Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Stämmer detta verkligen generellt? Vad jag har hört så går det rätt dåligt på vissa ställen och det är svårt att rekrytera och behålla medlemmar aktiva. Jag åt lunch för några månader sen och då satt jag vid bordet intill och tjuvlyssnade på två frimurare som gjorde någon kvartalsplanering och de pratade om att det var riktigt svårt att få ihop folk aktiviteter.
Frimureriet står inför samma utmaningar som övrigt föreningsliv: dels finns en omflyttning i Sverige som helhet där folk flyttar från Norrlands inland till kusten, dels flyttar folk söderut. Dels finns en minskning över tid i människors engagemang i föreningar. Det har lett till att vissa ordnar har varit tvungna att stänga loger. Demografin i ordnarna är också ett problem: i väldigt lokala ordenssällskap som bara finns på en ort, så kan det bli så att ett kompisgäng ses i sin orden, men i takt med att medlemmarna blir äldre så tar man inte in yngre, vilket i något fall lett till att man lagt ner.
Tempel Riddare Orden (ej att förväxla med Tempelherreorden) som kräver att man ska vara kristen, gilla ordnar - och dessutom nykterist - har större utmaningar idag, men där har den kvinnliga grenen Tempel Byggare Orden tillkommit jag tror det är för 10-15 år sedan. Frimureriet har hittills inte behövt stänga någon loge mig veterligen, snarare har de senaste två decennierna etablerats ett antal loger.