2026-03-22, 13:23
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Man har följt tillväxt och prover som sett bra ut. Det finns ingen annan förklaring. Det är ju med tillväxtkurvor som man följer alla andra barn i samhället, först när de avviker behöver man göra en undersökning eller åtgärd.

Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag tror helt klart att vetskapen om näringsdroppet funnits hos såväl läkaren som hos mamman. Men det som skaver är att läkaren i så fall vetat om det och inte agerat vidare på något sätt. Han måste ju ha förstått att mamman ljugit och därmed borde han egentligen ha gjort orosanmälan långt tidigare? Om han har fortsatt med 40% för han inser att det behövs inte mer, men låtit det stå 100% i journalerna... alltså, det känns ju som sagt som grovt tjänstefel.
Citera
2026-03-22, 13:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Man har följt tillväxt och prover som sett bra ut. Det finns ingen annan förklaring än att flickan ätit mer än vad som rapporterats. Det är ju med tillväxtkurvor som man följer alla andra barn i samhället, först när de avviker behöver man göra en undersökning eller åtgärd.
Vad menar du med "rapporterats"? Elsa skulle ju själv bestämma när och hur mycket hon ville äta. Det har inte framkommit någon vårdplan med rutiner för återrapportering av matintag.
Citera
2026-03-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag tror helt klart att vetskapen om näringsdroppet funnits hos såväl läkaren som hos mamman. Men det som skaver är att läkaren i så fall vetat om det och inte agerat vidare på något sätt. Han måste ju ha förstått att mamman ljugit och därmed borde han egentligen ha gjort orosanmälan långt tidigare? Om han har fortsatt med 40% för han inser att det behövs inte mer, men låtit det stå 100% i journalerna... alltså, det känns ju som sagt som grovt tjänstefel.

Ja. Jag tycker nog också man borde orosanmält tidigare. Han borde definitivt skrivit att de haft diskussionen i journalen, kanske har han inte velat stöta sig med mamman? (Man kan dock följa vissa anteckningar från patient/vårdnadshavare)

Vi har fått se en journalanteckning från hans vittnesmål på instagramkontot falletelsa. Där skriver han TPN och huvudsakligen PN. TPN används ibland slarvigt och att det är huvudsakligen skulle jag inte tolka som 100%.
Utan att ha sett journalerna så håller jag med, de verkar lämna en del att önska.
Citera
2026-03-22, 13:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja. Jag tycker nog också man borde orosanmält tidigare. Han borde definitivt skrivit att de haft diskussionen i journalen, kanske har han inte velat stöta sig med mamman? (Man kan dock följa vissa anteckningar från patient/vårdnadshavare)

Vi har fått se en journalanteckning från hans vittnesmål på instagramkontot falletelsa. Där skriver han TPN och huvudsakligen PN. TPN används ibland slarvigt och att det är huvudsakligen skulle jag inte tolka som 100%.
Utan att ha sett journalerna så håller jag med, de verkar lämna en del att önska.
Att underlåta att dokumentera något så allvarligt är ett mycket grovt brott mot patientdatalagen, patientsäkerhetslagen, patientlagen och hälso- och sjukvårdslagen. Sådant ofog är direkt farligt och fullständigt oacceptabelt inom vården.
Citera
2026-03-22, 13:47
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Det känns onekligen som tjänstefel att experimentera med ett barns näringsintag under längre tid för att "man tror" att näringsintaget via munnen måste vara betydligt högre än det som mamman uppger. Läkaren säger ju att det varit dialoger om detta flertalet gånger med mamman men det står ju inte med i journalerna... så det är ju väldigt svårt att följa historian bakåt för att se varför man gjort som man gjort.

Det handlar givetvis inte om ett experiment utifrån att man kan se objektiva parametrar med tillväxt och prover som talar för att doseringen är rätt.

Men jag spekulerar bara utifrån dess orimlighet att ingen av parterna har fattat att dosen är fel och agerat.
Citera
2026-03-22, 14:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det handlar givetvis inte om ett experiment utifrån att man kan se objektiva parametrar med tillväxt och prover som talar för att doseringen är rätt.

