2026-03-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAatHv
Vetenskapen har bevisat att universum uppstod ur ingenting.

Med logik kan vi föra i bevis att någonting kan inte uppstå ur ingenting utan en vilja/en kraft (utanför universum - något övernaturligt).

Så för att vara ateist måste man ignorera det vetenskapliga fakta vi har om hur gammalt universum är. För att vara ateist måste man "tro" att universums ålder är oändlig - helt i strid med forskningen. Som ateist måste man förneka Big bang teorin.
Du har missförstått Big-bang-teorin. Den säger absolut inte att universum uppstod ur ingenting. Den handlar om universums expansion.
Citera
2026-03-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Det du skriver angående "reglerna om slaveri i GT" ger en väldigt orättvis, onyanserad och okunnig bild av hur det verkligen förhöll sig. Inte bara i detta inlägg, utan även i ett flertal av dina andra inlägg. Om detta är ett medvetet manipulerande från din sida eller om det är ren okunnighet, vet du bäst själv.

Jag vill iallafall försöka ge en mer rättvis och nyanserad bild av hur situationen var:

Till att börja med var slaveriet på GT:s tid inte något som gud hittat på. Istället var detta en etablerad institution som människor själva skapat, inte bara i Israel utan även omkringliggande länder. Varför gud inte gick in och "städade rent" och förbjöd allt slaveri på den tiden är en djupare fråga som jag inte tänker gå in på här.

Det slaveri som gud tillät förekomma i Israel skilde sig från andra länder på den tiden. Gud reglerade befintligt slaveri och försökte mildra det, istället för att instifta det. Gud gav lagar om hur slavar skulle behandlas, som var anpassade efter den rådande kulturen på den tiden. Inte som ett ideal. Exempel på detta var att fysisk misshandel inte fick förekomma, sexuellt utnyttjande skulle begränsas och slavarna skulle också ha rätt att bli fria efter 7 år (jubelåret).

Vissa detaljer från "slaveriet" kan också betraktas som rena fördelar. Människor som hamnat i fattigdom (ibland för att de misskött sig) eller blivit kraftigt skuldsatta fick möjlighet till en andra chans i livet och ta sig ur dessa problem. Det löste också problemet med arbetslöshet i och med att alla fick möjlighet till en sysselsättning.

Idag höjs fler och fler röster här i Sverige, där många tycker att vi varit alldeles för släpphänta och låtit människor få bidrag år efter år, utan att behöva arbeta. Politiker får mycket kritik, som inte har lyckats skapa sysselsättning till det stora antalet långtidsarbetslösa.

Vilket var bäst, "slaveriet" på israeliternas tid då alla fick möjlighet till sysselsättning eller dagens förhållningssätt? Kanske någonstans mittemellan? Där är nog upp till var och en att avgöra.

Ofta när det gäller sådant som man kan anse vara "vansinnigt" från guds sida, så kan man få bättre förståelse genom att gräva lite djupare i ämnet. Sen finns det dock givetvis ändå saker som är svåra att begripa, t.ex hur utländska slavar skulle behandlas och även krigsfångar.
Fy fan så vidrigt rent ut sagt. Skäms du inte?

Du drar dig inte ens för att ljuga för att försvara de uppenbart omoraliska slaverireglerna i bibeln.

Om någon slår sin slav eller slavinna med käpp och slaven dör under hans hand, skall det straffas. Men om slaven överlever en dag eller två, skall han inte straffas, ty slaven är hans egendom.
Citera
2026-03-21, 15:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Det du skriver angående "reglerna om slaveri i GT" ger en väldigt orättvis, onyanserad och okunnig bild av hur det verkligen förhöll sig. Inte bara i detta inlägg, utan även i ett flertal av dina andra inlägg. Om detta är ett medvetet manipulerande från din sida eller om det är ren okunnighet, vet du bäst själv.

Jag vill iallafall försöka ge en mer rättvis och nyanserad bild av hur situationen var:

Till att börja med var slaveriet på GT:s tid inte något som gud hittat på. Istället var detta en etablerad institution som människor själva skapat, inte bara i Israel utan även omkringliggande länder. Varför gud inte gick in och "städade rent" och förbjöd allt slaveri på den tiden är en djupare fråga som jag inte tänker gå in på här.

