2026-03-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tack snälla, jag hoppas du har rätt. Ja, jag ska skriva upp det precis så som du beskrivit det hela.

Nu skall vi gå till botten med dina besvär konnekterade till ditt
[ Yrsel-problem ] och ditt besvär med [ Otál Tinnitús ] och, för att du, och jag, tillsammans, skall kunna finna orsakerna till dina besvär med Yrsel-problemet och tillika ditt besvär med
Otál Tinnitús, så kommer det att krävas flera skrivna och postade inlägg av mig.

Dessa kommande skrivna och postade inlägg kommer att inkludera ett flertal ställda frågor till dig som du sedan därefter och, i din tur kan svara på, det vill säga, om du finner dig ett intresse för att göra så.

Är dina Yrsel-problem så som också dina Otála Tinnitús-problem verkligen kopplade till dina Mag- och
Tarm-besvär ... ?

Till det ovan skrivna följer därtill svaret enligt nedan skrivet.

Enligt mitt sätt att se på just dessa problemen, så blir mitt svar .......... Nej, dessa problemen är inte kopplade till dina Mag- och Tarm-besvär men däremot sagt, så är jag övertygad om, att dina Yrsel-problem och dina Otála Tinnitús-problem påverkar din Mag- och Tarm-kanal på ett negativt sätt.

Jag har mina misstankar beträffande vad ditt Yrsel-problem och dina Otála Tinnitús-problem bottnar sig i och, jag har därtill sagt grundligt och, under en lägre tid funderat på vad ditt Yresel-problem och dina Otála Tinnitús-problem kan bero på och detta, vilket vi kommer att titta närmare på under den kommande tiden.

Det allra första, och som du framöver kommer att få tillvägagå och då, enligt mina kommande beskrivnings-instruktioner, det är, ett så kallat [ Tinnitált Capitérings-test ] eller också sagt, en så kallad [ Tinnitál Capitérings-övning ]

Förklaring till det ovan skrivna ..... [ Cáput ] betyder ( ett ) Huvud eller också, ( det ) Huvudet, [ Cáp-it-is ] betyder Huvudets och [ Capit-ál- ] betyder vad som har med huvudet att göra eller, vad som tillhör huvudet samt att [ Cap-it-ér-a ] betyder vad man gör med sitt huvud, det vill säga, hur man rör sitt huvud.

Enligt det ovan skrivna, så betyder det sålunda, att man utföra en [ Tinnitál Capitéring ] med hjälp utav mycket speciella huvudrörelser vilka bearbetar och inhiberar
[ Enkefáliska Tinnitús-signaler ] det vill säga, signaler som hjärnan tar emot från örat.

I nästkomnande inlägg får du en beskrivnings-instruktion om hur, och på vilket sätt som du skall tillvägagå när du utför en så kalkad [ Tinnitál Capitéring ] och, för att sålunda kunna bromsa ett Otált Tinnitús-besvär, sedan om detta kommer att ha en tillfredsställande effekt på just dig som individ, det återstår att se.

Kan vi på något sätt finna en lösning på ditt Yrsel-problem så tillika dina Tinnutús-problem, så är jag säker på, att du sålunda, uppnår en mer tillfredsställande Mag- och Tarm-funktion och, om du uppnår en bättre Mag- och Tarm-funktion, sålunda förbättras din mentala status avsevärt.

Extra tillägg utöver det ovan skrivna ... Då jag per telefonledes var i kontakt med en [ Gastro-Entero-Lóg ] samt då, Söndagen den 22/2 2026 och då, vid det aktuella tillfället framförde om dina Mag- och Tarm-problem samt inkluderat dina övriga symptomer, så hade jag ett mycket givande samtal med
[ Gastro-Entero-Lógen ] och, senare framåt samt i denna tråden, så kommer du att få reda på vad
[ Gastro-Entero-Lógen ] berättade för mig och, vad han gav mig för olika råd och rekommendationer.

Skrev dett enligt ovan för att du skall vara införstådd i att jag inte har glömt bort vad jag tidigare har lovat dig.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-19 kl. 20:25.
Citera
2026-03-20, 05:47
Medlem
Citat:
Tack JokerMannen, det låter intressant. Jag har läst båda dina inlägg om testerna noga och ska utföra dessa.

