfattat vad cancelkultur betyder

herregud tänk att vara så hjärntvättad

att neka ett avtal som inte är påskrivet är inte cancelkultur lmfao
Det verkar som du har missuppfattat vad cancel culture är. Med tanke på att du skriver som en 5-åring är jag inte förvånad. Det handlar mer om ett socialt tryck än ett kontraktsbrott.
Citera
2026-03-26, 19:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Ett företag som väljer att sluta ge pengar till en nazist som skämtar om att döda foster hindrar inte nazistens yttrandefrihet.
Ett företag som väljer att sluta ge pengar till en artist som skämtar om att döda foster hindrar inte artistens yttrandefrihet.

Jo, i allra högsta grad. Att påstå att Zara Larsson är fri att uttala sig är uppenbart felaktigt. Om hon uttalar sin ärliga mening kommer hon att straffas för det och förlora ekonomisk. Det är ett klart hinder för att uttala sig.

Citat:
Sara Larssons osmakliga skämt om "killing it" sprids väl fortfarande på hennes sociala medier. Företaget har inte stoppat uttalandet eller hindrat det på något sätt.

Sara Larsson är heller en skyddsvärd privatperson i det här sammanhanget. Det är inte privatpersonen Sara Larsson som har ingått ett avtal med sponsorföretaget. Det är mångmiljonföretaget Sara Larsson som artist som står för avtalet. Sponsorpengarna är inte inkomst av tjänst, sponsorintäkterna går till företaget.

Det handlar om en relation mellan två företag som har avbrutits. Företaget Sara Larsson kan fundera på att ta ett snack med sin medarbetare privatpersonen Sara Larsson som har agerat illojalt mot företagets bästa.

Det är klart skeva maktförhållanden. Zara Larsson kan inte hindra någon av bolagets anställda eller ägare att uttala sig fritt, men de kan hindra henne att uttala sig i praktiken genom starka påtryckningar.
Citera
2026-03-26, 19:23
Medlem
Ähh hon ville bara göra en trump, dvs provocera, få uppmärksamhet och sen tjäna deg.

Sen är det ju lämpligt att just en sån här person gör abort, det är uppenbart.
Citera
2026-03-26, 19:28
Medlem
Förväntas man tycka synd om Zara Larsson, av alla människor, nu? Hon gillar att uttala sig i olika sammanhang, för "Palestina", mot ICE osv och nu det här. Jag vet inte vad det är för företag som sponsrade henne, ville ha med henne att göra, men tydligen passerade hon här deras gräns.
Citera
2026-03-26, 19:32
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du bemöter inte själva essensen i inlägget öht. Dvs: Varför lät det inte så när det var högern som blev cancellad? Varför satt högertrollen och lipade över Gina Carano m fl?

Därför att det Gina Carano sade inte borde ha varit särdeles kontroversiellt ens. Hon påpekade att hatet mot högerkonservativa i vänsterkretsar påminner om de tidiga stadierna av nazisternas judeförföljelser. Hon försökte inte jämföra massmord med hat som vänsterns och judarnas cancel-trupper hetsade om, hon påpekade helt enkelt att hets mot politiska åsikter i slutändan leder till våld och i värsta fall till massmord. Det var inte vulgärt; det var inte avsett att göra någon upprörd; det var i värsta fall att vara en smula okänslig inför en historisk händelse.

Det Zara Larsson skrev är snarare, i kontexten av USA:s extremt polariserade abort-debatt (där delar av högern vill förbjuda abort även vid exempelvis våldtäkt, medan delar av vänstern vill tillåta det fram till vecka 39) jämförbart med om Carano hade sagt "judarna i Auschwitz fick åtminstone lyssna till en orkester innan de dog" samt "en massa negerbebisar dödades genom abort igår, askul ju, roflmao".

Som ett "skämt" då naturligtvis.

För min del är jag emot båda extremerna i abortdebatten, men Larssons uttalande var specifikt avsett att vara provocerande och kränkande. Ser du inte det så har du antingen noll koll på hur infekterad abortfrågan är i USA, eller är korkad.

Och, som många andra påpekat, högern har bara accepterat de spelregler som vänstern skapat. Personligen är jag i dagsläget - av realpolitiska skäl, inte principiella - odelat för att vänstermuppar blir cancellerade för långt mindre provocerande uttalanden. Det går inte att spela efter regelboken (yttrandefriheten i detta fall) när motståndaren inte gör det. Realpolitiskt sett måste cancellering drabba vänstern, stenhårt, innan det kan finnas ens det minsta hopp om ömsesidig deeskalering.

När vi lyckas nå den punkt där vänsteräckel blir cancellerade för att säga "invandring är bra" eller "svarta liv räknas", då kanske det går att börja kompromissa. Detta därför att det är så vänstern behandlat (och fortfarande behandlar, i den mån de kan) sina motståndare - hade det varit upp till den så hade yttrandet "invandring suger" räckt för att bli deplattformerad och nedtystad. Och inte bara "vita liv räknas" utan till och med "alla liv räknas".

Men som sagt, Larssons uttalande var medvetet provocerande och även i den bästa av världar, där vi inte hade haft den här polariseringen, hade det varit helt normalt och inte det minsta anmärkningsvärt att ett privat företag rev upp ett kontrakt över den.
Citera
2026-03-26, 19:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Det verkar som du har missuppfattat vad cancel culture är. Med tanke på att du skriver som en 5-åring är jag inte förvånad. Det handlar mer om ett socialt tryck än ett kontraktsbrott.
Om det sociala trycket hade varit i Sverige, där Adaktusson fick gå efter att varit ambivalent i abortfrågan, så hade pöbeln antagligen manat till bojkott.

Men nu gjorde hon det i USA där väldigt många av vilket företags kundbas som helst är abortmotståndare.

Ni vänsterblivna tror liksom att svenska regler, och därmed socialt tryck, gäller globalt. I själva verket är vänsterradikalism inte särskilt väl ansett i USA öht.

Det är samma typ av blindspot för alla sorts sociala frågor. Vänstern tror att hijab inte är förtryck, men en hel förtryckt nation av Iranier som bränner hijabs är då sionister.

Hon är inte cancellerad. Hon tog inte seden dit hon kom och slängde sig själv under bussen, hur svårt är det att förstå?
Citera
2026-03-26, 19:43
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
De brännmärker hennes åsikter som felaktiga och ger sig på henne personligen genom att peka ut henne som klandervärd. Det är en attack på hennes varumärke och därmed ett kancellerande av henne. Företag bör inte försöka styra människors åsikter eftersom det inte är deras sak. Det är en sak att vara lojal mot ett företag man samarbetar med, men det är inte att vara illojal att ha åsikter i frågor som inte har med företagets verksamhet att göra.

Företaget delar inte hennes värdegrund och har sitt eget varumärke att skydda helt enkelt.

Sen att företaget i fråga inte har gjort sitt "due diligence" är deras problem.

Detta har ingenting med "brännmärkning" eller "woke" att göra.
Citera
2026-03-26, 19:47
Medlem
Sam.adamss avatar
Det var osmakliga skämt kan jag tycka. Så inte konstigt om en partner väljer att backa då. Att stödja abort är en sak, vilket jag själv gör i stor utsträckning. Men det betyder inte att man skämtar om det som om det vore att kasta en näsduk i papperskorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in