2026-03-22, 15:35
Medlem
Jag har nått minne från 80-90 talet när de körde en annourlunda skate-stil. De skateade med ena skidan nästan rakt ut åt sidan vid varje stavtag, typ 75-90 grader åt sidan. Minns ni detta? Nu ser man ingen skatea så. Varför? Blev det förbjudet?
Citera
2026-03-22, 15:46
Medlem
Norrbagg79s avatar
Jag kommer ihåg och gjorde så själv, men så gick utvecklingen vidare.
Kallades "Siitonen step"
Bra når man har dåligt fäste.

https://100.fis-ski.com/moments/siitonen-and-his-step
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-03-22 kl. 15:52.
Citera
2026-03-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jag har nått minne från 80-90 talet när de körde en annourlunda skate-stil. De skateade med ena skidan nästan rakt ut åt sidan vid varje stavtag, typ 75-90 grader åt sidan. Minns ni detta? Nu ser man ingen skatea så. Varför? Blev det förbjudet?

Var inte det att man skejtade med ena skidan samtidigt som man körde i uppkört spår, dvs klassisk stil?
Citera
2026-03-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Var inte det att man skejtade med ena skidan samtidigt som man körde i uppkört spår, dvs klassisk stil?
Ja kanske det var det, för det var i spår men ena skidan tryckte de ut nästan 75-90 grader. Såg märkligt ut. Nu ser man ingen göra så längre.
Citera
2026-03-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Jag kommer ihåg och gjorde så själv, men så gick utvecklingen vidare.
Kallades "Siitonen step"
Bra når man har dåligt fäste.

https://100.fis-ski.com/moments/siitonen-and-his-step

Ja det var nog detta jag sett. Mindes lite fel, det var inte så mycket åt sidan som jag trodde men rätt mycket ändå. Men då åkte "alla" så, nu ser man det aldrig. Lite lustigt.
Citera
2026-03-22, 18:56
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Ja det var nog detta jag sett. Mindes lite fel, det var inte så mycket åt sidan som jag trodde men rätt mycket ändå. Men då åkte "alla" så, nu ser man det aldrig. Lite lustigt.
Det var ju bara klassisk då, och fästvallan kunde vara dålig på nya plastskidor som kom den gången, då kunde detta hjälpa. Allt var väl lov för att ta sig fram, nu blir man ju diskad om man skatar i klassiskt.
Sen kom ju skate som egen stil och då blev det ju mycket bättre att skata med både skidorna såklart.
https://m.youtube.com/watch?v=f8ApmgEmS9c&pp=ygUNU2lpdG9uZW4gc3RlcA%3D%3 D
Citera
2026-03-22, 21:11
Medlem
slagskotts avatar
Vet inte om Bill Koch utvecklade stilen men han blev iaf lätt igennkänlig med den.
Ska jag gissa så kopierade man skridskotekniken rätt sv och sedermera kom skidor som matchade teknikken mycket bättre.
Citera
2026-03-23, 23:18
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Var det inte detta som gunde svan anammade och sen blev den tekniken bannad?

Att han hade en skida i spåret och gjorde skateskär med den andra skidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in