Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Man kan faktiskt släpa minorna i vattnet med ett rep efter en eka-roddbåt med utombordsmotor.
Nej, det kan man inte. Åtminstone inte på ett sådant sätt att man kan minera Hormuzsundet på ett systematiskt vis.
Iransk doktrin föreskrev att sundet skulle mineras genom att man skulle använda sina ubåtar för ändamålet. Flottan hade tre ryska ubåtar av Kiloklass (2300 ton), sin stolthet, den egenproducerade Fateh (600 ton), och ett tjugotal miniubåtar av Ghadirklass (117 ton).
CENTCOM var förutseende nog att redan under Epic Furys första dygn plocka bort samtliga större ubåtar, och under de senaste veckorna har det bedrivits klappjakt på Ghadirbåtarna. Resultatet har varit mycket lyckat, skulle jag vilja säga. Jag skulle vilja dra det så långt som att hävda att Iran numera helt saknar möjlighet att minera sundet.
Samtliga större iranska övervattensfartyg har också sänkts. Vad som återstår är ett antal speedboats som inte sorterar under flottan, utan under revolutionsgardet. Dessa skulle, precis som din eka som tydligen ska "släpa en mina i ett rep", kunna lägga någon enstaka mina. Men detta skulle på sin höjd kunna utgöra ett irritationsmoment för sjöfarten, men knappast någon akut fara. Du bör också komma ihåg att ingen mina i dagsläget kan sänka ett modernt tankfartyg med sina dubbla skrov.
Glöm minorna. Detta tåg har redan lämnat perrongen. Iran kan knappast minera någon större vattenyta än mitt eget badkar här nere i Lund.
Däremot kan man stoppa oeskorterad sjötrafik genom att hota med drönare och sjömålsrobotar, vilket man har gjort.