2026-03-16, 20:28
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Tittade precis in på Flashback och såg det här. Tackar som frågar.

Det senaste halvåret har vikten legat relativt stabil, något enstaka kilo upp under julen igen. Jag har försökt fasa ut Ozempic men inte vågat riktigt.

Gick upp till 0,75 mg/vecka igen efter julen för att försöka gå ner ett par kg.

Jag har varit normalviktig sedan sommaren 2024 men skulle vilja gå ner från 17-18% kroppsfett ner till under 15% under våren.

Hallå onewalker

Hur går det för dig nu? Har du börjat fasa ut ozempicen? Har du gjort några livsstilsförändringar för att kunna hålla vikten på längre sikt?
Citera
2026-03-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Nej, har kört ganska exakt samma upplägg de senaste åren sen jag fick diabetesen.

Men jag fick som sagt Ozempic främst för sockret som inte går ner tillräckligt på metformin och jardiance så är inte särskilt nojjig över vikten.

Och i den aspekten har det hjälpt, mitt korttids låg nu fastande på 9,0, har aldrig varit under 12 innan.
Bör väl få in ett ovidimerat svar på långtids under dagen.

Hehe. Du lär ju inte bli gammal om du tror medicinerna ska hjälpa dig mot en sjukdom du har pga av dina levnadsval.
Citera
2026-03-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Hehe. Du lär ju inte bli gammal om du tror medicinerna ska hjälpa dig mot en sjukdom du har pga av dina levnadsval.

?

Har sedan två år tillbaka helt slutat äta allt som är "onyttigt" eller innehåller mer än 10g socker per 100g.
Har helt slutat dricka kolsyrad dryck som läsk och energidryck, även i zero.

Jag äter lagad mat två gånger om dagen och som snacks äter jag kvarg, grekisk yoghurt, proteinpudding, proteinbars etc som alla innehåller lågt sockerinnehåll.

Ändå har sockret inte gått ner tillräckligt snabbt för läkarna.

Så nej, jag tror inte att medicin ska hjälpa mig mot en sjukdom samtidigt som jag vräker i mig allt jag kommer över.
Citera
2026-03-18, 10:44
Medlem
Citat:
?

Har sedan två år tillbaka helt slutat äta allt som är "onyttigt" eller innehåller mer än 10g socker per 100g.
Har helt slutat dricka kolsyrad dryck som läsk och energidryck, även i zero.

Jag äter lagad mat två gånger om dagen och som snacks äter jag kvarg, grekisk yoghurt, proteinpudding, proteinbars etc som alla innehåller lågt sockerinnehåll.

Ändå har sockret inte gått ner tillräckligt snabbt för läkarna.

Så nej, jag tror inte att medicin ska hjälpa mig mot en sjukdom samtidigt som jag vräker i mig allt jag kommer över.

Då tycker jag du utelämnade det viktiga. Det låter bra att du börjat göra bättre livsval. Proteinbars är ren katastrof för kroppen. Eftersom jag har bra koll på sådana produkter som bodybuilder så vill jag bara varna då de egentligen bara innehåller sådant som inte bör förtäras. Ultra processat. Socker är långt ifrån allt utan hemligheten är att bara äta sådant kroppen är skapt för. Precis som bilen är gjord för viss olja och bränsle. Man bör ta det på exakt samma allvar.
Citera
2026-03-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Hallå onewalker

Hur går det för dig nu? Har du börjat fasa ut ozempicen? Har du gjort några livsstilsförändringar för att kunna hålla vikten på längre sikt?

Tjenare. Jag har gjort en del livsförändringar som får mig att behålla vikten - börjat springa regelbundet, styrketränar ibland, äter mindre portioner och nyttigare.

Ozempic har jag slutat med sedan några veckor. Just nu experimenterar jag med 4 mg retatrutid + 1 mg cagrilintid per vecka. Retatrutid är en trippelagonist som bland annat kan höja din ämnesomsättning och cagrilintid går på en amylinreceptor som styr hungerkänslor.

Målet är att gå ner ett par kilo till och bygga muskler.
Citera
2026-03-22, 17:46
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tjenare. Jag har gjort en del livsförändringar som får mig att behålla vikten - börjat springa regelbundet, styrketränar ibland, äter mindre portioner och nyttigare.

Ozempic har jag slutat med sedan några veckor. Just nu experimenterar jag med 4 mg retatrutid + 1 mg cagrilintid per vecka. Retatrutid är en trippelagonist som bland annat kan höja din ämnesomsättning och cagrilintid går på en amylinreceptor som styr hungerkänslor.

