2026-03-23, 22:08
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Lever vi i 1800-talets svenska litteratur eller i nutid? Språk förändras, oavsett hur mycket vissa vill stanna kvar i grottan.
Exakt, mer lämpligt ord hade varit hottentott!

Däremot så framkommer det inte om hon har utfört sitt jobb väl eller ej.
Citera
2026-03-23, 22:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Ingen vettig människa kallar sig kollega för neger. Det skulle bara en störd rasist göra. Eller möjligen en autist.
Shit negro, that’s all you had to say.

Samuel Jackson - neger
Citera
2026-03-23, 22:12
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Du tar det för för nåt naturligt att vi har avlopp och vatten i våra lägenheter, ingen har haft det i mänsklighetens historia förrän det fanns vita män , och ni gnäller om det
Nu missförstod du nog mitt inlägg.

”Africans have built nothing”: https://youtu.be/M76xjVifGPg?si=fJ9qsx2-aFAp18b0
Citera
2026-03-23, 22:18
Medlem
zombie-nations avatar
När man läser får man känslan att det mer är en mobbningssituation än rasism. Det är förjävligt med mobbning (tänk då också på hur mobbaren säkert mobbar boende med... och de kan kanske inte gå till media), men Sara har tur och kan göra det till rasism. Tycker man får ta det för vad det är.

Inledningen lät ju mer som om någon bara råkat säga ett fult ord, det kan ju hända och tycker jag inte är en stor sak. Folk blir avskedade för saker de råkar säga som tas på för stort allvar.
Citera
2026-03-23, 22:34
Medlem
immenhusens avatar
Jag har blivit kallad n-ordet flera gånger i mitt liv, och varje gång kunde jag inte bry mig mindre.

/AI
Citera
2026-03-23, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När man läser får man känslan att det mer är en mobbningssituation än rasism. Det är förjävligt med mobbning (tänk då också på hur mobbaren säkert mobbar boende med... och de kan kanske inte gå till media), men Sara har tur och kan göra det till rasism. Tycker man får ta det för vad det är.

Inledningen lät ju mer som om någon bara råkat säga ett fult ord, det kan ju hända och tycker jag inte är en stor sak. Folk blir avskedade för saker de råkar säga som tas på för stort allvar.

Jag tolkar också situationen som om det är en jävla mobbare som ger sig på Sara. Både tillmäle och apljud. Ganska ruttet av kommunen att inte ta tag i detta.

Det kanske inte är hela världen att kalla någon för neger men man bör väl undvika det. Det är ganska ouppfostrat och tölpaktigt idag oavsett historisk betydelse.

Och vad det gäller mobbing och kränkningar kan i stort sett vilket namn eller ord som helst bli en kränkning för det är intentionen bakom ordet som är den stora skillnaden egentligen.
Citera
2026-03-23, 22:45
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Hon har inte jobbat på ett halvår, trots att hon är välkommen att söka nytt jobb på kommunen så har hon inte gjort det.

Att ål ut i media för att baktala och rasistanklaga kolleger år nog knappast att sköta sig.

Nej. Ut!

Okej då kan hon dra åt helvete.
Citera
2026-03-23, 22:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Och vad det gäller mobbing och kränkningar kan i stort sett vilket namn eller ord som helst bli en kränkning för det är intentionen bakom ordet som är den stora skillnaden egentligen.

Ja precis! Avsikt är superviktigt. En kompis blev kallad tjock och slö kärring av sin medarbetare, hon blev förbannad (hon var annars poppis med de flesta på jobbet pga snäll och vänlig med alla) och kallade honom för apa. Hon svarade bara med samma mynt. Efter det så blev det varning, eftersom det är rasistiskt att kalla en mörkhårig för apa. Hon sa som det var, att hon inte menade rasism, hon tänkte inte på att vissa kallar invandrare för apor, men att hon blev sårad och sa första bästa elaka ord hon kom på. Trots detta blev det hon som varnades, medan han gick fri.

Så man skiter nog ganska ofta i avsikten.
Citera
2026-03-23, 22:57
Medlem
TheJesuits avatar
Jag jobbade på båt i min ungdom och alla vi som jobbade med enkla sysslor blev kallade "boat-niggers". Ingen tyckte det var problematiskt och då var ändå en av killarna jude. Inga blattar dock.
Citera
2026-03-23, 23:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja precis! Avsikt är superviktigt. En kompis blev kallad tjock och slö kärring av sin medarbetare, hon blev förbannad (hon var annars poppis med de flesta på jobbet pga snäll och vänlig med alla) och kallade honom för apa. Hon svarade bara med samma mynt. Efter det så blev det varning, eftersom det är rasistiskt att kalla en mörkhårig för apa. Hon sa som det var, att hon inte menade rasism, hon tänkte inte på att vissa kallar invandrare för apor, men att hon blev sårad och sa första bästa elaka ord hon kom på. Trots detta blev det hon som varnades, medan han gick fri.

Så man skiter nog ganska ofta i avsikten.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag jobbade på båt i min ungdom och alla vi som jobbade med enkla sysslor blev kallade "boat-niggers". Ingen tyckte det var problematiskt och då var ändå en av killarna jude. Inga blattar dock.

Det är ju så att offerkoftan är jävligt bekväm.
Citera
2026-03-23, 23:18
Avslutad
För ett tag sedan var det olagligt att säga neger till folk och skriva neger online, är det inne nu igen att det är helt okej?

Språket kommer ju från latin som betyder negro/svart. Vissa menar dock inget illa med ordet, medans andra gör det.
Citera
2026-03-23, 23:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik justerad // Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in