Angående sjöminor och Hormuz :
Ifølge CBS News har amerikanske tjenestepersoner registrert minst et dusin undervannsminer i stredet. Kildene, som uttaler seg anonymt om sensitive etterretningsopplysninger, sier minene skal være av de iranskproduserte typene Maham 3 og Maham 7.
Maham 3 er en fortøyd sjømine med magnetiske og akustiske sensorer. Maham 7 omtales som en mer avansert limpet-mine som kan ligge på havbunnen og er utformet for å være vanskelig å oppdage med minesveipingssystemer.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/har-minelagt-hormuz-stredet/1484022
Sedan angående med min fråga med USS Tripoli i gulfen. Ja det var då en landstigning utav Kharg jag tänkte på, ett ekonomiskt schack-matt. Inte fler Kinesiska/Indiska skepp som lastar där. För jag ser inte att Usa skulle stoppa dessa skepp, när de är lastade och kör ut av Hormuz.
Är medveten om den iranska reaktionen, de skulle väl skjuta vilt runt omkring sig och orsaka oljepriser norr om 150 dollar.
Men..
något tror jag nog är på väg att ske. För Trump har enbart köpt sig tid med de 5 dygnen och inte är Iran idag intresserade av några nukleära kompromisser. Då antar de att Usa/Israel enbart "kommer tillbaka" och gör jobbet färdigt. Som med Khadaffi tex..
..och jag kan inte faktiskt se att Trump/Bibi heller backar tillbaka nu. För de förstår att Iran idag..kommer att att skaffa nukes.
Dvs, detta krig är inte färdigt än.