Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Poängen är att Bibeln genom att hänvisa till att det var Guds regler gav legitimitet till att ha slavar som kunde säljas, och till och med misshandlas ordentligt utan straff för ägaren så länge som slaven inte avled samma dag.
Jag vet mycket väl att det var en del av "systemet" på den tiden, vilket är exakt varför det blir konstigt att säga att Gud är god om denna Gud när han hade chansen inte gjorde reglerna mindre brutala, men du kanske tycker att det är okej att någon som väljer att inte lyda sina föräldrar och vill gå sin egen väg ska stenas till döds vid stadsporten.
Efter uttåget ur Egypten hade Gud chans att helt avsluta allt slaveri, men den enda regeln han lade till var att ingen israelit längre fick vara slav, annat än ekonomisk slav, och då under 6 år, om jag minns rätt. Att någon som var skuldsatt kunde bli "livegen" för att betala av sin skuld är en sak, men att fortsatt tillåta slaveri av andra utomstående efter att ha sagt att slaveri av israeliter skulle förbjudas eftersom de då visste hur det var att vara slavar blir bara konstigt. Om de visste hur det var att vara slav, varför tillät de då att andra skulle vara slavar? Det är rent rasistiskt och ledde till att amerikanerna hävdade att slaveriet där var Bibliskt baserat. Kul, va?
Nej, det är helt riktigt att gud inte tog bort allt som var obehagligt kring slaveriet. Men gud gjorde vissa regleringar för att minska misshandel och lidande för slavar, som går att läsa om i 2 Mos 21:26,27 t.ex. Det var också lättare att vara utländsk slav hos israeliterna, eftersom de hade vissa krav på sig hur de skulle behandla utländska slavar.
Det var heller inte så att barn blev stenade till döds för att de råkade vara olydiga eller gjorde misstag. Jag antar att du tänker på 5 Mos 21:18-21, som handlar om en notoriskt uppstudsig son, som vägrade lyda sina föräldrar. Denne beskrivs också som en "frossare och drinkare", vilket antyder att det inte var något litet barn. Gud tog avsiktligt bort makten från föräldrarna att göra vad de ville med denne son, utan de var tvungna att ta med sig sonen till de äldste i stadens port som fick avgöra saken. Avsikten med hela denna regel var tydligen att lära även barn och ungdomar respekt för både sina föräldrar och för gud. Det sägs heller aldrig att denna regel någonsin verkställdes, utan fungerade mest i avskräckande syfte.
Jo, världen var en brutal plats på den tiden, full av grymhet. Och gud valde alltså att låta människor hålla på med detta. Du nämner flera gånger att gud "hade chansen" att göra vissa åtgärder. Jo, men så var det ju och så har det varit genom hela historien. Människor har haft fri vilja att hålla på med allt möjligt, utan att gud lagt sig i och så är det fortfarande i realtid.
Din frågeställning leder egentligen in på en djupare nivå - varför tillåter gud lidande och ondska (teodicèproblemet) och många andra liknande frågor. Jag misstänker att du redan är väl införstådd med detta, så jag tror inte ens vi behöver diskutera det.