2026-03-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är helt fel. Förbud mot statlig censur betyder att staten inte kan straffa dig för yttranden och åsikter. Men yttrandefrihet är inte detsamma som förbud mot statlig censur.

Yttrandefrihet är en princip som, inte förvånande, säger att du skall ha frihet att yttra dina åsikter. Vem som helst med makt som sysslar med att hindra dig att yttra dina åsikter och censurera dig motarbetar din yttrandefrihet.

Att företag inskränker människors yttrandefrihet är inte statlig censur, men bilden kompliceras av att det ofta förekommer statlig censur via ombud. Staten sätter press på företag och hotar med lagstiftning om de inte självcensurerar sina egna åsikter och företagets medarbetare.

Så förefaller iofs det inte vara här.

Statlig censur (yttrandefrihet under vissa ramar) är en inskränkning av yttrandefrihet, det blandade jag inte in då det blir för komplicerat, särskilt för artisten i fråga, och har inte med det specifika fallet att göra.
Staten utövar faktiskt censur som inskränker på yttrandefriheten, problematiskt när det sker utanför lagliga ramar, men det är en helt annan diskussion.

Helt fel är det inte inom de ramar jag angett. Så det får stå för dig.
Eller menar du att om jag som artist har kontrakt med Coca Cola men samtidigt säger att Pepsi är bättre i alla intervjuer och poddar jag är med i ska förvänta mig att det inte påverkar den affärsmässiga relationen till Coca Cola på grund av principen för Yttrandefrihet?
Det blir fel när 'principer' möter verkligheten...
Det är precis samma sak som Larsson råkat ut för här, bara en annan kontext.

Många företag i USA har en fantastisk och fanatisk beröringsskräck för alla diskussioner kring abort (och annan reproduktiv hälsa) alternativt så är frågan djupt polariserad, så man bör inte vara förvånad att sådant här inträffar.
Citera
2026-03-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oEELPa/zara-larsson-efter-abortskamtet-forlorade-tre-miljoner-dollar

Hur långt ska den här cancelkulturen behöva gå? Är inte så PK att vara för abort i USA tydligen.

Vad tycker ni om det hela? Ska man behöva bli av med miljondeals för att man skämtar? Länge leve yttrandefriheten !

Zara är en störd och sjuk Feminizt. Hon borde bli canclad helt i samhället.

Det är störda vänsterextrema som hon som uppfann cancel-kulturen då de hatar alla andra åsikter.

Hon är ansiktet på allt som gått åt helvete med Feminizm.

Varje dag hon inte sitter i fängelse är en katastrof för Demokratin då hon aktivt är emot den.
Citera
2026-03-26, 11:37
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Hon har ett kontrakt med företaget. De har anställt henne för att hon ska göra reklam åt dem på sin plattform. Det vill säga, hennes plattform är hennes arbetsplats där hon gör reklam. Om hon då, på samma plattform, mellan reklamerna, häver ur sig en massa dynga, så känns det rätt logiskt att företag kommer dra sig ur. De vill helt enkelt inte associeras med dylika ting, vilket med all säkerhet också står i hennes kontrakt.

Jag förstår att du/ni använder semantik som ett vapen för er politiska agenda. Kritiserar man invandringen är man rasist, ogillar man gay pride är man homofob, är man skeptisk till islam är man islamofob och vill man inte ge pengar till störda människor så kancellerar man dem. Men det blir oerhört löjligt i det här fallet.

Ditt resonemang är att varje gång någon avbryter ett kontrakt så är det "kancellering". Vilket stämmer, men inte på sättet du får det att låta.

De försöker inte "styra" någons åsikter. De slutade bara använda henne som reklampelare för deras företag, precis som du skulle ha gjort om du drev ett företag och hade kontrakt med en person som började stödja Trump och Sverigedemokraterna.

"Cancel culture" kommer från vänstern. Det är något ni har sysslat med de senaste 15 åren. Nu pappegojar ni bara, så fort minsta lilla sak inte går er väg. Hur ett företag investerar sina pengar är deras ensak.

Faktum är att ett företag drog sig ur ett samarbete med en influencer för att hon smutsar ner sin plattform med dekadens. De vill inte bli associerade med sånt. Det är allt. Viss skillnad på det och drevet mot Tesla, Musk och Sverigedemokraterna precis innan de kom in i regeringen. Där snackar vi "cancel culture".
Man kan dra det ännu lite längre. Att uttrycka stöd för aborter och motstånd mot ICE är i en amerikansk kontext en radikal ståndpunkt många centrister kopplar till våldsamt motstånd, precis som i ditt exempel med Tesla där folk gjorde åverkan på annans egendom.

Hennes ståndpunkt är i själva verket gravt polariserande för alla som inte är vänsterradikala.
Citera
2026-03-26, 11:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad menar du med det där med abortmotståndare i USA egentligen?

Du har missat att det finns ett stort och högljutt motstånd mot abort i USA? Really?

