2026-03-25, 07:03
Medlem
Hur exakt gör man när man gör en omprövning? Har en grej jag vill ändra på förra årets deklaration.
Citera
2026-03-25, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampluder
Hur exakt gör man när man gör en omprövning? Har en grej jag vill ändra på förra årets deklaration.

Finns en blankett du kan fylla i och skicka in

https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

Eller bara maila dem rakt direkt och meddela att du begär omprövning. Glöm inte ditt personnummer, kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer och mejladress), vilket beslut du vill ompröva, vilken uppgift du vill ändra och varför samt bifoga eventuella underlag och/eller deklarationsbilagor.
Citera
2026-03-25, 08:13
Medlem
Blev 66 000 att betala in i kvarskatt.

Enkelt och smidigt som vanligt och glad att bidra till Sverige trots att jag är utomlands.
Citera
2026-03-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Finns en blankett du kan fylla i och skicka in

https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

Eller bara maila dem rakt direkt och meddela att du begär omprövning. Glöm inte ditt personnummer, kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer och mejladress), vilket beslut du vill ompröva, vilken uppgift du vill ändra och varför samt bifoga eventuella underlag och/eller deklarationsbilagor.

Vet du om det går att ompröva årets deklaration online i mitten på april när första delen av skattepengarna kommer?
Citera
2026-03-26, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Vet du om det går att ompröva årets deklaration online i mitten på april när första delen av skattepengarna kommer?

Fönstret stängs väl iom att man fått slutskattebeskedet/pengarna.
Citera
2026-03-26, 11:29
Medlem
Citat:
Fönstret stängs väl iom att man fått slutskattebeskedet/pengarna.
E-tjänsten är öppen till slutet på november så det går bra att lämna en ny inkomstdeklaration hela tiden. Har grundbeslutet om skatt redan fattats så blir det en begäran om omprövning.
Citera
2026-03-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
E-tjänsten är öppen till slutet på november så det går bra att lämna en ny inkomstdeklaration hela tiden. Har grundbeslutet om skatt redan fattats så blir det en begäran om omprövning.

Så före slutet november blir en nyinskickad deklaration online, efter man fått slutskattebesked och återbäring, automatiskt en omprövning?

Det var smidigare än jag trodde isf.
Citera
2026-03-26, 12:29
Medlem
Citat:
Så före slutet november blir en nyinskickad deklaration online, efter man fått slutskattebesked och återbäring, automatiskt en omprövning?

Det var smidigare än jag trodde isf.
Ja det stämmer.
Citera
2026-03-26, 15:28
Medlem
Man undrar varför deklarationstiden är så lång som till 4e Maj? Känns som en evighet sedan jag skickade in min deklaration (egentligen bara 10 dagar sedan). Gjorde det dagen innan det skulle öppna just för att de senaste åren alltid smygöppnar lite i förväg och då kunde jag komma in.

"Jamen vissa har mycket att räkna på och lägga till och ta bort osv" säger nån, men jag hade också både avdrag och tillägg att göra, men det kan man ju börja räkna på redan i Januari. Finns väl ingen anledning till att man måste vänta till deklaration har öppnat innan man börjar göra det? Bättre att göra det så det är klart innan deklarationen öppnar så går det snabbt.

Säg att deklarationen istället stängde i mitten av April så är det fortfarande sjukt mycket tid man har på sig. Har man redan gjort alla uträkningar i förväg så tar det ändå bara en liten stund att fylla i det.
Citera
2026-03-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man undrar varför deklarationstiden är så lång som till 4e Maj? Känns som en evighet sedan jag skickade in min deklaration (egentligen bara 10 dagar sedan). Gjorde det dagen innan det skulle öppna just för att de senaste åren alltid smygöppnar lite i förväg och då kunde jag komma in.

"Jamen vissa har mycket att räkna på och lägga till och ta bort osv" säger nån, men jag hade också både avdrag och tillägg att göra, men det kan man ju börja räkna på redan i Januari. Finns väl ingen anledning till att man måste vänta till deklaration har öppnat innan man börjar göra det? Bättre att göra det så det är klart innan deklarationen öppnar så går det snabbt.

Säg att deklarationen istället stängde i mitten av April så är det fortfarande sjukt mycket tid man har på sig. Har man redan gjort alla uträkningar i förväg så tar det ändå bara en liten stund att fylla i det.

Är man t ex fåmansföretagsägare eller driver en EF så kan det ta tid att få ihop alla underlag så det är skönt att ha tid på sig.
Men visst, deadline skulle säkert kunna ha lagts tidigare.

Med det sagt, så är det ju inte så att Skv sover innan 4 maj. De inför ju t ex på eget initiativ en deadline den 31 mars för att fatta beslut för de som inte gör ändringar och då kan få åter skatt i april.
Citera
2026-03-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Många som missar det och jag börjar förstå att du inte förstår konceptet med halverad ränteavdrag.
Om du vill diskutera så kan du påpeka vad jag sagt som är fel, eller kanske var du anser att det verkar som att jag inte har full koll på dagens regler för ränteavdrag.

Jag har tittat tillbaka i tråden, och kan inte hitta ett enda fel i det jag sagt.

Det verkar snarare som att du missuppfattat vad jag skriver, eller om det beror på din okunskap.

Så berätta för mig var du anser att jag har fel, på så sätt kan diskussionen gå vidare.
Citera
2026-03-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Har du möjligen en direktlänk till E-tjänsten där man lämnar in en ny inkomstdeklaration för omprövning? Tänkte göra det 11 april.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in