Det slaveri som gud tillät förekomma i Israel skilde sig från andra länder på den tiden. Gud reglerade befintligt slaveri och försökte mildra det, istället för att instifta det. Gud gav lagar om hur slavar skulle behandlas, som var anpassade efter den rådande kulturen på den tiden. Inte som ett ideal. Exempel på detta var att fysisk misshandel inte fick förekomma, sexuellt utnyttjande skulle begränsas och slavarna skulle också ha rätt att bli fria efter 7 år (jubelåret).

Vissa detaljer från "slaveriet" kan också betraktas som rena fördelar. Människor som hamnat i fattigdom (ibland för att de misskött sig) eller blivit kraftigt skuldsatta fick möjlighet till en andra chans i livet och ta sig ur dessa problem. Det löste också problemet med arbetslöshet i och med att alla fick möjlighet till en sysselsättning.

Idag höjs fler och fler röster här i Sverige, där många tycker att vi varit alldeles för släpphänta och låtit människor få bidrag år efter år, utan att behöva arbeta. Politiker får mycket kritik, som inte har lyckats skapa sysselsättning till det stora antalet långtidsarbetslösa.

Vilket var bäst, "slaveriet" på israeliternas tid då alla fick möjlighet till sysselsättning eller dagens förhållningssätt? Kanske någonstans mittemellan? Där är nog upp till var och en att avgöra.

Ofta när det gäller sådant som man kan anse vara "vansinnigt" från guds sida, så kan man få bättre förståelse genom att gräva lite djupare i ämnet. Sen finns det dock givetvis ändå saker som är svåra att begripa, t.ex hur utländska slavar skulle behandlas och även krigsfångar.

Poängen är att Bibeln genom att hänvisa till att det var Guds regler gav legitimitet till att ha slavar som kunde säljas, och till och med misshandlas ordentligt utan straff för ägaren så länge som slaven inte avled samma dag.

Jag vet mycket väl att det var en del av "systemet" på den tiden, vilket är exakt varför det blir konstigt att säga att Gud är god om denna Gud när han hade chansen inte gjorde reglerna mindre brutala, men du kanske tycker att det är okej att någon som väljer att inte lyda sina föräldrar och vill gå sin egen väg ska stenas till döds vid stadsporten.

Efter uttåget ur Egypten hade Gud chans att helt avsluta allt slaveri, men den enda regeln han lade till var att ingen israelit längre fick vara slav, annat än ekonomisk slav, och då under 6 år, om jag minns rätt. Att någon som var skuldsatt kunde bli "livegen" för att betala av sin skuld är en sak, men att fortsatt tillåta slaveri av andra utomstående efter att ha sagt att slaveri av israeliter skulle förbjudas eftersom de då visste hur det var att vara slavar blir bara konstigt. Om de visste hur det var att vara slav, varför tillät de då att andra skulle vara slavar? Det är rent rasistiskt och ledde till att amerikanerna hävdade att slaveriet där var Bibliskt baserat. Kul, va?
Citera
2026-03-21, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Då får du gärna förklara hur universum kunde skapa sig självt genom the big bang
Bara för att vetenskapen inte kan förklara allt betyder det inte att det är fritt fram att fylla tomrummet med eget hallucinogent trams. Gud existerar för att du säger det, gud är fejk för att jag säger det.

Varför skulle du ha mer rätt än jag? För att det står så i bibeln?
Citera
2026-03-21, 17:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexiSexi
Alltså jag är ateist och har inget emot folk som är troende, jag skulle aldrig försöka få någon att tro på det jag tror på då jag inte är intresserad av att värva folk till att bli ateister. Däremot när troende försöker övertala mig om att gud finns så blir jag arg då det är respektlöst att försöka få mig att ändra en vem jag är och vad jag tror på.

