2026-03-20, 06:08
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vad tror du är en rimlig kostnad att utreda en gängskjutning då? 20-30 ?
Vad får dig tro kostnaderna är så stora? Vad är det liksom som kostar?
Citera
2026-03-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Vad får dig tro kostnaderna är så stora? Vad är det liksom som kostar?

20 polisutredare på heltid i 1 år advokater domare åklagare m.m
Citera
2026-03-20, 12:20
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Vore kul om det vore så..
Men vem litar på någon som går typ en burk riktovil om dagen? Inte jag iallafall. Sen att han blivit någon cool kille tydligen. För barnen på Tiktok.
Undrar hur rolig han var när han våldtog en stackars kvinna brutalt? Sluta ge såna här äckel uppmärksamhet.
Citera
2026-03-20, 18:48
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
20 polisutredare på heltid i 1 år advokater domare åklagare m.m
enligt din tes då högst 20 miljoner, vilklet det inte ens är då inte alla tjänar det ens.

Jag ser tydliga brister i din kalkyl.
Citera
2026-03-20, 19:42
Medlem
Citat:
enligt din tes då högst 20 miljoner, vilklet det inte ens är då inte alla tjänar det ens.

Jag ser tydliga brister i din kalkyl.

Jo, för det är ju enbart lönekostnader man räknar....
Citera
2026-03-20, 22:58
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Jo, för det är ju enbart lönekostnader man räknar....
lönekostnader?
Citera
2026-03-20, 23:36
Medlem
Citat:
lönekostnader?

Jag påstår att en gängskjutning kostar 70-100 mkr som fängelsedirektören på Hall säger. Du tror vilken summa?
Citera
2026-03-22, 12:03
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Jag påstår att en gängskjutning kostar 70-100 mkr som fängelsedirektören på Hall säger. Du tror vilken summa?
för det första så jobbar inte han på hall med såDANT, SÅ HAN FÅR GÄRNA REDOVISA DE UPPGIFTERNA ISF.

jAG FRÅGADE OM DET VAR ETT SNITT PÅ 70-100 miljoner för varje gängskjutning, fick inget svar på det heller.

varje utredning är unik, vissa blir tex gripna på en gång då blir ju kostnaderna av logiska skäl betydligt lägre än 70-100 miljoner, jag skulle gärna vilja se vart de uppgifterna kommer ifrån, men är tveksam på polisens budget räcker till om så vore fallet om det nu är polisensbudget han talar om då, allt är väldigt suspekt kring det där utalandet som var i någon youtube kanal.
Citera
2026-03-22, 13:11
Medlem
Hoppas det stämmer, må den fittan ruttna i helvetet.
Citera
2026-03-22, 14:36
Medlem
Citat:
för det första så jobbar inte han på hall med såDANT, SÅ HAN FÅR GÄRNA REDOVISA DE UPPGIFTERNA ISF.

jAG FRÅGADE OM DET VAR ETT SNITT PÅ 70-100 miljoner för varje gängskjutning, fick inget svar på det heller.

varje utredning är unik, vissa blir tex gripna på en gång då blir ju kostnaderna av logiska skäl betydligt lägre än 70-100 miljoner, jag skulle gärna vilja se vart de uppgifterna kommer ifrån, men är tveksam på polisens budget räcker till om så vore fallet om det nu är polisensbudget han talar om då, allt är väldigt suspekt kring det där utalandet som var i någon youtube kanal.

Det är snittet för en enda gängskjutning, kan bli billigare om han åker fast direkt och erkänner rubbet, men så ser det ju inte ofta ut..

Rätt rimliga siffror med tanke på att varje självmord för en 20 åring kostar samhället 18 miljoner.
Citera
2026-03-22, 15:07
Medlem
Citat:

Här har du två artiklar som beskriver som samhällsekonomiska kostnaderna av en skjutning:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/xg28xV/gangvaldets-kostnader-75-miljoner-for-en-skjutning

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-paverkar-sa-manga-fler-an-de-direkt-inblandade--t350i8

Citat från artikeln i SVT:
"Av nationalekonomer uppskattas det att en skjutning med två skadade kostar samhället 75 miljoner kronor. Där räknas samhällskostnaden för bland annat vård, polis och rättsväsende in."
Citera
2026-03-22, 16:49
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetBengt
Här har du två artiklar som beskriver som samhällsekonomiska kostnaderna av en skjutning:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/xg28xV/gangvaldets-kostnader-75-miljoner-for-en-skjutning

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-paverkar-sa-manga-fler-an-de-direkt-inblandade--t350i8

Citat från artikeln i SVT:
"Av nationalekonomer uppskattas det att en skjutning med två skadade kostar samhället 75 miljoner kronor. Där räknas samhällskostnaden för bland annat vård, polis och rättsväsende in."
två skadade 75 tusen alltså.

så sas det inte ifrån början, det sas alla gängskjutningar kostar 75-100 tusen ju
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in