Citat:
Det är väl rätt normalt med att vara abortmotståndare på sina ställen, hur tror du annars det kommer sig att vissa ställen har ganska restriktiva bestämmelser gällande abort?

Har någon sagt något annat? Hur är detta relevant?
Citera
2026-03-26, 11:50
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oEELPa/zara-larsson-efter-abortskamtet-forlorade-tre-miljoner-dollar

Hur långt ska den här cancelkulturen behöva gå? Är inte så PK att vara för abort i USA tydligen.

Vad tycker ni om det hela? Ska man behöva bli av med miljondeals för att man skämtar? Länge leve yttrandefriheten !
Hur tänker du om de som ska betala de där miljonerna då?

Ponera att jag är en kändis och du äger ett enormt rikt och välmående företag. Du går in och sponsrar mig och vi är bägge nöjda och glada. Jag får en massa stålar och du får se ditt företagsnamn lysa i en mängd sammanhang som vore omöjligt utan mig. Kort sagt, du får valuta för dina pengar.

Så en dag gör jag något som du inte hade räknat med och de där pengarna du betalar för att förknippas med mig är plötsligt inte värda så mycket. Du vill helt enkelt inte kopplas ihop med mig. Ska du då inte ha rätt att säga upp det avtal vi har?

Och det har ju inte heller något med yttrandefrihet att göra. ZL kan ju fortsätta att säga precis vad hon tycker om aborter, skämta om aborter och andra saker som kanske inte faller alla på läppen. Hon har ju bara blivit av med en sponsor eller slopats från någon stor spelning. Hon är på inget vis tystad.
Citera
2026-03-26, 12:05
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:

Jag tror det blir fel att dra slutsatsen att detta handlar on "cancel culture". Mycket mer troligt att företaget ifråga inte vill skrämma bort delar av sin kundbas och därför väljer att samarbeta med artister som är okontroversiella, istället för att samarbeta med någon som "alienerar" delar av deras kundbas.
Citera
2026-03-26, 12:08
Medlem
Citat:
Ja dina påhittade scenarion saknar helt bäring men vem bryr sig?

Det är okej när vi gör det.
Påminner om det goda våldet.

Citat:
Zara Larsson har under 2024 och 2025 varit tydlig med att hon bojkottar Eurovision Song Contest i protest mot Israels medverkan. Här är de viktigaste punkterna kring hennes ställningstagande:
Bojkott av Eurovision: Inför Eurovision 2024 erbjöds Zara Larsson att uppträda som mellanakt, men hon tackade nej. Hon motiverade beslutet med att hon inte tyckte det kändes rätt att stå på samma scen som Israel medverkade på, med hänvisning till situationen i Gaza.
Ståndpunkt: Larsson har uttryckt att hon inte anser att en stat som begår vad hon beskriver som folkmord ska kunna göra propaganda i familje-tv på bästa sändningstid.
Kritik mot SVT: Hon har även framfört kritik mot att Sverige och SVT inte agerade annorlunda i frågan om Israels deltagande.
Engagemang: Hennes ställningstagande har lett till debatt och hon har hyllats för att använda sin röst i politiska frågor, samtidigt som hon mött kritik från andra
Citera
2026-03-26, 12:10
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är okej när vi gör det.
Påminner om det goda våldet.
Förstår att du tycker det är okej när din sida sysslar med sånt här. Vi andra som är konsekventa tycker det är illa oavsett vilket läger som sysslar med det.
Citera
2026-03-26, 12:13
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Jag tror det blir fel att dra slutsatsen att detta handlar on "cancel culture". Mycket mer troligt att företaget ifråga inte vill skrämma bort delar av sin kundbas och därför väljer att samarbeta med artister som är okontroversiella, istället för att samarbeta med någon som "alienerar" delar av deras kundbas.

Korrekt.

Att förespråka abort i USA är en affärsmässig katastrof. Typ bland det sämsta du kan göra.

Zara Larsson är inte den smartaste varelsen på denna planet.
Hon ligger på samma nivå som trådskaparen.
Citera
2026-03-26, 12:19
Medlem
Hon har ju själv i allra högsta grad varit med att odla fram den här kulturen/klimatet. Vänstern har målat in sig i ett hörn. Under åratal har de gått med pekpinnar och sagt vad som får tyckas och tänkas och klägget har stått och applåderat och hejat på. Och nu har det blivit så jävla mycket man inte får ha åsikter om eller tycka på ett visst sätt om, så när dessa hjärndöda vänsterkändisar öppnar munnen ja då skjuter dem sig ofta själva i foten. Det är så mycket vänstern sätter sig på tvären emot bara för att det går, inte för att det är det riktiga alternativet. Hela vänstern är ett enda stort "Fittstim".
Citera
2026-03-26, 12:28
Medlem
Finns ingen som gillar Zara. Hon kan gott få sig en hurring.
Citera
2026-03-26, 12:42
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:

Tur att det inte drabbade någon fattig 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in