2026-03-26, 17:14
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Det är väl ge och ta. I detta fall tappade hon kontrakt och följare men i andra tidigare fall har hennes politiska utspel varit till hennes fördel och stärkt hennes varumärke inom WOKE-ismen. Jag kan tycka det är rätt tröttsamt överhuvudtaget med puckade artister som använder sin musikplattform till att sprida politiska budskap de knappt är pålästa kring. De borde göra som Elvis Presley, hålla sig till musik, hålla käft kring politik och vara ödmjukt medvetna om att deras egna politiska syn inte har större validitet än andra människors.

Vi lever i en tid där allting är politik. Att bara vissa ska få uttala sig om detta är ett märkligt synsätt. Tappar Zara Larsson fans på att hon säger vad hon tycker, är väl det lika bra för alla inblandade - klarhet och förtydligande är positivt så att samtliga individer sen kan bestämma vart de själva står i frågan och om de fortfarande vill stötta artisten i fråga. Zara Larsson drog till med ett skämt, och om det inte smakar kan man dra. Jag skulle uppskatta ifall alla är mer öppna kring hur de röstar/resonerar - det skulle göra relationer mycket enklare. Röstar man ex Trump kan man dra åt helvete, och ägde jag en bar/cafe skulle jag kastat ut personen om det stod i pannan, för ingen som stöttar den clownen och bygger ett samhälle som är bajs skulle jag serverat. Tror Zara Larsson resonerar likadant - är det företag/individer som är "pro-life" kan de dra åt helvete och hålla sig på avstånd.
Citera
2026-03-26, 17:16
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Bojkottar redan Zara sen ett antal år pga oskön attityd och högst medioker musik. Måttligt begåvat att skämta om aborter i USA där det är ett så känsligt ämne. Personligen tyckte jag det var högst osmakligt. Kärnan i diskussionerna brukar ju bestå av att abortförespråkare inte tycker att det är en "baby" utan bara "en cellklump". Att då kalla det baby OCH säga att man dödat den är ju högst provokativt. Om hon vill leka edgy borde hon ju inse att det kan kosta.
Citera
2026-03-26, 17:43
Medlem
EpicUsernames avatar
Trodde alla visste att en del amerikaner är fanatiker och därav simpar för fundamentalisthögern såsom maga och primitivt abortmotstånd.

En del av hennes hatare i tråden framstår som lättkränkta omogna fjortisar dock. Säger mer om hatarna än Zara i sig.
Citera
2026-03-26, 17:43
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Känner mig mest avundsjuk på dig. Jag hade också velat stanna i utvecklingen. Måste bara skönt. Du är liksom född till att betrakta folk via nätet och starta trådar om det på flashback. =)
Du är nog avundsjuk på många här i världen. Kämpa på.
Citera
2026-03-26, 17:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag tolkar din ovilja att svara på frågan som ett erkännande att du absolut inte skulle acceptera att din samarbetspartner började prata om barnporr och att du omedelbart hade sagt upp samarbetet.

Jag svarade på frågan generellt. Det menar jag framgår. Exakt var gränsen skall gå för vilka yttranden som ett företag inte måste acceptera får i slutänden avgöras i domstol. Personligen anser jag att alla åsikter är ok, om det vore upp till mig hade jag alltså som företagare fått svälja att någon anser det du ställde upp som exempel.

Det är upp till företaget att satsa på rätt häst från början. Här är väl t ex knappast Zara Larssons åsikter om abort en överraskning.

Citat:
Nästa fråga: Vad skulle du säga till någon som sa till dig att "Om du väljer att kopplad ihop med personen får du köpa om personen säger saker du inte håller med om"?

Ja, det är väl vad jag förespråkar här om jag förstår dig rätt. Så då hade jag sagt att det får du köpa.
Citera
2026-03-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Totalt principlösa när det kommer till yttrandefrihet, eftersom hon använder sin yttrandefrihet för att lyfta olika gruppers rättigheter, som högern ofta vill inskränka så ska hon dunderknarkvåldtas för det är rätt åt henne.

