2026-03-23, 13:39
Medlem
Grabben har hundratals pokemonkort som han fått genom åren men vill nu sälja av dem då han inte ser någon mening i att ha kvar dem!

Min fråga är - hur tar jag reda på om korten är äkta eller inte?
Vet t.ex att hans farmor & farfar köpt några paket ex på Gran Canaria, vilket jag tar för givet är fejk.

Finns det något enkelt sätt att ta reda på vilka som är äkta eller inte?

Tack på förhand! <3
2026-03-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iddqd628
Finns det något enkelt sätt att ta reda på vilka som är äkta eller inte?
Kolla med någon pantbank?
2026-03-23, 14:21
Medlem
RudolfHutlers avatar
Här är några tips:

https://hobbykort.se/blogs/samlarkort-nyheter-guider/kanna-igen-falska-pokemonkort-samlarguide

Annars kan man kanske ta hjälp av AI?
2026-03-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Här är några tips:

https://hobbykort.se/blogs/samlarkort-nyheter-guider/kanna-igen-falska-pokemonkort-samlarguide

Annars kan man kanske ta hjälp av AI?

Jag hittade ett kort som jag lyckades förstå vad äta när jag läste lite, skickade ett fakekort och ett äkta till chatgpt som ändå beskrev gansk tydligt vad som vad äkta och vad som va fake och då kunde jag solla ganska enkelt med hjälp av kortet som jag ser som äkta.

Majoriteten av korten blev per automatik fake när jag gjorde enligt de
2026-03-23, 14:28
Medlem
RudolfHutlers avatar
Nu gör ju såklart AI missar osv, så man kanske inte ska lita på det 100% utan att ifrågasätta den?

Citat:
Ursprungligen postat av iddqd628
Jag hittade ett kort som jag lyckades förstå vad äta när jag läste lite, skickade ett fakekort och ett äkta till chatgpt som ändå beskrev gansk tydligt vad som vad äkta och vad som va fake och då kunde jag solla ganska enkelt med hjälp av kortet som jag ser som äkta.

Majoriteten av korten blev per automatik fake när jag gjorde enligt de
2026-03-23, 15:31
Medlem
immenhusens avatar
Du får gå igenom varje kort individuellt. Vi gjorde det med en massa Pokémon-kort från mina syskons barndom, och ett par inbringade uppemot 30000 kr vid försäljning. Själv tillhör jag dock generationen med den mätta marknaden av hockey-kort, så jag tvivlar starkt på att jag kommer att ha samma tur när jag väl får tid till att granska dem. Men någon tusenlapp kommer väl mina Wayne Gretzky-kort att inbringa…

/AI
2026-03-23, 21:49
Medlem
C.B.G.s avatar
Om det är en väldigt välgjord förfalskning är böjtestet det bästa sättet att verifiera äktheten. D v s när man böjer på kortet så ska det "fjädra" tillbaka utan att några skador uppstår. Ett falskt kort får ofta brytmärken.

Jag ser i länken som postades ovan att man rekommenderar försiktighet vid just det testet. Är man ovan kan man alltid pröva först på kort som man identifierat som ett med lågt värde.
2026-03-25, 10:13
Moderator
Mappings avatar
Det finns redan trådar att diskutera detta i, t.ex. (FB) Pokemon kort värde?

Tråd låses.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in