2026-03-03, 09:45
Medlem
När behövs koloskopi?
Är det endast om man har blod i avföringen?

Har återkommande problem med förstoppning och hemorrojder som kommer ut ibland när jag bajsar men dem går tillbaka in efteråt.

Min läkare tycker inte att en koloskopi behövs
Har normala blodvärden
Avföringsprov visade ingenting konstigt (f-kalprotektin var under 25) plus att jag är ganska ung.

Ska jag ändå yrka på att göra en koloskopi i förebyggande syfte. Läst att kolorektal cancer ökar bland yngre och att man bör göra koloskopi även om man är under 40 år?
Citera
2026-03-03, 10:54
Avstängd
Har du blod i avföringen, buksmärtor och onormal viktnedgång, så gör man en koloskopi. Inte annars. Den är ingen rolig upplevelse. Tjocktarmscancer drabbar främst de över 65

Dessutom kostsam. Inget man kan "yrka" på i offentliga vården, om det inte finns goda skäl.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-03-03 kl. 11:03.
Citera
2026-03-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du blod i avföringen, buksmärtor och onormal viktnedgång, så gör man en koloskopi. Inte annars. Den är ingen rolig upplevelse. Tjocktarmscancer drabbar främst de över 65

Dessutom kostsam. Inget man kan "yrka" på i offentliga vården, om det inte finns goda skäl.
Nej har ingen av dem symtomen
Har dock återkommande förstoppning, lite uppblåst mage ibland, slemmig avföring ibland och hemorrojder som buktar ut ibland och gör att passagen känns trång
Citera
2026-03-03, 12:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
När behövs koloskopi?

Har återkommande problem med förstoppning och hemorrojder som kommer ut ibland när jag bajsar men dem går tillbaka in efteråt.

Har normala blodvärden
Avföringsprov visade ingenting konstigt (f-kalprotektin var under 25) plus att jag är ganska ung.

Ska jag ändå yrka på att göra en koloskopi i förebyggande syfte. Läst att kolorektal cancer ökar bland yngre och att man bör göra koloskopi även om man är under 40 år?
Alla invånare i sverige kan inte genomföra koloskopi utan specifik anledning.
Anledningen att man är 40 år eller tom yngre än 40 år är inte tillräcklig
Två snabba frågor:
1. Utöver din oro, vad har du för bevekelsegrund för att vilja genomföra koloskopi?
2. "Läst att kolorektal cancer ökar bland yngre och att man bör göra koloskopi även om man är under 40 år?" Var har du läst det? Det är ett oseriöst påstående om det inte kompletteras med ytterligare riskfaktorer;
-Rektal blödning
-Ihållande ändrade avföringsvanor
-Oförklarlig järnbristanemi
-Oavsiktlig viktnedgång
-Buksmärta med varaktighet
Dessutom kan det ju vara sjukdomshistoria, livsstilsfaktorer och ärftliga orsaker
kan du känna igen dig där?
Citera
2026-03-03, 13:07
Avstängd
Citat:
När behövs koloskopi?

Har normala blodvärden

Finns ingen anledning att göra det på dig, Koloskopi tjänar två huvudsyften: screening för kolorektal cancer hos friska personer och diagnostisering av problem hos personer med symtom. De flesta vuxna bör börja regelbunden screening vid 45 års ålder, eller tidigare om de har riskfaktorer som familjehistoria av kolorektal cancer.
Citera
2026-03-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Alla invånare i sverige kan inte genomföra koloskopi utan specifik anledning.
Anledningen att man är 40 år eller tom yngre än 40 år är inte tillräcklig
Två snabba frågor:
1. Utöver din oro, vad har du för bevekelsegrund för att vilja genomföra koloskopi?
2. "Läst att kolorektal cancer ökar bland yngre och att man bör göra koloskopi även om man är under 40 år?" Var har du läst det? Det är ett oseriöst påstående om det inte kompletteras med ytterligare riskfaktorer;
-Rektal blödning
-Ihållande ändrade avföringsvanor
-Oförklarlig järnbristanemi
-Oavsiktlig viktnedgång
-Buksmärta med varaktighet
Dessutom kan det ju vara sjukdomshistoria, livsstilsfaktorer och ärftliga orsaker
kan du känna igen dig där?

Ändrade avföringsvanor är väl det enda.
Ibland växlande förstoppning med diarré och ibland Normal avföring. Kanske beror på tillfällig stress? Har även ett magmunsbråck diagnos efter gastroskopi förra året

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Finns ingen anledning att göra det på dig, Koloskopi tjänar två huvudsyften: screening för kolorektal cancer hos friska personer och diagnostisering av problem hos personer med symtom. De flesta vuxna bör börja regelbunden screening vid 45 års ålder, eller tidigare om de har riskfaktorer som familjehistoria av kolorektal cancer.
Varför gör koloskopi på en frisk person utan symtom ?
Jag har ju vissa symptom men inga alarmerande som exempelvis blod.
Citera
2026-03-03, 14:05
Avstängd
Citat:
Ibland växlande förstoppning med diarré och ibland Normal avföring. Kanske beror på tillfällig stress? Har även ett magmunsbråck diagnos efter gastroskopi förra året

Varför gör koloskopi på en frisk person utan symtom ?
Jag har ju vissa symptom men inga alarmerande som exempelvis blod.

Du har inte de besvären utan kan få hjälp med en vanlig undersökning av din problem med förstoppning och hemorrojder men är du rädd att det ska var cancer så prata med din läkare om dina farhågor! Koloskopi är en undersökning som är väldigt obehaglig både före och under tiden!
Citera
2026-03-04, 09:06
Medlem
Onanikrems avatar
Du har ju fått svaren på din fråga om koloskopi här av flera så den tar jag inte om men..

Vad äter du? Skräpmat, processad mat, mycket gluten, laktos? Pröva i små steg att lägga om din kost om det är något du inte tål. kokt torsk är nyttigt för magen. Börja där. Skippa precis allt vad skräpmat/färdigrätter heter.
Citera
2026-03-10, 13:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Du har en överdriven och obefogad oro verkar det som.
Men jag skall inte dissa dig för det, det är många av oss som har det, så jag känner igen mig från förr.
Ändrade avföringsvanor är vanligt.
Har man inte det är man onormal.
Stressmage är ju en vedertagen benämning utan att vara ett formellt diagnosbegrepp och kan ge både lös mage och förstoppning
Du kan väl läsa på om livsstilsfaktorer (mat och beteende och tankar) som påverkar magtarmkanalen så får du väl tio tips som du kan pröva.
Citera
2026-03-10, 14:01
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De flesta vuxna bör börja regelbunden screening vid 45 års ålder, eller tidigare om de har riskfaktorer som familjehistoria av kolorektal cancer.

I USA ja. Inte i Europa.
Citera
2026-03-23, 02:10
Medlem
Har fått en remiss för koloskopi nu.
Citera
2026-04-01, 20:26
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Har fått en remiss för koloskopi nu.

Länge tills dess eller? Jag gjorde min första och förhoppningsvis sista koloskopi igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in