Du fick dem trots att du är normalviktig nu?
Citera
2026-03-22, 18:31
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
?

Men du är fortfarande jättefet och klen som du var i början av 10-talet? Decennier av vanvård kräver ju lite insats för att ta itu med.
Citera
2026-03-22, 20:03
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:

Tack för uppdatering. Kul att det går bra för dig och att du gör en del egna förändringar. Tror personligen att det inte är hållbart att gå på ozempic och liknande för resten av livet. Det är nog snarare bra att som du göra egna förändringar och kunna kontrollera mstintag och liknande på det sättet.
Citera
2026-03-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Du fick dem trots att du är normalviktig nu?

Jag valde att gå utanför den reglerade marknaden och köpa in peptider på egen hand. Det är inget jag kan råda någon annan till att vare sig göra eller inte göra, de besluten får man ta på egen hand.

Sen tror jag man kan få ut viktminskningsmedicin ett tag, även om man är normalviktig, så länge det är någon slags underhållsdos som man tar för att inte gå upp i vikt igen.
Citera
2026-03-23, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Tack för uppdatering. Kul att det går bra för dig och att du gör en del egna förändringar. Tror personligen att det inte är hållbart att gå på ozempic och liknande för resten av livet. Det är nog snarare bra att som du göra egna förändringar och kunna kontrollera mstintag och liknande på det sättet.

Tack.

Själv har jag kommit fram till att det viktigaste är att jag håller vikten, känner mig frisk, mår bra och bygger muskler. Om jag gör det med eller utan någon form av hjälpmedel som semaglutid eller annat är sekundärt.

När jag uppnår den vikt och kropp jag strävar efter kan jag testa att behålla den utan peptider, men det är inte det viktigaste kriteriet för mig.
Citera
2026-03-23, 13:26
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag valde att gå utanför den reglerade marknaden och köpa in peptider på egen hand. Det är inget jag kan råda någon annan till att vare sig göra eller inte göra, de besluten får man ta på egen hand.

Sen tror jag man kan få ut viktminskningsmedicin ett tag, även om man är normalviktig, så länge det är någon slags underhållsdos som man tar för att inte gå upp i vikt igen.

Förstår! Tack för ärligheten. Ja precis, som underhållsdos av den medicin man gått på sedan man var tjock tror jag det inte är nåt problem. Eventuellt att man kanske får byta medicin tex från Ozempic till Mounjaro även om man är i underhållsbehandling. Jag tror ju att om man har fetma som diagnos så är det livslång behandling.

Har överlag stor förståelse för att personer som är normalviktiga vill använda viktmedicin. Menar inte att detta behöver gälla dig men det är ju många som behöver fokusera väldigt hårt och lägga mycket av sin vakna tid på att kämpa mot hunger och sug. Ät mindre och rör på dig mer-folket och dessutom många läkare verkar ha noll insikt i att de individuella förutsättningar för det varierar enormt. Fattar att viktmedicin behöver vara reglerat för att skydda ätstörda men det borde finnas mer utrymme för att skriva ut det till personer som vill ha bättre livskvalitet genom att slippa kämpa så förbannat.
Citera
2026-03-31, 13:19
Medlem
Citat:
Tack.

Själv har jag kommit fram till att det viktigaste är att jag håller vikten, känner mig frisk, mår bra och bygger muskler. Om jag gör det med eller utan någon form av hjälpmedel som semaglutid eller annat är sekundärt.

När jag uppnår den vikt och kropp jag strävar efter kan jag testa att behålla den utan peptider, men det är inte det viktigaste kriteriet för mig.

Jag förstår inte riktigt hur du prioriterar. Om du äter bra mat och tränar med ett bra träningsprogram så får du ju både äta gott och samtidigt en kropp som du vill ha. Du blir dessutom frisk i kroppen. =)
Har själv tränat gym i 20 år nu och är bara 43 år. Det är inte rocket sience att fixa till dåliga vanor som på sikt ger sjukdomar.
Man blir fundersam på nivån. Dishy skriver trams efter trams och verkar leva i sin egna verklighet. Att människor med ohälsa söker sig till människor med ohälsa är så tydligt i tråden.

Med tanke på hur många som köper ozempic så har nog tråden många läsare. Men skulle tro att bara en bråkdel vågar skriva inlägg här. Det är synd för det kunde bli en betydligt bättre inriktning på tråden då. Så våga skriva om ni läser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in