2026-03-21, 16:25
Medlem
StigHelmutts avatar
Jag återkommer till denna tråd i sommar ifall jag möter på nån situation där folk ska börja dansa "facebook-dansen" när man just ska passer och det blir en krock. (alltså att karen hoppar ut vänster "för det sa tjejjerna att man ska gööööra!"

får väl börja göra som på restaurang:

Ropa:

"-Passerar till vänster om dig! på 3,,2,,1!!!! innan man cyklar om
Citera
2026-03-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Men den är väl gemensam om nån, om cyklar, segways, scooters och gående kommer i båda riktningar?
Jag förstår inte vad du vill fråga eller försöka få klargörelse om här. Cyklar, segways och elsparkcyklar klassas alla som cyklar. Om du har en gemensam gång- och cykelbana, alltså inte en där gående delas av med hjälp av en linje från cyklisterna, så gäller den regel vi diskuterat där man, om möjligt, ska hålla längst till vänster inom denna gång- och cykelbana. Det gäller oavsett om det kommer segways och oberoende på vilka riktningar folk är på väg.
Citera
2026-03-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här är inget nytt. Det har varit en diskussion senaste åren.

Det finns ett fåtal idioter som verkar lyssna på det där tramset med att man ska gå på vänster sida medans all annan trafik ska ske på höger sida.

Lyckligtvis så beter sig 99% av alla som att det är höger sida man ska gå på (precis som all annan trafik).

Jag kommer inte heller att gå på vänster sida vad polisfan än säger. Han kan fara åt helvete och låta sina egna barn gå på vänster sida.

Enda undantaget är om man går på en mer eller mindre hård traikerad landsväg med få gångare och få cyklister. Då kan man för trygghetens skull gå på vänstersida så det känns tryggare att möta närmast trafik istället för att ha den i ryggen. Men så fort det är lite fler gångare ute så kommer det bli problem eftersom alla som är normalbegåvade håller till vänster när de går så kommer man att gå emot strömmen och det kommer därför bli irriterat.

Självklart ska man som 99% göra, hålla till höger när man går. Man följer övrig trafikström.
Vet inte vilka 99% du pratar om men där jag bor går de flesta på vänster sida på GC-väg, förutom utlänningar som tycker detta är konstigt och håller till höger.
Gick också på höger sida tidigare men blev vid 2 tillfällen tillsagd, varav en ganska bryskt, av rigida människor som hävdar att vänster sida är rätt. Så därför följer jag numera strömmen för att kunna fortsätta med mina promenader på ett fridfullt sätt.

Däremot kan jag köpa att man håller till vänster i motionsspår, det underlättar för oss löpare..

Enligt Trafikverket
De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
- Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
- På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår med mera är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2026-03-21 kl. 16:35.
Citera
2026-03-21, 16:37
Medlem
Laureths avatar
Man har som fotgängare ingen som helst plikt att väja för cyklister eller scootrar på en delad cykel/gångbana. När gående möter varandra så håller sig rimligen den som går i trafikens körriktning till höger.
På trottoarer får cyklar och scootrar inte köra överhuvudtaget.
Citera
2026-03-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Gångbana avsedda endast för fotgängare är trottoarer och där håller en sig med fördel till höger i gångriktning.
Gångbana utan markering där cyklister och scootrar också är tillåtna så håller sig fotgängare på vänster sida.
Övriga gångbanor med cyklister följer en skyltar och markeringar. Tyvärr förstå inte majoriteten vilken sida dom ska gå på och håller nästan alltid höger. Även hundägare.
Om du av nån anledning dräller omkring på bilvägen håller du dig på vänster sida.

Du ska alltså inte gå mitt i gångbanan. Cyklister och annat ska köra om dig på din högersida.
Hundägare går på alla möjliga sidor och man själv måste alltid anpassa sig efter var/hur de går, om de tex bestämmer sig för att byta till den sida hunden plötsligt drar mot
Citera
2026-03-21, 17:05
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Åh herregud.

Ja…det var en annan tråd jag läste alldeles nyligen där det också var någon som nämnde detta…
Det går bra nu.
Med tanke på körskoleeleven sitter övervaka så bör inte mobilpyssel störa så mycket.

