2026-03-21, 13:02
Medlem
StigHelmutts avatar
Ok sista förklaringen.
*Exemplen utgör en delad cykel/gång-bana

sit 1.
du får bensinstopp på en landsväg och behöver gå till en mack.
Du tar din dunk, och går i väggrenen.
Om macken ligger åt det hållet du färdades får du byta sida när du ska gå, för annars får du trafiken i ryggen. Du måste alltså gå på vänster sida av leden, fast du körde på höger sida.

Sit 2. Du cyklar/går till stan.
Då behöver du inte tänka på vilken sida som är rätt sida av vägen. Kommunen brukar vanligtvis sätta cykel/gångvägara i olika riktningar "på rätt" sida av huvudtrafiken.
Det brukar framgå vilken cykel/gångbana som går vart, motsatt riktning blir ledd nånannanstans.
När du väl befinner dig på den cykel/gångvägen kan du gå till höger, om du känner för det.
du måste inte gå så nära biltrafiken du kan, så cyklister ska kunna passra på din höger sida, detta är en feluppfattning.

Sit 3. Du befinner dig på en cykel/gång-bana.
Den blir plötsligt delad, och två riktningar ska samsas om samma yta.
Kan va pga ombyggnad, kan va pga trånga utrymmen.
Även här kan du fortsätta gå på din höger sida, enda skillnad är att det blir som gånbbana motsvarande en "landsväg" -alltså mötande trafik utan några bockar eller hinder emellan.
du kan/ska fortfarande hålla dig till höger.
Behöver inte in till vänster bra för att du behöver gå till vänster när du har fått bensinstopp och det inte finns nån gångbana!

Fatatar ni inte skillnaden?

Regeln polisen förklarar är när det inte finns nån väg/alt när kommunen sätter upp vilken sida på en bro inkommande ska cykla etc
De som ska åt andra hållet har redan letts till "sin " sida

Tycker polisen blandar lite äpplen o päron här
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 13:07.
Citera
2026-03-21, 13:05
Medlem
Idag går ju alla jävlar på olika sidor så man får sicksacka sig fram både när man går och när man cyklar.
Citera
2026-03-21, 13:05
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förklara det då.

Kan du föreställa dig en ö omringat av vatten`?
Den gående är ön, cyklisterna är vattnet.
Han är alltså fast i vimlet av cyklister om de passerar både till höger och vänster om han
(vid delad cykelgågbana i två riktningar)
går han i mitten har han dem alltså på sina båda sidor.

Går han till höger är han en strand, och cyklisterna är en flod istället för en sjö.

Fattar du bättre då?
Citera
2026-03-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här är inget nytt. Det har varit en diskussion senaste åren.

Det finns ett fåtal idioter som verkar lyssna på det där tramset med att man ska gå på vänster sida medans all annan trafik ska ske på höger sida.

Lyckligtvis så beter sig 99% av alla som att det är höger sida man ska gå på (precis som all annan trafik).

Jag kommer inte heller att gå på vänster sida vad polisfan än säger. Han kan fara åt helvete och låta sina egna barn gå på vänster sida.

Enda undantaget är om man går på en mer eller mindre hård traikerad landsväg med få gångare och få cyklister. Då kan man för trygghetens skull gå på vänstersida så det känns tryggare att möta närmast trafik istället för att ha den i ryggen. Men så fort det är lite fler gångare ute så kommer det bli problem eftersom alla som är normalbegåvade håller till vänster när de går så kommer man att gå emot strömmen och det kommer därför bli irriterat.

Självklart ska man som 99% göra, hålla till höger när man går. Man följer övrig trafikström.
1967 i september gick Sverige över till högertrafink. Nu 69år
senare har korkade svenska folket inte fattat att man till skillnad från pre 1967 går på vänster sida, mot tidigare höger. Det kommer att ta hundra år för dumma svenskar att fatta. Om någonsin. Jag tvivlar.
[/quote]
Senast redigerad av finismalarium 2026-03-21 kl. 13:14.
Citera
2026-03-21, 13:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Kan du föreställa dig en ö omringat av vatten`?
Den gående är ön, cyklisterna är vattnet.
Han är alltså fast i vimlet av cyklister om de passerar både till höger och vänster om han
(vid delad cykelgågbana i två riktningar)
går han i mitten har han dem alltså på sina båda sidor.

Går han till höger är han en strand, och cyklisterna är en flod istället för en sjö.

Fattar du bättre då?

Jag har aldrig talat om en delad bana, utan när det inte finns en uppdelning.
Citera
2026-03-21, 13:09
Medlem
godboys avatar
Visst, jag fattar grejen från polisen, sen kan jag tycka att det beror på hur det ser ut rent fysiskt utmed en viss sträcka. Som nämnts, det är korrekt att gå på vänster sida när man går på en landsväg, om inte annat för egen säkerhet för att se fordonet när det kommer, och väl i värsta fall hoppa ut i terrängen om idioten försöker köra på en.

Kombinerad cykelbana/gångbana är det sämsta, det bästa är när de i alla fall är separerade med en linje. När jag går till jobbet så går jag på höger sida för då går till höger mot ett skogsparti, för annars hamnar jag mellan en mycket trafikerad väg och cyklar och det är mycket otrevligt att gå där, inte för bilarna egentligen, men för alla idioter på cykel som inte fattar att de kan cykla om varann medan de möter gående.

