Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Om då jag hade ett företag och skulle skriva ett avtal om något med ZL och villkoren var sådana att jag inte hade rätt att säga upp detta nästan oavsett vad ZL sa och gjorde, ja så skulle jag aldrig skriva på avtalet till att börja med. Dvs ZL skulle inte kunna få sponsorer, eller så skulle hon få nöja sig med väldigt mycket lägre summor.
Om du köper mig som någon form av reklampelare så gör du ju det för att du tror att jag kan generera en ökad försäljning. Detta för att jag är en idol som folk gillar. Om jag plötsligt inte längre är den personen som du skrev avtalet med så kan jag istället bli det raka motsatta, en person som kan sänka din försäljning för att du förknippas med mig. Då vill du alltså ta ifrån dig själv friheten att säga upp detta avtal?
Ja, det är inte orimligt att du får ta en risk där, baserat på att du gjort din research om personen du vill ingå avtal med. Mer frihet åt individen och mindre makt över enskilda för företaget. Liksom du inte får ingå ett avtal som gör en person til din slav får du inte ta ifrån denne dess yttrandefrihet i allmänna frågor.
Citat:
Och detta med att företag får tåla att den man gör ett avtal har lite egna åsikter. Om Coca-Cola skriver ett avtal med låt säga Taylor Swift, ska de då bara sitta still i båten ifall hon i varje intervju säger att Pepsi är godare än Coca-Cola?
Nej, det är rimligt att den som ingått avtal är förhindrad att vara osolidarisk med företaget och alltså får sin yttrandefrihet inskränkt så långt det gäller läskedrycker i det fallet. Eller annat som faller inom verksamheten. Men inte sin allmänna yttrandefrihet. Abortfrågan har inte med läsk att göra och företaget bör avstå från att lägga sig i människors åsikter.