2026-03-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Lite fegt av båda klubbarna att inte riskera bortaplan i finalen. Man har 50% chans att få en fördel.

Tror nog att det blir roligare cupfinalen om det är på någons arena. Blir ju inte några folkfester om det är två långväga lag till Stockholm.
Är 6000 på Strandvallen en roligare cupfinal än 45.000 på Strawberry?
Citera
2026-03-24, 09:31
Medlem
QuantumQuills avatar
Det lag som får hemmaplan i en cupfinal får ju ganska kraftigt ökade chanser till seger, så utifrån den aspekten kan jag köpa snacket om "neutral plan" även om det aldrig blir fullt rättvist så som en 50/50 lott.

Dubbelmöte i finalen hade ju varit en möjlighet, men då börjar väl massa snöflingor ropa "MDMF" av ren princip.
Citera
2026-03-24, 09:38
Medlem
Klart! Finalen spelas på Strawberry 👍
Citera
2026-03-24, 10:37
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby

Mycket större vinstchans för Mjällby. Nu får de i praktiken en bortamatch.

Men ska inte lägga mig i vad de vill. Det är deras sak. Vi hade inte gått med på det.
Senast redigerad av mishima 2026-03-24 kl. 10:49.
Citera
2026-03-24, 10:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Men ska inte lägga mig i vad de vill. Det är deras sak. Vi hade inte gått med på det.
Fast du får tänka på underlaget i det här fallet. Det blir inte spel på badrumsmattan. Hammarby får hemmasupportrar, Mjällby får hemmaunderlag. Vad som är värt mest kan man väl diskutera.
Citera
2026-03-24, 10:54
Medlem
Kinaskis avatar
Ja man ju diskutera vart cupfinalen ska spelas. Vad som är bäst.

Man får tolka det som att HAIF inte vågar möta Mjällby borta, och vice versa. Så det här blev en feg kompromiss från båda lagens håll.

Men att ändra regler under pågånde turnering känns ju inte lite Kalle Anka. Bu för den.
Citera
2026-03-24, 10:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Klart! Finalen spelas på Strawberry 👍
Nog bästa möjliga.
Citera
2026-03-24, 10:57
Medlem
Citat:

Ja men du skrev att det skulle vara en roligare cupfinal om den spelades på någons hemmaplan.

Vissa kanske tycker det är ovärdigt att spela en cupfinal på konstgräs, jag tycker det är ovärdigt att spela en cupfinal framför 6000 åskådare. Det här blir en perfekt kompromiss.
Citera
2026-03-24, 11:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast du får tänka på underlaget i det här fallet. Det blir inte spel på badrumsmattan. Hammarby får hemmasupportrar, Mjällby får hemmaunderlag. Vad som är värt mest kan man väl diskutera.
Ja. Båda får sitt där. Sedan då arrangemanget delas mellan förbundet och klubbarna så blir det väl Mjällby som tjänar mest på det ekonomiskt i relativa termer mot att Hammarby har kortare resväg.
Citera
2026-03-24, 16:58
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ja. Särskilt en fin eftermiddag i maj som det kommer att vara. Strawberry känns mer som en stor mässhall. Personligen så tycker jag att en stor del av vad som gjort finalen så mycket större nu för tiden är vårkänslan istället för att spela den i november. Den känslan försvinner inne i mässhallen.
Citera
2026-03-24, 17:40
Medlem
Citat:

På en liten tight arena behövs inte så mycket folk dessutom ökar ju chansen till seger för Mjällby avsevärt = roligt
Citera
2026-03-24, 20:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Varför är det skevt? Jag tycker att man ska ha som praxis att de två finallagen i samråd med förbundet kommer överens om en lämplig spelplan, men där förbundet är skiljedomare och tar beslutet. Faktorer som ska spela in i ett beslut är att Sverige ska vara ett land som vill premiera spel på gräs, att den valda arenan ska inte otillbörligen ska missgynna ena lagets supporters och att val av arena ska syfta till att maximera publiken på matchen.

Ibland kommer målen i konflikt med varandra som i år där Solna missgynnar Mjällby-anhängare men då får man ta beslut ändå.
Yes och jag har ändrat uppfattning, du har rätt i det du skriver och det gynnar väl egentligen alla.

Fördel Hammarby i och med närheten geografiskt och fördel Mjällby att spela på sitt vanliga underlag och dessutom en slant in på kontot i och med publikintäkter (eller hur?) så win-win.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in