Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-23, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Hade behövts finnas en motkandidat för nej så hade det blivit fler voteringar.
Kanhända.

Men nu är det så att "röda linjer-liberaler" är det mest patetiska som finns i svensk politik. De bara älskar att hugga de som vill ta ansvar och leda partiet i ryggen.

Med tror du att någon av dessa ränksmidare som mer än gärna vitt och brett attackerar Simona kliver fram? Nej, inte en enda av dessa intrigmakare kunde övertalas att kliva fram!

Inte nu och inte tidigare. Om många av dessa sammansvurna nu hedrar sina löften att lämna partiet, inklusive Jan Jönsson, så kommer åtminstone jag att rösta L!
Senast redigerad av lont 2026-03-23 kl. 06:47.
2026-03-23, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackManson
Tja, jag är en av dem och det finns fler. Efter Björklunds svek efter valet 2018 när han släppt fram Löfven har Liberalerna inte varit ett alternativ för mig, men det är de nu.
Fast det är ju inte som att du stödröstat på M utan du bytte parti att rösta på för du var besviken på L.

Sedan, att L ska räddas av stödröster från övriga Tidö-väljare tror jag är tveksamt. Det är en sak att stödrösta på ett parti som ligger nära 4% och en annan sak att göra det på ett parti som ligger under 2%. Det senare riskerar att bli en röst i sjön och det vinner motståndarsidan på.
2026-03-23, 06:52
Medlem
Jag har varit helt säker på att L kommer att åka ur Riksdagen. Får väl ändra det till att vara säker på att M landar kring 15% istället. SD kan i stort sett bli lika stora som de tre andra Tidö-partierna ihop. Intressant maktbalans.
2026-03-23, 07:10
Moderator
TheLuckys avatar
Det intressanta är att de röda linjerna och det paranoida syndromet mot oliktänkare nu bara finns hos de rödgröna. Då inte bara mot SD, utan också mellan varandra.
2026-03-23, 07:14
Medlem
Vad är egentligen Mohamsson för ett efternamn? Aldrig hört, är det ett hittepå namn? Vad hette hon i så fall tidigare?
2026-03-23, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Nu har gamle Lejonborg gjort comeback också haha

Tror jag betyder mindre än att Birgitta Ohlsson lämnar Liberalerna. Hon är skicklig och omtyckt.
2026-03-23, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det intressanta är att de röda linjerna och det paranoida syndromet mot oliktänkare nu bara finns hos de rödgröna. Då inte bara mot SD, utan också mellan varandra.
Och där dom är oense är sakfrågor som Tidö drivit, så lite skall vi tillbaka till 2015 eller ska vi överge det.
C har nu Birgitta Ohlsson som vill tillbaka och jag tror inom kort kommer dom blir nya L då hon drar dom mer mot vänster.
Skall dom välja höger/vänster, storstad eller åter till landsbygden.
2026-03-23, 07:22
Avslutad
Höjdpunkterna - Det bästa var nog rundgången med Ekot i bakgrunden med tanten
https://www.tv4.se/artikel/7xrz9mfZvOEUqxEQ8OwI8M/hoejdpunkterna-fran-kaosmoetet-minuter-du-aldrig-far-tillbaka
2026-03-23, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Tror jag betyder mindre än att Birgitta Ohlsson lämnar Liberalerna. Hon är skicklig och omtyckt.
Omtyckt av dom som har samma/liknade åsikter inte övriga, verkade som hon redan var partiledare, kommer bli interna strider a'la L, media blir glad för nytt kaos.
2026-03-23, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor
Höjdpunkterna - Det bästa var nog rundgången med Ekot i bakgrunden med tanten
https://www.tv4.se/artikel/7xrz9mfZvOEUqxEQ8OwI8M/hoejdpunkterna-fran-kaosmoetet-minuter-du-aldrig-far-tillbaka
Presidiet påminde om gubbarna på läktaren i mupparna...
2026-03-23, 07:35
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Kanhända.

Men nu är det så att "röda linjer-liberaler" är det mest patetiska som finns i svensk politik. De bara älskar att hugga de som vill ta ansvar och leda partiet i ryggen.

Med tror du att någon av dessa ränksmidare som mer än gärna vitt och brett attackerar Simona kliver fram? Nej, inte en enda av dessa intrigmakare kunde övertalas att kliva fram!

Inte nu och inte tidigare. Om många av dessa sammansvurna nu hedrar sina löften att lämna partiet, inklusive Jan Jönsson, så kommer åtminstone jag att rösta L!
En fullständigt bortkastad röst. L åker ur så det visslar om det och borgerligheten når lågvattenmärke för varje röst som läggs på L.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2026-03-23 kl. 07:43.
2026-03-23, 07:59
Avslutad
- Jens Wennberg, förbundsordförande för Liberalerna i Västerbotten.
-Att man nu funderar på att ta bort Simona Mohamsson från riksdagslistan.
https://www.sverigesradio.se/artikel/stor-besvikelse-inom-liberalerna-efter-landsmotet
Citat:
Flera källor inom Liberalerna uppger för Ekot att partiet nu är djupt splittrat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in