Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jag tycker ändå att frossare och drinkare inte borde stenas till döds.
Varför skulle inte bortstötning fungera? Det är ju vad de kristna förespråkar idag.
Poängen är att Gud, om han var god och allsmäktig, skulle ha kunnat skapa mer humana regler eftersom det ju var Hans regler, eller hur?
Men Gud var alltså inte human, eller så var det egentligen bara människans regler.
Jovisst är det uppåt väggarna brutalt med stening till döds. Vi får hoppas att det aldrig verkställdes i praktiken utan mest var i avskräckande syfte som sagt.
Å andra sidan om vi ser hur Sverige ser ut idag 2026, vet jag inte om den utvecklingen är något att sträva efter heller. Det kommer in rapporter om att barn/ungdomar har noll respekt för vuxna i vissa skolor. Många lärare känner sig hotade. Ungdomar bär skjutvapen och ibland händer det att de använder dem också. Rånar, misshandlar, sätter eld på bilar osv.
Det är tydligen inte lätt att veta var vi människor skall lägga ribban för att allt skall bli bra. Men det lättaste är ju givetvis att skylla på gud, vilket verkar vara ditt stora intresse i livet.
Vi kan självklart bomba gud med hur mycket frågor som helst, om det är vad vi vill hålla på med. Varför tillät du korstågen? Varför fick alla grymheter på medeltiden förekomma, där folk brändes på bål? Varför tilläts världskrigen och de krig som förekommer just nu? Varför tillåts hemska, plågsamma sjukdomar? Listan kan göras hur lång som helst.
Alla dessa frågor leder som sagt till teodicèproblemet samt närbesläktade frågor. Vi kan ta den diskussionen om du vill, men jag tror redan du är väl insatt i den. Och redan känner till olika tänkbara svar också.