2026-03-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag skulle inte helt ropa "hej" än.

Nästa tidsfrist är då på fredag. Det är på fredagarna något större dras igång, efter börsen har stängt. Annars blir jag inte helt överraskad om Iran säger : "-Vi har inte haft några disskusioner !"

Japp, Donald Trumps impulsiva kommunikation via Truth Social har gjort hans konto till en av de faktorer som skapar störst volatilitet på marknaden, mer än många officiella uttalanden från Fed eller Vita huset, vilket skapar både möjligheter för snabba traders och frustration för långsiktiga investerare.
Citera
2026-03-23, 12:58
Medlem
Citat:
Blir det så, står regimen starkare och de skaffar sina nukes. Ingen tvekan. Jag ser inte heller hur Trump kan spinna detta till en vinst. Sen är Israel också en player i detta..

Ja men vi får först se om det leder någonstans, man lär ju inte vara överens men kanske man ska se det som viss respit?

Det kommer nog finnas alla möjligheter för samtliga parter att framställa det som en vinst när vi väl landar där tror jag. Men vi får se!
Citera
2026-03-23, 12:59
Medlem
Sunimods avatar
Från AL Jazeera

Trump fegar ur. (vilket är tur det)

"‘Trump backs down!’
The Iranian embassy in Kabul, Afghanistan, has just reacted to Trump’s message delaying strikes on Iranian nuclear plants. The embassy says that Trump refrained from attacking after “Iran’s stern warning”.

Meanwhile, Tasmin news agency also commented: “Trump Backs Down!”

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2026/3/23/iran-war-live-tehran-vows-to-completely-close-hormuz-if-power-plants-hit?update=4427433
Citera
2026-03-23, 13:00
Medlem
Snapcounts avatar
Iran förnekar då kommunikation..

The Iranian Fars news agency, citing a source, also claimed there has been no direct communication with the US, nor through intermediaries, after Trump said "very good" conversations on ending the war were held with Iran.

https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-tehran-israel-strikes-us-drone-live-sky-news-13509565

Så då står allt på "noll", förutom att Trump tog en "TACO" idag. Får se vad som sker mot helgen..
Citera
2026-03-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Många dårar utropar " Iransk seger.."

Tänk Sverige, halva regeringen dödad, kungen död, ÖB död...
3 olika grenar av militären med helt olika agendor..

det är läget för Iran idag.

Taco är en klumpig idiot utan utsatta mål i kriget, men Iran är definitivt en förlorare.

Kriget har aldrig handlat om iransk seger, Iran har inte den militära kapaciteten att stå emot USA i ett full on krig, det man däremot kan göra och har gjort, är att man gjort det tillräckligt obekvämt och kostsamt för Trump, USA och neocons att överväga om det är värt att fortsätta.

Jag har svårt att tro att han vill gå till historien som den president som eskalerade ett tredje världskrig och drev världen till potentiellt världens värsta ekonomiska recession, särskilt när han gått till val på raka motsatsen.
Citera
2026-03-23, 13:05
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:

The Iranian Fars news agency, citing a source, also claimed there has been no direct communication with the US, nor through intermediaries, after Trump said "very good" conversations on ending the war were held with Iran.

https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-tehran-israel-strikes-us-drone-live-sky-news-13509565

Så då står allt på "noll", förutom att Trump tog en "TACO" idag. Får se vad som sker mot helgen..

Intressant. Frågan är dock hur trovärdig den där källan är som Fars News Agency talat med?
Citera
2026-03-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Från AL Jazeera

Trump fegar ur. (vilket är tur det)

"‘Trump backs down!’
The Iranian embassy in Kabul, Afghanistan, has just reacted to Trump’s message delaying strikes on Iranian nuclear plants. The embassy says that Trump refrained from attacking after “Iran’s stern warning”.

Meanwhile, Tasmin news agency also commented: “Trump Backs Down!”

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2026/3/23/iran-war-live-tehran-vows-to-completely-close-hormuz-if-power-plants-hit?update=4427433

Detta lär Trump inte gilla att höra.😂
Citera
2026-03-23, 13:08
Medlem
Citat:

Wtf.. ljuger alltså Trump???
Citera
2026-03-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
En sak som verkar förbises i alla dessa krig, antagligen är det medvetet presenterat på det sättet som det görs. Det är att dessa "vapen" tillverkas i USA, även Israel har en stor vapenindustri. Av naturliga skäl så är det svårt att få ett grepp om hur stor denna industri egentligen är, fast det förvånar mig inte ett dugg om vapenindustrin med alla dess tentakler är den största industrin som existerar.

Ta dig en titt på hur bla. tillverkningsindustrin har fått sig ett rejält skutt bara senaste månaden i USA.

Att USA får sin statsbudget nedstängd i tid och otid har inget att göra med detta kriget i just denna pågående nedstängning. Det drabbar ju framförallt de statsanställda på hemmaplan när sådant sker.
Ja ja

Jag gillar inte styret i Iran och kan tycka att det var bra att stor del av den gamla regimen förvann i den första attacken.

Har inget emot USA heller, dock så brukar det bli kaos när man ska bomba bort en ond regim.
USA har testat detta förr, sedan så vet vi inte, varken du eller jag hur många vapen av olika slag som Israel eller USA har kvar.
Näe det är många faktorer som gör att de får stänga ner lite då och då, men ett dyrt krig gör ju det inte bättre.
Det har hänt förr i både fred och krig, men jag tror att dagens dåliga statsekonomi i USA började under W Bush, när han skulle befria Irak.
Krig är dyrt.
Jag tror Trump hoppades på några dagar som i Venezuela.
men irans gamla garde är mer fanatiska.

Men vi får se.
Citera
2026-03-23, 13:12
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Wtf.. ljuger alltså Trump???

Ja, vem kunde ana det. Men det kan ju också vara så att nyhetsbyrån är felinformerad eller att iranska regimen inte vill tillstå att man fortfarande har diplomatiska kontakter med USA. Tyvärr är det ju två regimer man inte kan lita på som krigar.
Citera
2026-03-23, 13:13
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Så länge regimen får sitta kvar har Iran mer eller mindre vunnit. Det går alltid att ersätta folk och sakta bygga upp landet på nytt.

Vi vet alla, och inte minst mullorna själva, att USA har det militära övertaget. Däremot har mullorna utnyttjat sitt militära underläge på bästa tänkbara sätt för att få fienden att retirera.
Men meningen var ju ( en av många) att skifta ledarskapet, inte att förinta nationen.
Citera
2026-03-23, 13:15
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton137
Kriget har aldrig handlat om iransk seger, Iran har inte den militära kapaciteten att stå emot USA i ett full on krig, det man däremot kan göra och har gjort, är att man gjort det tillräckligt obekvämt och kostsamt för Trump, USA och neocons att överväga om det är värt att fortsätta.

Jag har svårt att tro att han vill gå till historien som den president som eskalerade ett tredje världskrig och drev världen till potentiellt världens värsta ekonomiska recession, särskilt när han gått till val på raka motsatsen.
Vilka löjliga överdrifter, 3e världskriget??
haha.

Men helt klart missade amatörerna i vita huset de ekonomiska följderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in