Citat:
Det är helt fel. Förbud mot statlig censur betyder att staten inte kan straffa dig för yttranden och åsikter. Men yttrandefrihet är inte detsamma som förbud mot statlig censur.
Yttrandefrihet är en princip som, inte förvånande, säger att du skall ha frihet att yttra dina åsikter. Vem som helst med makt som sysslar med att hindra dig att yttra dina åsikter och censurera dig motarbetar din yttrandefrihet.
Att företag inskränker människors yttrandefrihet är inte statlig censur, men bilden kompliceras av att det ofta förekommer statlig censur via ombud. Staten sätter press på företag och hotar med lagstiftning om de inte självcensurerar sina egna åsikter och företagets medarbetare.
Så förefaller iofs det inte vara här.
Yttrandefrihet är en princip som, inte förvånande, säger att du skall ha frihet att yttra dina åsikter. Vem som helst med makt som sysslar med att hindra dig att yttra dina åsikter och censurera dig motarbetar din yttrandefrihet.
Att företag inskränker människors yttrandefrihet är inte statlig censur, men bilden kompliceras av att det ofta förekommer statlig censur via ombud. Staten sätter press på företag och hotar med lagstiftning om de inte självcensurerar sina egna åsikter och företagets medarbetare.
Så förefaller iofs det inte vara här.
Statlig censur (yttrandefrihet under vissa ramar) är en inskränkning av yttrandefrihet, det blandade jag inte in då det blir för komplicerat, särskilt för artisten i fråga, och har inte med det specifika fallet att göra.
Staten utövar faktiskt censur som inskränker på yttrandefriheten, problematiskt när det sker utanför lagliga ramar, men det är en helt annan diskussion.
Helt fel är det inte inom de ramar jag angett. Så det får stå för dig.
Eller menar du att om jag som artist har kontrakt med Coca Cola men samtidigt säger att Pepsi är bättre i alla intervjuer och poddar jag är med i ska förvänta mig att det inte påverkar den affärsmässiga relationen till Coca Cola på grund av principen för Yttrandefrihet?
Det blir fel när 'principer' möter verkligheten...
Det är precis samma sak som Larsson råkat ut för här, bara en annan kontext.
Många företag i USA har en fantastisk och fanatisk beröringsskräck för alla diskussioner kring abort (och annan reproduktiv hälsa) alternativt så är frågan djupt polariserad, så man bör inte vara förvånad att sådant här inträffar.