Jag är ateist då jag tror på fakta och saker som går att bevisa, man har ännu efter alla dessa år kunnat bevisa guds existens. Människor har utvecklats extremt mycket från när alla ”händelser” i bibeln skedde. Bibeln skrevs långt efter ”händelserna” och har med största sannolikhet ändrats från ena personen som sa något till den andra som sedan berättat vidare, det fanns liksom inga konkreta bevis eller dokument från tiden då allt skedde. Att människan skapades av gud när han först skapade Adam och sedan Eva, ja alltså går som sagt inte att bevisa men det som går att bevisa är ju evolutionen. Att människan har utvecklats från apan, det är ganska uppenbart och logiskt och vetenskapligt bevisat. Sedan åldern på människor i bibeln, också sjukt orimligt🤷‍♀️
Citat:
Ursprungligen postat av KrabKore
Bara för att vetenskapen inte kan förklara allt betyder det inte att det är fritt fram att fylla tomrummet med eget hallucinogent trams. Gud existerar för att du säger det, gud är fejk för att jag säger det.

Varför skulle du ha mer rätt än jag? För att det står så i bibeln?
Båda ni har missförstått totalt, kristendom är baserat på bevis, ingen tror någonting bara för att någon säger så. Jag menar att kristendom är det enda rationella när man överväger bevisen.
Citera
2026-03-21, 17:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Poängen är att Bibeln genom att hänvisa till att det var Guds regler gav legitimitet till att ha slavar som kunde säljas, och till och med misshandlas ordentligt utan straff för ägaren så länge som slaven inte avled samma dag.

Jag vet mycket väl att det var en del av "systemet" på den tiden, vilket är exakt varför det blir konstigt att säga att Gud är god om denna Gud när han hade chansen inte gjorde reglerna mindre brutala, men du kanske tycker att det är okej att någon som väljer att inte lyda sina föräldrar och vill gå sin egen väg ska stenas till döds vid stadsporten.

Efter uttåget ur Egypten hade Gud chans att helt avsluta allt slaveri, men den enda regeln han lade till var att ingen israelit längre fick vara slav, annat än ekonomisk slav, och då under 6 år, om jag minns rätt. Att någon som var skuldsatt kunde bli "livegen" för att betala av sin skuld är en sak, men att fortsatt tillåta slaveri av andra utomstående efter att ha sagt att slaveri av israeliter skulle förbjudas eftersom de då visste hur det var att vara slavar blir bara konstigt. Om de visste hur det var att vara slav, varför tillät de då att andra skulle vara slavar? Det är rent rasistiskt och ledde till att amerikanerna hävdade att slaveriet där var Bibliskt baserat. Kul, va?
Är det mer gott att vara mindre hård mot synd? Är du mer god om du ger en mördare 5 år istället för 50 år? Detta blir en diskussion om vilket straff vilket brott kräver, vart drar vi gränsen? Ska vi ge livstid för nedskräpning? Tekniskt sett enligt en perfekt moralisk standard så bör det vara så, men nåd kommer också in i bilden, och det handlar om att balansera rättvisa med nåd, man kan inte öka en utan att ta från den andra. I gamla testamentet balanserades den skalan annorlunda, det var mycket rättvisa men inte mycket nåd. Ibland kan det också behövas.
Citera
2026-03-21, 17:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexiSexi
Alltså jag är ateist och har inget emot folk som är troende, jag skulle aldrig försöka få någon att tro på det jag tror på då jag inte är intresserad av att värva folk till att bli ateister. Däremot när troende försöker övertala mig om att gud finns så blir jag arg då det är respektlöst att försöka få mig att ändra en vem jag är och vad jag tror på.

Jag är ateist då jag tror på fakta och saker som går att bevisa, man har ännu efter alla dessa år kunnat bevisa guds existens. Människor har utvecklats extremt mycket från när alla ”händelser” i bibeln skedde. Bibeln skrevs långt efter ”händelserna” och har med största sannolikhet ändrats från ena personen som sa något till den andra som sedan berättat vidare, det fanns liksom inga konkreta bevis eller dokument från tiden då allt skedde. Att människan skapades av gud när han först skapade Adam och sedan Eva, ja alltså går som sagt inte att bevisa men det som går att bevisa är ju evolutionen. Att människan har utvecklats från apan, det är ganska uppenbart och logiskt och vetenskapligt bevisat. Sedan åldern på människor i bibeln, också sjukt orimligt🤷‍♀️
Kan du hålla med om att om jag kan bevisa kristendom med total säkerhet, och utan kristendom så riskerar man att hamna i helvetet, så är det omoraliskt att inte försöka övertyga andra om det?

