Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Att du låtsas inte förstå vad tro och sanning betyder är en avledningsmanöver.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
Denna studie är peer reviewed, och visar att NDE upplevelser är verkliga, och inte någonting som händer i hjärnan. Dessa NDE upplevare säger att de pratat med gud, jesus och varit i himlen. Du har inte bemött detta.
Även om du tar bort de subjektiva delarna så bevisar studien fortfarande att vi har en själ, vilket i princip bevisar att gud finns.
Jag låtsas inte som om jag inte förstår vad tro och sanning betyder.
Jag ber om dina definitioner av begreppen så att vi utgår ifrån samma premisser när begreppen används i den här diskussionen; varken mer eller mindre.
Om du inte ens klarar av att sätta upp konkreta avgränsningar och definitioner för inom vilka ramar diskussionen ska föras utan förutsätter att din tolkning - semantiskt - skulle vara den samma som alla andras är diskussionen redan där menlös.
För att seriöst kunna diskutera ett ämne är det av yttersta vikt att redan från början sätta upp utifrån vilka premisser diskussionen ska föras.
Det är tämligen uppenbart att du bör du skriver om "
tro" och "
sanning" inte utgår ifrån begreppen semantiska betydelse eller ens hur dessa används i teologiska sammanhang. Du förstår ju inte ens att tro är att
tro och att besitta
sanning är att faktiskt veta vad som är faktiskt vetande. Två begrepp som åsidosätter varandra och inte är förenliga varken teoretiskt eller praktiskt.
Det ena är att inte veta men ha en känsla/upplevelse av att veta (Det som gör det till en tro och inte till vetande.) och det andra är att veta helt oavsett känslor (Att besitta kunskap om det som faktiskt är vetskap och acceptera det oavsett vad det än innebär.).
Att du drar slutsatsen att ett eventuellt bevis på existensen av en själ och få det till bevis för en gud visar hur lite du förstår vad bevis faktiskt är och hur bevis för det ena inte per automatik är bevis för det andra.
En själ kan kanske lika gärna beskrivas som en energi. Energi kan inte förbrukas bara förflyttas och omvandlas från en energi till en eller flera andra. Att energi finns är inte bevis på att det finns en stor generator bakom kulisserna som sitter och skapar energi.
Det är helt okej med mig att du tror på gud och lever med en övertygelse om att det finns en gud. Jag tror inte att det gör det.
Problemet kommer väl egentligen när du påstår dig kunna bevisa guds existens och kommer med samma argument och påståenden som så många andra som påstår det samma men inte heller kunnat bevisa vad de påstår.
Jag påstår inte att jag kan bevisa att gud inte existerar, men jag kan helt objektivt konstatera att det du lagt fram som bevis faktiskt inte bevisar vad du påstår att det gör.
Det som skiljer dig från mig är att du tror och jag inte tror. Du tror att det du lägger fram är bevis och jag vet att det inte är det. Därifrån kan jag inte dra en faktisk slutsats om ifall gud finns eller ej. Men jag kan dra den faktiska slutsatsen att du inte bevisat guds existens; inte ens nästan.
Så, när du påstår att du kan bevisa guds existens kan jag konstatera att jag inte tror på det heller.