2026-03-22, 18:46
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Tack så mycket,ja det känns fan piss.
Har fått pris av verkstad och pratat med säljaren om att dela på notan men inget intresse finns.
Du kan ju även testa att ta in offerter via autobutler.se Kan skilja väldigt mycket. Är det bara packningen som gått har du i vart fall tur i oturen.
Citera
2026-03-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ja det kan jag bevisa.
Okej, hur kan du bevisa det?
Citera
2026-03-22, 18:54
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Du kan ju även testa att ta in offerter via autobutler.se Kan skilja väldigt mycket. Är det bara packningen som gått har du i vart fall tur i oturen.
Tack för tipset! Det skall jag göra. Ja precis,det hade varit skönt om det bara var packningen och inte allt annat som kan hända i samma veva.

Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Okej, hur kan du bevisa det?
Vill inte gå in på det av olika anledningar.
Citera
2026-03-22, 18:54
Medlem
Vad menar du med att säljaren visste om att topplockspackningen vad dålig? Upplyste säljaren dig om detta vid ex provkörning? Eller rekommenderade säljaren dig att INTE provköra bilen just på grund av dålig topplockspackning?
Hur långt hade du kört innan topplockspackningen gick och bilen hamnade på verkstad?

Du gav 50K kronor för bilen... märke och modell?

Att en topplockspackning går på en 10 år gammal bil som bara gått 16K mil är väl knappast nämnvärt vanligt, så det vore bra att få reda på bilmärke, modell och ev motorstorlek?
Citera
2026-03-22, 18:56
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har köpt en bil som rasade dagen efter jag köpte den. Efter besök hos verkstad så visade det sig vara topplockspackningen som gått sönder.
Har läst på en del om hur man skall göra i situationer som detta men säker efter någon som gått igenom processen som vill dela med sig av hur det gick.

Må väl!

Vad var det för märke, motor årsmodell?
Citera
2026-03-22, 18:56
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ja det kan jag bevisa.
Då borde det räknas som ett dolt fel och du kan kräva att köpet hävs. det är dock inte säkert att säljaren håller med och du får då stämma denne.
Citera
2026-03-22, 19:08
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Vad menar du med att säljaren visste om att topplockspackningen vad dålig? Upplyste säljaren dig om detta vid ex provkörning? Eller rekommenderade säljaren dig att INTE provköra bilen just på grund av dålig topplockspackning?
Hur långt hade du kört innan topplockspackningen gick och bilen hamnade på verkstad?

Du gav 50K kronor för bilen... märke och modell?

Att en topplockspackning går på en 10 år gammal bil som bara gått 16K mil är väl knappast nämnvärt vanligt, så det vore bra att få reda på bilmärke, modell och ev motorstorlek?
Nej säljaren upplyste inte mig om att packningen var dålig,det var inte förrän efter verkstadsbesöket som jag fick reda på det.
Jag körde ca 2 mil med bilen innan jag upptäckte att det var något fel på bilen.
Nej jag anser det vara orimligt att topplockspackningen har gått pga av normalt slitage.

Det gäller an Ford Focus 1,6

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Då borde det räknas som ett dolt fel och du kan kräva att köpet hävs. det är dock inte säkert att säljaren håller med och du får då stämma denne.
Det är så jag tolkar det med,och nej säljaren håller inte alls med om detta. Så det känns som det enda alternativet är att stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Säljaren visste om det och du har bevis för det.
Han undanhöll det för dig vilket gör att du enligt lag kan häva köpet.

Men är det en såndär icke arisk typ så hade jag bitit i de sura äpplet, annars får du kanske påhälsning och står med kostnader mer än du kan drömma om.

Inte värt att bråka med babianer kring bilaffärer, även om man har rätt.

Han kommer säga nej och sen fuck off sen knulla din mamma osvosv som vanligt.
Ja,jag ser det också som att jag har rätt att häva köpet.
Sen ligger det något i det som du skriver. Jag skall ha det i åtanke. Tack.
Citera
2026-03-22, 19:09
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Vad var det för märke, motor årsmodell?
Ford Focus 1,6 2016
Citera
2026-03-22, 19:10
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Nej säljaren upplyste inte mig om att packningen var dålig,det var inte förrän efter verkstadsbesöket som jag fick reda på det.
Jag körde ca 2 mil med bilen innan jag upptäckte att det var något fel på bilen.
Nej jag anser det vara orimligt att topplockspackningen har gått pga av normalt slitage.

Det är så jag tolkar det med,och nej säljaren håller inte alls med om detta. Så det känns som det enda alternativet är att stämma.

Ja,jag ser det också som att jag har rätt att häva köpet.
Sen ligger det något i det som du skriver. Jag skall ha det i åtanke. Tack.

Ja 50k är en del pengar, men aldrig värt att utsätta sin familj mm för påhälsning av diverse brorsor och andra babianer.. Köp alltid av bilhandlare även om det är dyrare.. eller från folk som är ariska, jens, karl osv.
Citera
2026-03-22, 19:27
Medlem
Citat:

Har du fått någon prisuppgift från verkstaden hur mycket reparationen kommer att kosta för att till 100% reparera felet? Dvs byta packningen föutsatt att det inte skett några andra skador på motorn?
Citera
2026-03-22, 19:28
Medlem
Om bara packningen har gått är det väl bara att åtgärda det? Det går väl på max 2000kr.
Citera
2026-03-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Om bara packningen har gått är det väl bara att åtgärda det? Det går väl på max 2000kr.
Jag har haft bil i sjuhelvetes massa år men har haft tur genom åren och aldrig varit med om att en topplockspackning gått, så jag känner inte till om det kan bli några följdfel på motorn. Går en kamrem på vissa motorer kan ju hela motorn rasa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in