Men jag spekulerar bara utifrån dess orimlighet att ingen av parterna har fattat att dosen är fel och agerat.
Mamman har agerat på att flickan är trött och orkeslös. Då har hon bemötts med misstro och till slut orosanmälts (efter att hon IVO-anmält vården). Under hela tiden missade vården att vårdteamet ÅTER gjort fel med droppet.
Citera
2026-03-22, 14:43
Medlem
Läkaren har i princip sagt att han skrivit 100% dropp i intyg och vissa anteckningar endast för att hjälpa mamman få igenom ansökan om assistansersättning hos Försäkringskassan. Han uttryckte det som att man tyvärr "måste spetsa till informationen lite" i intyg till Försäkringskassan.

Citat:
Citera
2026-03-22, 14:48
Medlem
Instämmer i allt du skriver. Det mest troliga är att detta är en efterhandskonstruktion från mamman. Att försöka hitta någon felaktighet i journalen bakåt och peka på det, kanske verkat som en av få möjliga vägar att ta, att få allt till "ett vårdfel". Tyvärr håller det ju inte vid närmre granskning.

Citat:

Citera
2026-03-22, 14:49
Medlem
Precis, droppet skulle vara ett komplement till riktigt föda, inte utgöra huvuddelen av näringsintaget.

Citat:
Kan det ha varit att man inte justerade för att man misstänkte att flickan fick i sig mer än det som rapporterades utifrån normal tillväxt och viktuppgång? Dvs att man inte formellt hade behov för TPN motsvarande 100%?
Citera
2026-03-22, 14:53
Medlem
Dietist har varit inkopplad ett par gånger.
Flickan fick diagnosen när hon bara var kring året, och nu är hon nio år, så mer än en gång har en dietist varit del av vården. Mamman har dock inte följt direktiv om att inkomma med matdagbok exempelvis. Så man kom väl till insatsens ände efter ett tag om föräldern inte gör sin del liksom.

Citat:
Läs inlägget jag citerade igen. Det handlade om soc initiella agerande.

Ok, så du menar att en dietist aldrig var inblandad utan en enskild läkare skötte ordinationen avseende droppet under flera års tid? Låter extremt osannolikt. Dessutom så borde man ha dubbelkollat detta om mamman flera gånger förde detta på tal.
Citera
2026-03-22, 14:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Precis, droppet skulle vara ett komplement till riktigt föda, inte utgöra huvuddelen av näringsintaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Dietist har varit inkopplad ett par gånger.
Flickan fick diagnosen när hon bara var kring året, och nu är hon nio år, så mer än en gång har en dietist varit del av vården. Mamman har dock inte följt direktiv om att inkomma med matdagbok exempelvis. Så man kom väl till insatsens ände efter ett tag om föräldern inte gör sin del liksom.
Baserat på det som framkommit är det du skriver ren lögn.
Citera
2026-03-22, 14:58
Medlem
Argumentet om att barnets hela problem varit att hon felaktigt haft 40% dropp hade kanske varit mer rimligt om hon direkt i jourhem började få 100% dropp och då mådde mycket bättre. Vad som hände var i princip motsatsen: rätt omedelbart efter LVU blev det NOLL näringsdropp, och 100% mat. DÅ mådde flickan bättre.

Citat:
Det jag inte riktigt blir klok på i detta fall är att mamman är extremt insatt i barnets vård men accepterar att hon enbart får 40% av totalt näringsbehov via TPN i flera års tid utan att agera. Samtidigt som barnet växer som det ska. Samtidigt som man säger att hon äter bättre på somrar och sämre på vinter.

Hur kan sjukvården och diestister som är inkopplade göra ett så basalt fel att räkna fel på kalorier?

Det låter mer som en efterhanskonstruktion för att förklara varför barnet mådde så mycket bättre efter hon kom till jourfamiljen. Som att problemet hela tiden var att hon fick för lite TPN och att det var därför hon mådde dåligt och inte kunde äta. Och som att man aldrig hade rekommenderat barnet att försöka övergå mer till annan kost utan bara förlita sig på TPN för hela näringsintaget.

Jag vet att det har varit uppe tidigare i tråden men jag får verkligen inte ihop detta rent logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in