2026-03-22, 16:54
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är snittet för en enda gängskjutning, kan bli billigare om han åker fast direkt och erkänner rubbet, men så ser det ju inte ofta ut..

Rätt rimliga siffror med tanke på att varje självmord för en 20 åring kostar samhället 18 miljoner.
det jag vet är att kontokortsbedrägrier utreds inte under 15000 tex

sedan har jag lite svårt se skillnaden i kalkylen på en vanlig skjutning och en gängskjutning, kostnaderna borde vara ungefär samma för alla mord kan man tycka.

två dyraste rättegångarna är dock gamlestadsmordet och rättegången emot södertälje nätverket som fick tas om pgr av jäv, och ja hade alla rättegångar angående mord blivit sådär stora ligger vi nog på en högre kostnad.

sverige kommer bli en nattväktarstat med tiden folk kommer få betala sin vård rättvisa och skola ifrån egen ficka.
Citera
2026-03-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
det jag vet är att kontokortsbedrägrier utreds inte under 15000 tex

sedan har jag lite svårt se skillnaden i kalkylen på en vanlig skjutning och en gängskjutning, kostnaderna borde vara ungefär samma för alla mord kan man tycka.

två dyraste rättegångarna är dock gamlestadsmordet och rättegången emot södertälje nätverket som fick tas om pgr av jäv, och ja hade alla rättegångar angående mord blivit sådär stora ligger vi nog på en högre kostnad.

sverige kommer bli en nattväktarstat med tiden folk kommer få betala sin vård rättvisa och skola ifrån egen ficka.

Jag har ingen fullständig kalkyl men hänvisar bara till fängelsedirektören på hall och Lisa dos Santos som försöjer sig på och arbetar dagligen med kriminalitet samt skriver böcker om ämnet.
Citera
2026-03-22, 18:38
Medlem
Chrizzys avatar
Citat:
Vad vet han om det? han utreder ingenting förutom positiva urinprov.
Frågade ChatGPT

"Grov uppskattning (från mord → dom)
Enklare mordfall: ca 5–20 miljoner kr
Normalfall: ca 10–50 miljoner kr
Stora/komplexa fall (gäng, många misstänkta): 50–200+ miljoner kr

Exempel från Sverige
Mordet på Anna Lindh
→ ca 15 miljoner kr för polisutredningen
Gängrelaterat mål i Södertälje (flera mord + stor organisation)
→ ca 95 miljoner kr bara för polisens utredning
→ totalt (inkl. rättegång, advokater m.m.): över 200 miljoner kr"
Citera
2026-03-22, 20:48
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jag har ingen fullständig kalkyl men hänvisar bara till fängelsedirektören på hall och Lisa dos Santos som försöjer sig på och arbetar dagligen med kriminalitet samt skriver böcker om ämnet.
Nej jag vet det, och där kommer missförstånden upp, för att förstå det här lättare måste man ha lite objektiva belägg, inga subjektiva minnen av en chef på ett fängelse eller en brottsmålsadvokat, jag är ytterst tveksam till just de två har sådan insikt i budget sammanhang, Då kan vi väl lika gärna fråga tino sanandaji isf han är ändå national ekonom och kan nog betydligt mera om ekonomi i budget sammanhang.

Förstår duy hur jag tänker? Jag köper aldrig några andrahandsuppgifter utan gjort en koll själv med egen uppfattning.
Citera
2026-03-22, 20:51
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrizzy
Frågade ChatGPT

"Grov uppskattning (från mord → dom)
Enklare mordfall: ca 5–20 miljoner kr
Normalfall: ca 10–50 miljoner kr
Stora/komplexa fall (gäng, många misstänkta): 50–200+ miljoner kr

Exempel från Sverige
Mordet på Anna Lindh
→ ca 15 miljoner kr för polisutredningen
Gängrelaterat mål i Södertälje (flera mord + stor organisation)
→ ca 95 miljoner kr bara för polisens utredning
→ totalt (inkl. rättegång, advokater m.m.): över 200 miljoner kr"

Som du ser så skrev jag rättegången emot berno i södertäljenätverket var näst dyrast, men det berodde ju på de fick ta om hela rättegången med, bevisningen i det fallet är med väldigt komplecerad då den till stor del består abv indicier.

Dyrast som jag läst är ju gamlesstadsmordet, den förhandlingen höll väl fö på flera månader, skulle gissa på den gav upp mest straff igenom tiderna med.
Citera
2026-03-22, 23:32
Medlem
Citat:
två skadade 75 tusen alltså.

så sas det inte ifrån början, det sas alla gängskjutningar kostar 75-100 tusen ju

75 MILJONER står det, inte tusen. Sen kan det självklart variera beroende på omständigheter som hur många offer, skadade eller döda, hur många gärningsmän, hur mycket skador har det blivit på omgivningen (husfasader t.ex) osv.

När man räknar kostnaderna för skjutningar så räknar man med alla resurser som krävs, sjukvårdare, utredningsarbete, poliser, åklagare etc.
Citera
2026-03-22, 23:41
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetBengt
75 MILJONER står det, inte tusen. Sen kan det självklart variera beroende på omständigheter som hur många offer, skadade eller döda, hur många gärningsmän, hur mycket skador har det blivit på omgivningen (husfasader t.ex) osv.

När man räknar kostnaderna för skjutningar så räknar man med alla resurser som krävs, sjukvårdare, utredningsarbete, poliser, åklagare etc.
Absolut miljoner snackar vi hjärnsläpp här.

Alla mordutredningar är dock noga och omfattande gjorda pgr av rättsäkerheten, det är fö det enda brott som det görs en riktigt omfattande och ordentlig förundersökning på.

Det är precis det jag efterfrågar jag vill se vilka kostnader de räknat med och volymen på dem
Citera
2026-03-23, 00:09
Medlem
Citat:
Absolut miljoner snackar vi hjärnsläpp här.

Alla mordutredningar är dock noga och omfattande gjorda pgr av rättsäkerheten, det är fö det enda brott som det görs en riktigt omfattande och ordentlig förundersökning på.

Det är precis det jag efterfrågar jag vill se vilka kostnader de räknat med och volymen på dem

Här har du en studie från Linköpings Universitet från 2020, där har dom räknat sjukvårdskostnader. Och då räknas allting med, ambulans, blodtransfusion, lön för personal osv:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1444860/FULLTEXT01.pdf

Även länken till Aftonbladet har en graf som visar procent för olika instanser och vad kostnaden för dom blir, den räknar dock inte på mord men där får du en klarare bild om hur det fungerar:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/xg28xV/gangvaldets-kostnader-75-miljoner-for-en-skjutning
Citera
2026-03-23, 01:35
Moderator
Schlesiens avatar
Ni får leta upp en tråd i Brott och brottsbekämpning för kostnader och fortsätta där.

Denna tråd handlar om ett spritt rykte angående Rawa Majid.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in