2026-03-19, 23:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Ryssland oljeinkomster har sjunkit med 52% i mars...Putin har ej synts offentligt sen 9 mars i Moskva

Nu börjar klockorna klinga..................

Sita 2 v har Telegram o Internet gått ner i Ryssland

På Fronten rycker Ukraina framåt
Ryssland gjorde en framryckning idag i Zaporizia Oblast.som Ukraina lätt slog tillbaka
Russia pocketing billions from two weeks of war in Iran, data shows

Russia earned €7.7 billion from fossil fuel exports, combining oil, gas and coal, between 1 and 15 March. That's equivalent to around €513 million a day, up from about €472 million a day in February.

Va? det jag hittar om de det är att samma kvartal förra året var mycket bättre men eftersom Trump nu startade krig med Iran så har han räddat Rysslands ekonomi tack vare ökade oljepriser.
Citera
2026-03-20, 09:30
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Är det vad Ursula säger?
Hon som du halvciterar…

Halvciterar? Det fanns länk till hela hennes inlägg men du hakar upp dig på den sista delen där hon hänvisar till "alternativa vägar". Dessa alternativa vägar existerar inte idag varken infrastruktur eller leverantörer, och om/när dom byggs/öppnas så kommer energin bli väldigt dyr.
Ursula skickar våra skattepengar till Ukraina för att reparera en rysk pipeline så att rysk olja kan flöda till EU igen samtidigt som vi finansierar kriget mot Ryssland.

Dessa krig Ukraina/Iran/Venezuela/Syrien/Irak etc hänger ihop. Det handlar om pengar, naturtillgångar.
EU har gått från beroende av billig rysk gas/olja till beroende av dyr LNG och dyrare olja från ME/USA.
EU är inte den ekonomiska vinnaren i detta.
Ursula har helt fel när hon göder båda sidor i ett krig. Det är hyckleri, omoraliskt och ologiskt.
Citera
2026-03-20, 09:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Va? det jag hittar om de det är att samma kvartal förra året var mycket bättre men eftersom Trump nu startade krig med Iran så har han räddat Rysslands ekonomi tack vare ökade oljepriser.
Det är väl väldigt tveksamt om det på något sätt räddar Rysslands ekonomi.

Som du kan se i den här grafen så ligger Rysslands olje/kol/gas-inkomster fortfarande på all time low.

https://energyandcleanair.org/wp/wp-content/uploads/2026/03/image-10-1024x683.png

2026 behöver ett ordentligt skutt uppåt för att komma tillbaka till nivåerna för att Ryssland ska kunna fortsätta kriga.

Uppgifter gör sig gällande att det kostar Putin mellan 500 miljoner till 1 miljard dollar per dag bara kriget i Ukraina. Då är inte runt 500 miljoner i inkomster per dag inte så mycket att jubla över.

EDIT: Tydligare diagram.
https://energyandcleanair.org/publication/fourth-year-of-full-scale-invasion-russian-fossil-fuel-revenues-tank-to-27-below-pre-invasion-levels /
Senast redigerad av Conception 2026-03-20 kl. 09:56.
Citera
2026-03-20, 09:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Halvciterar? Det fanns länk till hela hennes inlägg men du hakar upp dig på den sista delen där hon hänvisar till "alternativa vägar". Dessa alternativa vägar existerar inte idag varken infrastruktur eller leverantörer, och om/när dom byggs/öppnas så kommer energin bli väldigt dyr.
Ursula skickar våra skattepengar till Ukraina för att reparera en rysk pipeline så att rysk olja kan flöda till EU igen samtidigt som vi finansierar kriget mot Ryssland.

Dessa krig Ukraina/Iran/Venezuela/Syrien/Irak etc hänger ihop. Det handlar om pengar, naturtillgångar.
EU har gått från beroende av billig rysk gas/olja till beroende av dyr LNG och dyrare olja från ME/USA.
Ursula har helt fel när hon göder båda sidor i ett krig. Det är hyckleri, omoraliskt och ologiskt.

Det skulle vara intressant att se en analys på om europas energiberoende har minskat som följd av våra krigshandlingar. Och om vi bara bytt ut energiberoendet från en krigisk stormakt (Ryssland) till amerikansk, har de mer respekt för folkrätt och liknande?

Min gissning är att marginalnyttan är negativ eller enormt marginell. Det enda som skulle kunna göra oss verkligt energioberoende är 1) Kraftigt höjd förnybara energikällor (Vind, på lååång sikt möjligen fusion) eller 2) en riktigt multipolär värld där inte oljan är kontrollerad av antingen USA, Ryssland eller OPEC.
Citera
2026-03-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ryssland har en hamn "Utrenny Port" för export av LNG som blev klar strax innan 2022, men som för tillfället ligger i malpåse för brist på köpare.
Båttrafiken i Karahavet hålls igång året runt med isbrytare för trafik västerut.
Kanske Putin erbjuder kraftiga rabatter till något enskilt EU-land, för att försöka splittra EU?
Ryssland kommer likväl tjäna på detta!
https://www.google.com/maps/@71.005733,73.8168717,11841m/data=!3m1!1e3?hl=en&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDMxNy4 wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-20 kl. 11:09.
Citera
2026-03-20, 14:34
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det skulle vara intressant att se en analys på om europas energiberoende har minskat som följd av våra krigshandlingar. Och om vi bara bytt ut energiberoendet från en krigisk stormakt (Ryssland) till amerikansk, har de mer respekt för folkrätt och liknande?

