2026-03-21, 22:11
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hur många Israeler har fått sätta livet till sedan det här kriget med Iran bröt ut?

0
10
100

Vet någon?

Någon vet säkert, i krig drabbas tyvärr civila. Ett sätt att vinna ett krig är att dra ner krigsviljan och stödet för ett fortsatt krig, då är det ofta dessvärre rätt effektivt att skörda civila offer. Däremot är jag tveksam till att det är effektivt i just denna konflikt då Israels civila är vana (dessvärre) med raket bland civila. Iran är svårare att sia om men min gissning är dock att civila offer inte är så effektivt där heller.

Med tanke på hur Israel brukar agera på attacker så lär vi få se ett rejält svar på Irans senaste attacker. Israel har ju en tendens att svara tillbaka med samma mynt upphöjt i 10.
Senast redigerad av Neroxx 2026-03-21 kl. 22:14.
Citera
2026-03-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Enligt IDF handlade det om en 450 kg tung stridsspets. Två försök gjordes att skjuta ner den med luftförsvar, men båda misslyckades.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Två iranska robotar har lyckats slå ner i Israel och skadat en mängd civila.

Wow.

Nu har ju Iran vunnit kriget minsann.

Eller...

Så är det en meningslös uppvisning i starkt reducerad förmåga som, mer än något annat, visar att Iran i dagsläget inte är kapabla att åstadkomma särskilt mycket militärt utanför sina egna gränser längre.

Irans flygvapen är i princip helt utraderat (även om det inte var mycket att hurra för redan från början). Deras robotförmåga är starkt reducerad, snart ett minne blott som det ser ut, deras flotta är också den i princip helt utraderad. Man har fortfarande förmåga att skicka några få robotar eller drönare mot civila mål i utbyte mot ytterligare kapacitetsreducering och man har förmåga att störa sjöfarten i Hormuz-området. Utöver det är man i princip helt slut som artist och detta på ungefär en månad, helt utan markinvasion.

Och Trump sa väl!? "Vi har vunnit. Vi har slagit ut deras flotta, deras flygvapen. Vi har slagit ut deras luftförsvar. Vi har slagit ut allt. Vi rör oss fritt."

Undrar hur mycket av allt som sagts från det hållet verkligen stämmer..!?
Citera
2026-03-21, 22:13
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Hur många Israeler har fått sätta livet till sedan det här kriget med Iran bröt ut?

0
10
100

Vet någon?

2-3 militärer och runt 25-30 civila.

Ungefär ett 15-20 tal skadade militärer, samt runt 4-5000 skadade civila (den civila siffran är mycket hög främst för att alla skador räknas in, medan det med skadade militärer inte räknas någon som fick två stygn i handen och ett plåster på armbågen, lite raljerande förklarat).
Citera
2026-03-21, 22:16
Medlem
Citat:

Wow.

Eller...

Så är det en meningslös uppvisning i starkt reducerad förmåga som, mer än något annat, visar att Iran i dagsläget inte är kapabla att åstadkomma särskilt mycket militärt utanför sina egna gränser längre.

Irans flygvapen är i princip helt utraderat (även om det inte var mycket att hurra för redan från början). Deras robotförmåga är starkt reducerad, snart ett minne blott som det ser ut, deras flotta är också den i princip helt utraderad. Man har fortfarande förmåga att skicka några få robotar eller drönare mot civila mål i utbyte mot ytterligare kapacitetsreducering och man har förmåga att störa sjöfarten i Hormuz-området. Utöver det är man i princip helt slut som artist och detta på ungefär en månad, helt utan markinvasion.
Såå, är kriget vunnet då eller?
Citera
2026-03-21, 22:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Lika mycket wow som det är att bomba 50 000 palestinska barn som bor i tält.

Jo man kan ju hitta på allehanda fantasier för att kunna flytta fokus. Faktum kvarstår dock: Det var inte en militärt imponerande attack och den åstadkom ingenting av vikt strategiskt, taktiskt eller politiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och Trump sa väl!? "Vi har vunnit. Vi har slagit ut deras flotta, deras flygvapen. Vi har slagit ut deras luftförsvar. Vi har slagit ut allt. Vi rör oss fritt."

