Citat:
Ursprungligen postat av
Knaseligas
Hallå, prästen har alltså fått sparken för 20 år sedan för att ha haft porr på datorn men har fortsatt jobba som präst tills nu? Låter som en fungerande arbetsgivare eller inte alls.
Svenska kyrkan har en väldigt dysfunktionell arbetsmiljö. Jag har en hel del insikt i detta och ärligt talat inget skulle få mig att gå och tala med en präst i förtroende, inte efter vad jag sett av narcissistiska typer i kyrkan . Självklart finns det säkert hedervärda präster men av de präster jag mött i olika situationer, både i yrkesliv o privat är det kanske två på tio som varit vad man kan förvänta sig att en präst ska vara.
Skandaler sopas regelbundet under mattan, omöjliga präster o katastrofala kyrkoherdar som inte ens kan stava till arbetsledare skyfflas runt till nya församlingar där de gör bort sig gång efter gång. Detta förfarande är mer regel än undantag. Många gånger har jag lett i mjugg då man i tidningen läst att nu har den o den församlingen fått X till ny kyrkoherde och denne vill göra såå mycket för församlingslivet. Själv vet man att X är helt omöjlig att samarbeta med och utövar regelrätt mobbning bland personalen. Mycket riktigt, efter några år har de eller kyrkorådet fått nog och de söker sig till en ny församling. Givetvis fortsatt med sin höga lön-präster tjänar väldigt, väldigt bra.
Jag kan tänka mig att det är den stora bristen på präster som gör att dessa vandrande katastrofer får fortsätta i yrket. Vad jag faktiskt inte kan förstå är att en organisation, som blöder i medlemskap som Svenska kyrkan gör, kan ha brist på präster. Det är brist på troende som borde vara det största problemet och det botas inte genom att tillåta att dylika svinskitar som denne anklagade präst får fortsätta! Det finns liksom få riktiga Gösta Berling kvar, som ser sin synd!