Min gissning är att marginalnyttan är negativ eller enormt marginell. Det enda som skulle kunna göra oss verkligt energioberoende är 1) Kraftigt höjd förnybara energikällor (Vind, på lååång sikt möjligen fusion) eller 2) en riktigt multipolär värld där inte oljan är kontrollerad av antingen USA, Ryssland eller OPEC.
Kärnkraft och eldrivna fordon känns som ett rimligt alternativ. Det är förövrigt rätt skönt att ha en el-bil nu.
Citera
2026-03-20, 17:36
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vi tar det på nytt.

Du skrev.
Citat:
EU ska göra allt för att den ryska oljan ska flöda igen.
Snällt av Ukraina att acceptera lite mer "funding". Tror dock att detta egentligen är ett inlägg i valdebatten i Ungern för att minska Orbans stöd.

Detta uttalande från dig baserat på detta citat:

Citat:
Efter de förnyade ryska attackerna den 27 januari mot Druzhba-pipelinen, vilket ledde till avbrott i råoljeleveranserna till Ungern och Slovakien, har vi fört intensiva diskussioner med medlemsstaterna och Ukraina på alla nivåer för att återställa oljeflödet till Ungern och Slovakien.

EU har erbjudit Ukraina tekniskt stöd och finansiering. Ukrainarna har välkomnat och accepterat detta erbjudande.

Europeiska experter finns tillgängliga omedelbart.

Vår prioritet är att säkerställa energitrygghet för alla europeiska medborgare. I detta avseende kommer vi att fortsätta att arbeta med berörda parter kring alternativa vägar för transit av icke-rysk råolja till länderna i Central- och Östeuropa.

1. Vem påstår att EU ska låta rysk olja flöda? Skriver inte Ursula att man jobbar med alternativ vägar.
Vet du något om alternativa vägar

Men Orbán har jobbat hårt för att ställa om de senaste 4 åren från rysk olja så han har nog något på plats snart. Eller?

Citat:

Citera
2026-03-20, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Svantesson: Pengarna för nya reformer är slut

How Germany Became the World’s Worst-Performing Economy

Putin unfazed as his economy holds up

Statskassorna i Europa tar slut, vår egna inräknade. Ryssland tar mer och mer mark, lyckas expandera sin armé medans Ukraina inte har man kvar.
Mat, bostads- och energipriser ökar fortfarande i väst. Det klagas högljutt i Europa och USA om kostnaderna som kriget orsakats utan att det resulterat i något medans i Ryssland finns det inga tecken på seriöst missnöje eller regibyte.

Har Putin fått övertaget i den ekonomiska krigsföringen?
Ja absolut.
Irankriget blev sista spiken i kistan på EUs ekonomi
Inte på Rysslands.
Citera
2026-03-20, 18:29
Medlem
psychicsailors avatar
Goldman Sachs ser nu risk för att oljepriset ligger över 100 dollar från och med idag och genom hela 2027.

https://edition.cnn.com/2026/03/20/energy/oil-gas-prices-intl-hnk

Personligen har jag svårt att tänka mig det, men jag jobbar inte som analytiker inom Investment banking, så man får ta analysen som att det är en realistisk möjlighet. Den som har tillgång till större del av analysen kan ju länka eller PMa.
Citera
2026-03-21, 09:38
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Goldman Sachs ser nu risk för att oljepriset ligger över 100 dollar från och med idag och genom hela 2027.

https://edition.cnn.com/2026/03/20/energy/oil-gas-prices-intl-hnk

Personligen har jag svårt att tänka mig det, men jag jobbar inte som analytiker inom Investment banking, så man får ta analysen som att det är en realistisk möjlighet. Den som har tillgång till större del av analysen kan ju länka eller PMa.

Det långsiktiga oljepriset hänger även på hur många oljeanläggningar som hinner bombas sönder/skadas innan det är "över".

Såg precis att Qatar säger att det kan ta upp till fem år att reparera deras attackerade LNG anläggningar.

Citat:
Irans attacks this week on the liquefied natural gas facilities at Qatar’s Ras Laffan Industrial City (RLIC) could take up to five years to repair, QatarEnergy said in an update Thursday.
Senast redigerad av doncroce 2026-03-21 kl. 09:54.
Citera
2026-03-21, 18:33
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vi tar det på nytt.

Du skrev.

Detta uttalande från dig baserat på detta citat:

1. Vem påstår att EU ska låta rysk olja flöda? Skriver inte Ursula att man jobbar med alternativ vägar.
Vet du något om alternativa vägar

Men Orbán har jobbat hårt för att ställa om de senaste 4 åren från rysk olja så han har nog något på plats snart. Eller?

Varför ska EU annars reparera denna pipeline? Bara för nöjes skull? Reparera för att sedan inte tillåta ett flöde låter ologiskt.
Nej jag vet inget om alternativa vägar, det var Ursula som skrev det inte jag.
Det jag har förstått så finns det inte kapacitet över i dessa alternativa vägar.
Fortsätt du tro på Ursula och hennes hyckleri.
Citera
2026-03-21, 19:58
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
För att hjälpa en medlem i nöd?

Vem påstår att det inte kommer flöda olja? I v f tills ryssarna förstör den igen.

Under tiden får Peter magyar se till att hitta en ny lösning.

Vilka alternativ är det som inte fungerar?

Citat:
Varför ska EU annars reparera denna pipeline? Bara för nöjes skull? Reparera för att sedan inte tillåta ett flöde låter ologiskt.
Nej jag vet inget om alternativa vägar, det var Ursula som skrev det inte jag.
Det jag har förstått så finns det inte kapacitet över i dessa alternativa vägar.
Fortsätt du tro på Ursula och hennes hyckleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in