Undrar hur mycket av allt som sagts från det hållet verkligen stämmer..!?

Långt ifrån allt Trump säger stämmer, det är helt riktigt, men vi behöver inte förlita oss på vad han säger, då det finns ganska mycket information om vad som sker där nere, som inte kommer från Donald Trump. Den iranska förmågan är, beroende på vilka delar av den man studerar, kraftigt försvagad till i princip helt utslagen.
Citera
2026-03-21, 22:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera

Det beror ju på vilka mål krigföringen har. Om målet är att helt utradera den iranska statsledningen och införa ett annat system som styrande, så är kriget inte vunnet. Om målet däremot varit att i princip utradera den iranska förmågan att i närtid militärt agera i sitt närområde, så är man på god väg att lyckas.

Allt beror på vad premisserna är.
Citera
2026-03-21, 22:20
Medlem
kubuns avatar
Citat:
I think it is - sa Trump och att det bara är stoppet i sundet som Iran ännu så länge lyckats med....som orsakar prishöjningar och ekonomisk oro över hela välden och befarad hungersnöd lite varstans om stoppet blir varaktigt
Senast redigerad av kubun 2026-03-21 kl. 22:24.
Citera
2026-03-21, 22:23
Medlem
Citat:
Det beror ju på vilka mål krigföringen har. Om målet är att helt utradera den iranska statsledningen och införa ett annat system som styrande, så är kriget inte vunnet. Om målet däremot varit att i princip utradera den iranska förmågan att i närtid militärt agera i sitt närområde, så är man på god väg att lyckas.

Allt beror på vad premisserna är.
Ja på tal om mål. Är det någon som vet målen? Vet Trump målen? Vet du målen? Vad är målen?

Jag kan ju säga att jag har följt detta men jag har ingen aning om vad som är målen.
Citera
2026-03-21, 22:25
Medlem
Citat:
Ja på tal om mål. Är det någon som vet målen? Vet Trump målen? Vet du målen? Vad är målen?

Jag kan ju säga att jag har följt detta men jag har ingen aning om vad som är målen.

Jag antar att det är att Iran är en långtidsfiende genom deras stöd till terrorism.
Citera
2026-03-21, 22:26
Medlem
Citat:

Wow.

Eller...

Vad pratar du om? Säga vad man vill om Irans militära kapacitet, men använda detta som ett bevis för svaghet är verklighetsfrånvänt. Om dom lyckas skicka det där genom Israels Iron Dome så finns det inte en sportmössa att ett försäkringsbolag skulle täcka en transport genom Hormuz. Mission accomplished. Iran har fortsatt fullständig kontroll så länge tvivel råder.
Citera
2026-03-21, 22:29
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Jag har inte studerat ämnet särskilt djupt, så jag kan inte svara på vad målen är, punkt för punkt. Jag har dock hört flera olika mål nämnas, bl.a. att slå ut den iranska kärnvapensatsningen, att allvarligt degradera deras förmåga att angripa kringliggande länder med robotar och drönare, samt att slå ut deras flygvapen.

Jag tror, men här ska jag vara noga med att poängtera att det är någonting jag personligen tror, alltså inte objektiv fakta, att sekundära mål också är eller har varit att försöka få den iranska befolkningen att resa sig mot mullorna och det teokratiska systemet de styrs av. Det verkar inte ha fungerat alls. Iranierna är uppenbarligen tämligen nöjda med att styras som de styrs, eller så är förtrycksapparaten fortfarande så intakt att de inte vågar göra uppror.
Citera
2026-03-21, 22:30
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad pratar du om? Säga vad man vill om Irans militära kapacitet, men använda detta som ett bevis för svaghet är verklighetsfrånvänt. Om dom lyckas skicka det där genom Israels Iron Dome så finns det inte en sportmössa att ett försäkringsbolag skulle täcka en transport genom Hormuz. Mission accomplished. Iran har fortsatt fullständig kontroll så länge tvivel råder.

Iron Dome används inte mot sådana robotar. Det är andra system det handlar om och de är inte utplacerade för att skydda flerfamiljshus i perifera städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in