Det handlar bara om ifall jag kan bevisa det eller inte.
Citera
2026-03-21, 17:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Hur kan du skriva att Gud krävs för moral, när du inte att kan förklara hur man överhuvudtaget ska kunna veta vad för moral som Gud förespråkar?

Det är inte i bibeln man får reda på Guds moral alltså? Är inte Bibeln guds ord?
Jo precis man får reda på det genom bibeln.
Citera
2026-03-21, 17:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Kristna tror på en påstådd gud utav tiotusentals olika påstådda gudar. Det är inte något helt annat bara för att det är just den kristna guden man tror på.

Att något måste ligga till grund för verkligen säger ingenting om vad det är som ligger till grund för verkligheten.
Att hoppa därifrån till en gud kräver belägg.

Men en allsmäktig entitet med magiska krafter som existerar utan orsak, är inte underligt och svårförklarligt?
Att universums existens är ett stort mysterium, vare sig det har en orsak eller inte, kan nog de allra flesta hålla med om.
Men hur fasen blir den frågan något annat än oändligt mycket svårare att förklara, om orsaken är ett magiskt väsen som själv existerar utan orsak?

Falsk dikotomi.
De abrahamiska religionerna är de enda monoteistiska och det är en helt annan filosofi än polyteism vilket dessa tiotusentals gudar tillhör.

Jag får känslan av att du inte förstår vad gud innebär i en monoteistisk kontext. Läs denna:
https://iep.utm.edu/thomas-aquinas/#SH6c

"c. The Way of Negation: What God is Not"
Den delen, det hade nog hjälpt för en mer bättre diskussion.
Citera
2026-03-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan du hålla med om att om jag kan bevisa kristendom med total säkerhet, och utan kristendom så riskerar man att hamna i helvetet, så är det omoraliskt att inte försöka övertyga andra om det?

Det handlar bara om ifall jag kan bevisa det eller inte.
Syftar du då på dina bevis om ett tyg och en lysande madonna? Bevisen som vi har krossat om och om igen? Eller har du fler bevis för kristendomen som du sitter och trycker på?
Citera
2026-03-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Nej, det är helt riktigt att gud inte tog bort allt som var obehagligt kring slaveriet. Men gud gjorde vissa regleringar för att minska misshandel och lidande för slavar, som går att läsa om i 2 Mos 21:26,27 t.ex. Det var också lättare att vara utländsk slav hos israeliterna, eftersom de hade vissa krav på sig hur de skulle behandla utländska slavar.

Det var heller inte så att barn blev stenade till döds för att de råkade vara olydiga eller gjorde misstag. Jag antar att du tänker på 5 Mos 21:18-21, som handlar om en notoriskt uppstudsig son, som vägrade lyda sina föräldrar. Denne beskrivs också som en "frossare och drinkare", vilket antyder att det inte var något litet barn. Gud tog avsiktligt bort makten från föräldrarna att göra vad de ville med denne son, utan de var tvungna att ta med sig sonen till de äldste i stadens port som fick avgöra saken. Avsikten med hela denna regel var tydligen att lära även barn och ungdomar respekt för både sina föräldrar och för gud. Det sägs heller aldrig att denna regel någonsin verkställdes, utan fungerade mest i avskräckande syfte.

Jo, världen var en brutal plats på den tiden, full av grymhet. Och gud valde alltså att låta människor hålla på med detta. Du nämner flera gånger att gud "hade chansen" att göra vissa åtgärder. Jo, men så var det ju och så har det varit genom hela historien. Människor har haft fri vilja att hålla på med allt möjligt, utan att gud lagt sig i och så är det fortfarande i realtid.

Din frågeställning leder egentligen in på en djupare nivå - varför tillåter gud lidande och ondska (teodicèproblemet) och många andra liknande frågor. Jag misstänker att du redan är väl införstådd med detta, så jag tror inte ens vi behöver diskutera det.
Citera
2026-03-21, 18:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Syftar du då på dina bevis om ett tyg och en lysande madonna? Bevisen som vi har krossat om och om igen? Eller har du fler bevis för kristendomen som du sitter och trycker på?
Du är diskvalificerad från fortsatt diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in