2026-03-23, 13:43
Avstängd
ThielIsWatchingYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Wtf.. ljuger alltså Trump???

Jag tror nog Trump, Iranierna och Israelerna alla tänjer på sanningen ungefär lika mycket sinsemellan just nu. Krigsdimman är tät. Tyck synd om oss propagandan är konstant på bägge sidor också. Även fast hasbara förblir ohotade världsmästare på det sistnämnda.
Citera
2026-03-23, 13:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Enligt biskop Mar Mari Emmanuel så startade tredje världskriget i samband med irakkriget. Utförandet av krig och konflikter har ju förändrats rejält de senaste decennierna.

Men definitionen som gäller är att kriget måste utspela sig på alla bebodda kontinenter. Det räcker inte att alla länder är involverade, annars skulle ex. Trettioåriga kriget varit ett världskrig.
Citera
2026-03-23, 13:48
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men definitionen som gäller är att kriget måste utspela sig på alla bebodda kontinenter. Det räcker inte att alla länder är involverade, annars skulle ex. Trettioåriga kriget varit ett världskrig.

Ja det är ju sådant som historiker får titta på efteråt. Så får man sätta någon händelse som får anses vara starten och sedan eventuellt slut. Det går ju inte från fred till att vara ett fullt utblommat världskrig en vecka senare.
Citera
2026-03-23, 13:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Du fattar inte vad du dillar om, Iran har inte tillräckligt med minor för att minera hela sundet. De kan slänga ut lite grann men det är irrelevant i sammanhanget. Det skulle ta flera decennier för Iran att minera hela sundet med småbåtar.
Står att dom har uppemot 6000 sjöminor. Ingen lär åka in bland dom ifall dom minerar.
Citera
2026-03-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du sitter bara och gissar, vi får se vad som händer framöver.
Dessa retarderade mullor hör hemma på medeltiden.

100%, men det är upp till det iranska folket att göra sig av med mullorna och välja sin ledare, det är definitivt inte Washingtons eller Israels plats att diktera och eskalera genom att oprovocerat och dessutom mitt under pågående förhandling försöka bomba ett land till lydnad och inifrån destabilisera genom att uppvigla och beväpna folket, samtidigt som man sprider videos på dansande clowner i diasporan.
Citera
2026-03-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja det är ju sådant som historiker får titta på efteråt. Så får man sätta någon händelse som får anses vara starten och sedan eventuellt slut. Det går ju inte från fred till att vara ett fullt utblommat världskrig en vecka senare.

Exakt, det är inte så att alla involverade plötsligt i samförstånd deklarerar "Sådär grabbar, välkomna till tredje världskriget, happy hunting boys!".
Citera
2026-03-23, 13:55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Står att dom har uppemot 6000 sjöminor. Ingen lär åka in bland dom ifall dom minerar.

6000 stycken räcker inte för att stänga sundet nej. Det skulle inte ens bli en mina per hektar.
Citera
2026-03-23, 13:56
Medlem
Karmans avatar
Endera är Trump galen, eller så är han en gambler av guds nåde. Vi får se var det här landar, men min magkänsla är att Trump inte kan driva det här till sin spets, för han skulle ta hela västvärlden med sig i fallet. Vågar han det?

Eller är det västvärldens självmord och tillbakagång vi bevittnar just nu? Dvs. början på den multipolära världen många pratat om så länge. I enlighet med Trumps tidigare resonamang kan det ju bli så att USA helt och enbart övergår att fokusera på den västra hemisfären, det är också ett sätt att dra sig ur kriget. "Jag gjorde vad jag kunde, men..." Resten av världen får sköta sig självt, inklusive det sjunkande Europa. Det som talar emot det är väl hur Israel reagerar?
Citera
2026-03-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Iran måste även i förlängningen ta med i beräkningarna att de själva inte får ut sin olja samtidigt som de få länder som exporterar till Iran inte heller får in varor så att lägga brutalt mycket minor är självmord för Iran med.
Citera
2026-03-23, 13:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, vem kunde ana det. Men det kan ju också vara så att nyhetsbyrån är felinformerad eller att iranska regimen inte vill tillstå att man fortfarande har diplomatiska kontakter med USA. Tyvärr är det ju två regimer man inte kan lita på som krigar.
Klart Trump ljuger. Marknaden höll på att kollapsa så han måste komma med en lögn. TACO presidenten måste alltid backa då marknaden säger ifrån. Det pågår inga "diskussioner". Iran har varit tydliga med sina krav. USA ska lämna Mellanöstern och dessutom ska dom betala krigsskadestånd för återuppbyggnaden av allt dom förstör i sitt illegala anfallskrig.
Citera
2026-03-23, 14:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
6000 stycken räcker inte för att stänga sundet nej. Det skulle inte ens bli en mina per hektar.
Men då så. Mindre än en sjömina per hektar, då är det lugnt Du får förmedla det till rederierna så dom fattar att det bara är att köra igenom. Just nu står dom bara och trycker men dom vet nog inte att det finns mindre än en mina per hektar.
Citera
2026-03-23, 14:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Iran måste även i förlängningen ta med i beräkningarna att de själva inte får ut sin olja samtidigt som de få länder som exporterar till Iran inte heller får in varor så att lägga brutalt mycket minor är självmord för Iran med.
Dom få fartyg som passerat sundet med tillstånd har tagit en annan rutt mycket närmare den Iranska kusten. Antagligen har dom fått klartecken att just den rutten är säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in