Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Det här är inget nytt. Det har varit en diskussion senaste åren.
Det finns ett fåtal idioter som verkar lyssna på det där tramset med att man ska gå på vänster sida medans all annan trafik ska ske på höger sida.
Lyckligtvis så beter sig 99% av alla som att det är höger sida man ska gå på (precis som all annan trafik).
Jag kommer inte heller att gå på vänster sida vad polisfan än säger. Han kan fara åt helvete och låta sina egna barn gå på vänster sida.
Enda undantaget är om man går på en mer eller mindre hård traikerad landsväg med få gångare och få cyklister. Då kan man för trygghetens skull gå på vänstersida så det känns tryggare att möta närmast trafik istället för att ha den i ryggen. Men så fort det är lite fler gångare ute så kommer det bli problem eftersom alla som är normalbegåvade håller till vänster när de går så kommer man att gå emot strömmen och det kommer därför bli irriterat.
Självklart ska man som 99% göra, hålla till höger när man går. Man följer övrig trafikström.
Vet inte vilka 99% du pratar om men där jag bor går de flesta på vänster sida på GC-väg, förutom utlänningar som tycker detta är konstigt och håller till höger.
Gick också på höger sida tidigare men blev vid 2 tillfällen tillsagd, varav en ganska bryskt, av rigida människor som hävdar att vänster sida är rätt. Så därför följer jag numera strömmen för att kunna fortsätta med mina promenader på ett fridfullt sätt.
Däremot kan jag köpa att man håller till vänster i motionsspår, det underlättar för oss löpare..
Enligt Trafikverket
De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
-
Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning,
när du använder vägrenen, körbanan eller en
gemensam gång- och cykelbana.
- På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår med mera är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.