Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag tror helt klart att vetskapen om näringsdroppet funnits hos såväl läkaren som hos mamman. Men det som skaver är att läkaren i så fall vetat om det och inte agerat vidare på något sätt. Han måste ju ha förstått att mamman ljugit och därmed borde han egentligen ha gjort orosanmälan långt tidigare? Om han har fortsatt med 40% för han inser att det behövs inte mer, men låtit det stå 100% i journalerna... alltså, det känns ju som sagt som grovt tjänstefel.
Ja. Jag tycker nog också man borde orosanmält tidigare. Han borde definitivt skrivit att de haft diskussionen i journalen, kanske har han inte velat stöta sig med mamman? (Man kan dock följa vissa anteckningar från patient/vårdnadshavare)
Vi har fått se en journalanteckning från hans vittnesmål på instagramkontot falletelsa. Där skriver han TPN och huvudsakligen PN. TPN används ibland slarvigt och att det är huvudsakligen skulle jag inte tolka som 100%.
Utan att ha sett journalerna så håller jag med, de verkar lämna en del att önska.