I nästa andetag så gråter dom för att antingen så vill ingen svensk kvinna knulla med dom, eller så är det invandringen och judens fel att zara larsson är ihop med en halvsvart kille från tyresö.
Men om man inte finner någon humor i hennes sk skämt, varför ska man då rida ut och försvara det? Vissa kanske inte ens tar det som ett skämt, alla gillar inte samma humor och skämt. Och skönt är väl det.
Citera
2026-03-26, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Sjukt att man ska behöva anpassa sina skämt efter vad mäktiga bolag tycker!
Spela inte dum. Om man suktar efter bolagspengar får man vackert acceptera att det är lågt i tak på bolagen.
Citera
2026-03-26, 18:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Om då jag hade ett företag och skulle skriva ett avtal om något med ZL och villkoren var sådana att jag inte hade rätt att säga upp detta nästan oavsett vad ZL sa och gjorde, ja så skulle jag aldrig skriva på avtalet till att börja med. Dvs ZL skulle inte kunna få sponsorer, eller så skulle hon få nöja sig med väldigt mycket lägre summor.

Om du köper mig som någon form av reklampelare så gör du ju det för att du tror att jag kan generera en ökad försäljning. Detta för att jag är en idol som folk gillar. Om jag plötsligt inte längre är den personen som du skrev avtalet med så kan jag istället bli det raka motsatta, en person som kan sänka din försäljning för att du förknippas med mig. Då vill du alltså ta ifrån dig själv friheten att säga upp detta avtal?

Ja, det är inte orimligt att du får ta en risk där, baserat på att du gjort din research om personen du vill ingå avtal med. Mer frihet åt individen och mindre makt över enskilda för företaget. Liksom du inte får ingå ett avtal som gör en person til din slav får du inte ta ifrån denne dess yttrandefrihet i allmänna frågor.

Citat:
Och detta med att företag får tåla att den man gör ett avtal har lite egna åsikter. Om Coca-Cola skriver ett avtal med låt säga Taylor Swift, ska de då bara sitta still i båten ifall hon i varje intervju säger att Pepsi är godare än Coca-Cola?

Nej, det är rimligt att den som ingått avtal är förhindrad att vara osolidarisk med företaget och alltså får sin yttrandefrihet inskränkt så långt det gäller läskedrycker i det fallet. Eller annat som faller inom verksamheten. Men inte sin allmänna yttrandefrihet. Abortfrågan har inte med läsk att göra och företaget bör avstå från att lägga sig i människors åsikter.
Citera
2026-03-26, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Ja den här tråden har verkligen belyst högerns hyckleri. Många som gick i fällan. "Det är okej när vi gör det"- mentaliteten är utbredd bland högerfolk tyvärr.
Återigen, spela inte dum. Högern har helt enkelt accepterat spelreglerna som skapades av vänstern. Vad trodde du skulle hända när cancerkulturen väl var etablerad? Att du skulle få ett frikort?
Citera
2026-03-26, 18:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nej, det är det inte.

Negativa konsekvenser är ett rätt yvigt begrepp, till exempel att en politiker blir utbuad för att han säger något offentligt

Om jag går omkring på jobbet och talar om för alla hur usla de är på sina jobb mm kommer jag att drabbas av negativa konsekvenser i form av att ingen vill umgås med mig, ska jag då dra yttrandefrihetskortet?

Som sagt är yttrandefrihet en princip. Om du straffar någon för att deras yttrande inte faller dig i smaken är du inte för yttrandefrihet och motarbetar vederbörandes sådan. Att det inte finns någon lag om det och inte bör finnas är en annan fråga.

Buande är en åsiktsyttring och inget straff eller hinder.
Citera
2026-03-26, 18:17
Medlem
Tintinikongos avatar
En grotesk Gåslever-kommunist som hatar SD och älskar palestina. Fy fan. Hoppas hon förlorar alla kontrakt.
Citera
2026-03-26, 18:22
Avslutad
Är det inte hon ''mudshark-kvinnan''? Hon som älskar våldtäkter och hat, hot och kaos i samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in