2026-03-22, 20:24
Medlem
Hur mycket är det rimligt att be sina barn att betala om de bor hemma? Detta förutsatt då att de har ett jobb där de får ut ungefär 20 000 i månaden.

Har tänkt på denna ett tag och olika hemsidor visar att kostnader för en person per månad ligger runt 6-7 tusen, men är inte det lite mycket kan tyckas?
Citera
2026-03-22, 20:28
Medlem
One2Manys avatar
Enbart för ett rum, 3-4000. Om ungen snyltar på mat och övriga hushållsartiklar hemma, 6-7000.
Citera
2026-03-22, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollensverige
Hur mycket är det rimligt att be sina barn att betala om de bor hemma? Detta förutsatt då att de har ett jobb där de får ut ungefär 20 000 i månaden.

Har tänkt på denna ett tag och olika hemsidor visar att kostnader för en person per månad ligger runt 6-7 tusen, men är inte det lite mycket kan tyckas?

Jag betalar hälften av min inkomst till mamma för mat och hyra. Den varierar på hur mycket jag jobbar.
Citera
2026-03-22, 20:38
Medlem
Citat:

Hyra 2500 kr.
Mat 1000 kr.

Så totalt 3500 kr.

Hur mycket vill du ta ut i hyra om du själv fick bestämma?
Citera
2026-03-22, 20:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Enbart för ett rum, 3-4000. Om ungen snyltar på mat och övriga hushållsartiklar hemma, 6-7000.
Frågan är väl vilket som är syftet med hyran. Om syftet är att kompensera för kostnader så bör man väl räkna på vad det faktiskt kostar, inte utgå från några schabloner eller vad andra gör. Om syftet bara är att lära barnen ekonomi och ansvar lägger man sig förmodligen lägre. För egen del hade jag lagt mig mittemellan och stoppat in hela beloppet i ett fondsparande till barnet varje månad.
Citera
2026-03-22, 20:51
Medlem
Troligen vill du att ditt barn på sikt flytta. Varför då inte istället kräva att barnet istället för ”hyra” sparar minst 5000 i månaden till kontantinsats.
Citera
2026-03-22, 21:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Ingenting!

Men att göra som någon annan skrev kan ju funka, att ta en avgift och lägga den i ett sparande till barnet.

Jag förstår inte hur man kan aktivt vilja försämra sitt eget barns ekonomi genom att ta pengar från dom för att dom bor ihop med dig. Som förälder vill man väl att ens barns ekonomi växer så mycket som möjligt? Eller har jag fel? Du går väl redan i vinst av att få ha "äran" att bo längre ihop med din unge som du älskar.
Citera
2026-03-22, 21:18
Medlem
godboys avatar
Man kan lägga upp detta på många olika sätt. Jag har en vän som jar två ungar, varav den förste flyttade hemifrån när han var 23. Inga universitetsutbildningar där, han jobbade.

I alla fall så diskuterade de lite med mig om saken. Jag sa åt dem att ta ut minst 6000 i hyra då ungen var lat, åt hemma, och aldrig plockade undan. Så jag sa att låt jan skotta o klippa gräs och plocka undan efter sig, då kan ni minska hans hyra, men om han slarvar får han betala fullt. Han fick ett tufft första halvår innan han fattade.

Deras andra son är helt annorlunda och han har också jobb, men han sköter sina uppgifter exemplariskt och är allmänt hjälpsam.
Citera
2026-03-22, 21:18
Medlem
Citat:

0 kr är rimligt.
Att ungen sparar minst 10000 i månaden är också rimligt.
Citera
2026-03-22, 21:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2026-03-22, 21:27
Moderator
Fear2bes avatar
Man ska inte bestraffa någon som är duktig och har skaffat ett jobb, men mat och ett par tusen för rummet, el, tvätt mm är fullt rimligt. Vore bra med ett sparande också som tidigare nämnts så att det inte blir en vana med att köpa trendigt skräp och dyrt uteliv.
Citera
2026-03-22, 21:28
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Minns när jag själv bodde hemma att jag skulle betala 2000:- i månaden, detta var pengar som mina föräldrar aldrig såg röken av dock.
Men nu i vuxen ålder så tror jag att man gör ungarna en tjänst när dom får lära sig betala och att allt kostar i ett hushåll.
5-7 tusen känns ju som ren ocker om det inte behövs, men en symbolisk summa på 2k när dom jobbar heltid kan väl vara på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in