Så jag gör alltså en bedömning av vad som är bäst respektive läge. Sen har jag svårt att se att man skulle få böter för en sån sak som gående. Tror inte ens det är juridiskt möjligt. Vidare så gäller faktiskt för alla trafikslag att man ska visa ömsesidig hänsyn.
Citera
2026-03-21, 13:09
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
1967 i september, Nu 69 år gick Sverige över till högertrafik.
senare har korkade svenska folket inte fattat att man till skillnad från pre 1967 går på vänster sida, mot tidigare höger. Det kommer att ta hundra år för dumma svenskar att fatta. Om någonsin. Jag tvivlar.
[/quote]

Trottoaren befinner sig redan på väsnter sida!
Men det är ju inte frågan!

Utan hur du går P Å trottoaren, vart fan den än är byggd
Citera
2026-03-21, 13:11
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
1967 i september, Nu 69 år gick Sverige över till högertrafik.
[/quote]

Har den svenska mjölk-hjärnan inte kunnat räkna uit sen 1967 att bara för att det är bra att lägga trottoarena på vänster sida
Så betyder inte att du måste G Å på väsnter sida på själva trottoaren.

fy fan vilken hjärndött folk
Citera
2026-03-21, 13:15
Medlem
StigHelmutts avatar
så ni menar att det egentligen är vänster-trafik såfort man kommit ur bilen,
för att man kom på att det är bra att lägga de asfalterade gång/cykelbanorna till vänster om div riktning?

Riktningen är redan satt! Ni behöver inte ens tänka på den mer!

Betyder inte att du behöver gå på vänster sida till soprummet, ifall du möter grannen som rastar sin hund, alla som kör bil har för vana att dra sig till höger sida när man får möte.

Blir jävligt krånglit när man ska dra sig til vänster såfort man gått ur bilen
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 13:21.
Citera
2026-03-21, 13:16
Medlem
Citat:

Trottoaren befinner sig redan på väsnter sida!
Men det är ju inte frågan!

Utan hur du går P Å trottoaren, vart fan den än är byggd
[/quote]

Det är inte trottoarer det handlar om utan landsväg och kombinerad gång/cykelväg.
Senast redigerad av finismalarium 2026-03-21 kl. 13:18.
Citera
2026-03-21, 13:18
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Det är inte trottoarer det handlar om utan landsväg och kombinerad gång/cykelväg.

Snor du mina citet, lär dig att citera
det varj ag som skrev det där,inte du

men för att svara på din fråga
efter att ha rättat till

Eller vad var frågan?
Citera
2026-03-21, 13:19
Medlem
Citat:
Jävligt krångligt förklarat det också.
Dom hoppar över till vilken sida du går längst en tvådelad högtrafikerad väg , sägom det inte finns nån gångbana/cykelbana
Men det är ju rätt sällan det händer!
Att nån kommer traskandes längst en motorväg eller motortrafikled/huvudled/landsväg (tar med alla så inte Karens börjar käbbla) utan att det finns nån asfalterad stycke färdbana brevid. då väljer man vänster dike/väggren, alltså trafik kommandes emot sig
men jag upprepar, det är inte det dagens fråga gäller

Frågar rör gångbana/cykelbana/ ibland från båda håll
Där borde va samma högertrafik som i övrig trafik + sunt förnuft

Cyklister mot norr och gående mot norr rör sig mot norr på höger sida
den gående går gå längst till höger om han vill

Cyklister mot söder och gående mot söder går eller cyklar (karens chill) på vänster sida
(sett från han som ska till norr)
de cyklande och gående som ska mot söder ska hålla sig på sin sida trottoaren/cykelgångbanan , den gående får gå längst till sitt höger om han vill,
ifall han inte vill ha ett cykeldäck mellan skinkorna när den kommer i 35 km i tim,.

Hela ovanstående stycke utspelar sig vid ena sidan av två stora körfält.
Man kan inte beskriva båda situationerna samtidigt, det är som att säga att en hjärnoperation och en ansiktsbehandling är samma sak, för båda händer ovanför nacken.

Jag har svårt att förstå vilken/vilka situationer du syftar på. Vad menar du med "Hela ovanstående stycke utspelar sig vid ena sidan av två stora körfält."?

Tänk dig att du har en stor bred landsväg med massa bilar. Direkt intill denna finns en upphöjd (vanligtvis rätt så bred) "trottoar" som INTE har någon linje vilken skulle dela in trottoaren i två delar en för gående och en för cyklister. Det är alltså bara en enda gemensam gång- och cykelväg intill bilvägen. Det finns inget staket som skiljer denna och biltrafiken. I början av denna "trottoar" finns, från varje håll, märket D6 Påbjuden gång- och cykelbana uppsatt. För personer som går på högra sidan av bilvägen i sin färdriktning så ska dessa, om det är möjligt, hålla sig längst till vänster på denna trottoar, dvs direkt intill bilarna som svischar förbi. Så ser lagen ut. Notera "om möjligt". Om han inte tycker det är möjligt för att det skulle vara olämpligt kan han helt lagligt strunta i att hålla sig "längst till vänster".

Om märket D6 INTE är uppsatt, så får nog trottoaren ses som enbart en gångbana där cyklister därmed inte ens får cykla, och då får du bestämma själv var du vill hålla dig när du går på denna.

I övrigt, när märket D6 är uppsatt, dvs. det är en gemensam gång- och cykelbana (utan linjer), så är huvudregeln att de gående ska hålla sig till kanterna (till vänster i sin färdriktning) om det är möjligt, och att cyklister ska hålla sig innanför alla gående, dvs. mer i mitten av banan. När cyklister möter varandra ska de hålla sig på höger sida i sin färdriktning. I praktiken så ska det alltså fungera på samma sätt som när gångtrafikanter går på en vanlig bilväg utan trottoar.
Senast redigerad av EmilenL 2026-03-21 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in