Om man dock är ute på den dagliga promenaden med barnvagnen har jag sett att någon sort "drifting" förekommer trots ingen snö eller grusvallar att undvika.

Någon som sett uppgifter hur många som bötfältt sista åren för " fel sida bana"?
Citera
2026-03-21, 17:31
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Förbjud att använda mobilen när man går också idioter som inte kan låta bli mobilerna när man promenerar är ett samhällsproblem.
Citera
2026-03-21, 17:37
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Själv så har jag gett upp angående vilken sida man ska gå på gemensamma gång- och cykelbanor. Vet att man tydligen ska gå på vänster sida, men eftersom alla inte gör det så fungerar inte denna ”regel” i praktiken.

Jag brukar alltid starta mina promenader på vänster sida, men det blir alltid en massa sidbyten beroende på vilken sida mötande gående håller. Aldrig att jag skulle hetsa upp mig för att någon mötande går på ”fel” sida dock. Jag vill att mina promenader ska vara lugna och fridfulla!
Citera
2026-03-21, 17:50
Medlem
SmartSkalles avatar
Bara idioter som inte fattat att man ska gå på vänster sida på gemensamma gång/cykelbanor utan mittlinje.
Går alltid till vänster och möter alltid ett antal idioter som går emot mig på fel sida...alla går över till rätt sida i god tid, dvs sin vänstra.
Kan dock göra vissa undantag för hundägare...😇
Uppskattar att ca 30% av befolkningen är idioter baserat på dessa empiriska studier....😂
Citera
2026-03-21, 17:50
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Själv så har jag gett upp angående vilken sida man ska gå på gemensamma gång- och cykelbanor. Vet att man tydligen ska gå på vänster sida, men eftersom alla inte gör det så fungerar inte denna ”regel” i praktiken.

Jag brukar alltid starta mina promenader på vänster sida, men det blir alltid en massa sidbyten beroende på vilken sida mötande gående håller. Aldrig att jag skulle hetsa upp mig för att någon mötande går på ”fel” sida dock. Jag vill att mina promenader ska vara lugna och fridfulla!

Vattenstrategin: undvik konflikt genom att gå i mitten och låta motparten definiera vägval. Man ska välja sina fighter.
Citera
2026-03-21, 17:57
Medlem
Gångtrafik på en gångväg längs bilväg ska såklart gå längst ut i kanten, och cyklister vara närmare bilvägen. Detta blir om jag tänker rätt alltid vänster sida av den för fotgängaren. Men det handlar inte om höger/vänster utan om att vara längst från bilvägen.

Det är logiskt, storleksordning: bil i mitten, sedan cyklister, sedan fotgängare längst ut.
Alla målade gångvägar med markerad delning mellan cykel/gång är upplagda så.

Sedan går gångtrafikanterna på sin bit med högertrafik vid möten med varandra. För att Sverige har högertrafik. Och ni har väl för fan spelat CS
Senast redigerad av DrL0c 2026-03-21 kl. 18:00.
Citera
2026-03-21, 18:58
Medlem
Går själv på Vänster sida på vägar där det saknas GC väg. Man ska SE trafiken som kommer emot sig. Man ser de före man hör de och har iaf förhoppningsvis tid att hoppa i diket när någon Tesla fanboy med mobilen i nyllet kommer farande.

På Gångvägar eller delade gångstråk med linje så går jag ändå oftast på Vänster sida. Dock ligger den på "fel" sida vägen så går jag så långt ifrån Trafiken jag kan. Vilket kan då bli höger sida.

Har hund och har hunden på Vänster sida. Detta något som även rekommenderas för då går den ute i kanten / gräset/ diket. Även Ledarhundar för synskadade går ju på Vänster sida.

Men på delade gångstråk så kan det ju bli lite vad som. Oftast kan det ju vara så att det bara finns gräs på ena sidan och då går jag på den sidan som hunden har något mjukt / svalt att gå på och lukta på istället.

Tycker nog sunt förnuft gäller. Men att man bör i regel gå på vänster sida men alla andra Fordon mm ska köra högertrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in