Vad gäller att skriva ner de tider när jag vaknar upp, somnar igen och måendet däremellan osv. nattetid, så får jag skjuta upp det lite då oväntade saker påverkat sömnen för tillfället. Det skulle inte bli rättvisande resultat just nu men så snart det rättar till sig, vilket borde bli till helgen, ska jag göra det en vecka i sträck och se hur resultatet blir. Återkommer med det sedan.

Den här veckan har magen varit förvånansvärt lugn så just nu verkar jag vara emellan skoven, vilket är väldigt skönt. Har tagit det väldigt lugnt på morgnarna, lagt upp benen som du tipsade om, äter min skorpa och försöker tänka positivt. Tinnitusen kommer och går, liksom en ostadighetskänsla och så, men hjärtklappningen känner jag inte av lika mycket nu. Hoppas det håller sig lite lugnare framöver.

Hej @Jultrollet

Var god, att inom citat-rutan se det 3:e textstycket
samt den 5:e skrivna textraden, tidigare skrivet av dig.

Citat: " Tinnitusen kommer och går, liksom en
ostadighetskänsla " ... slut citat/

Enligt nedan sett vill jag be dig att du svarar på två stycken uppställda frågor samt vilka är kopplade till citatet ovan sett.

Fråga 1. ) Upplever du, att det ibland slår
lock för ditt ena öra ... ?

Enligt frågan ovan uppställd ... om nu sådant är fallet så följer frågan, vilket av dina båda öron är i sådant fall drabbat av ett öronlock ... ?

Fråga 2. ) upplever du ibland att du har en ljud-över-känslighet hos något av dina båda öron ... ?

Enligt uppställd fråga ovan sett så följer därtill frågan, om så fallet är, hos vilket av dina båda öron upplever du en ljud-över-känslighet ... ?

Om du upplever en ljud-över-känslighet hos båda dina öron så berättar du det.

Extra tillägg utöver det ovan skrivna.

Befinner sig din Mag- och Tarm-kanal fortfarande i ett lugnt och harmoniskt tillstånd ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-20, 06:00
Medlem
Hej @Jultrollet.

Så fort jag får en skrivtid, så får du en instruktions-beskrivning om hur, och på vilket sätt som du skall tillvägagå när du utför en så kallad [ Tinnitál Capitérings-övning ] och, om det sedan visar sig med ett tillfredsställande resultat för din del, så är jag mycket säker på, att dina Mag- och Tarm-besvär kommer att avsevärt förbättras.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-20 kl. 06:02.
Citera
2026-03-20, 07:55
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
DubbelPost

Vad har du själv för erfarenhet av IBS och vilken typ av kost äter du? Om du inte vill gå in på detta så behöver du såklart inte, men en förklaring skulle vara uppskattad isåfall.
Senast redigerad av busy-signal 2026-03-20 kl. 07:57.
Citera
2026-03-20, 07:59
Avstängd
Stress nr1 faktor ta ett varmt bad och lös dina problem så blir det bättre sen

Sitter så många nerver o skit där nere så det är känsligt hjärnan kommunicerar med magen och påverkar

Är inte för mycket heller
Citera
2026-03-20, 13:11
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Var god, att inom citat-rutan se det 3:e textstycket
samt den 5:e skrivna textraden, tidigare skrivet av dig.

Citat: " Tinnitusen kommer och går, liksom en
ostadighetskänsla " ... slut citat/

Enligt nedan sett vill jag be dig att du svarar på två stycken uppställda frågor samt vilka är kopplade till citatet ovan sett.

Fråga 1. ) Upplever du, att det ibland slår
lock för ditt ena öra ... ?

Enligt frågan ovan uppställd ... om nu sådant är fallet så följer frågan, vilket av dina båda öron är i sådant fall drabbat av ett öronlock ... ?

Fråga 2. ) upplever du ibland att du har en ljud-över-känslighet hos något av dina båda öron ... ?

Enligt uppställd fråga ovan sett så följer därtill frågan, om så fallet är, hos vilket av dina båda öron upplever du en ljud-över-känslighet ... ?

Om du upplever en ljud-över-känslighet hos båda dina öron så berättar du det.

Befinner sig din Mag- och Tarm-kanal fortfarande i ett lugnt och harmoniskt tillstånd ... ?

Mvh/@JokerMannen
1. Ja, det inträffar ibland men ganska sällan. I så fall slår det lock, börjar tjuta och sedan går det tillbaka igen till ett högt sus. Oftast på vänster sida, vilket är det öra som jag upplever som mest bekymmersamt. Det är dessutom det öra som jag som liten hade svår öroninflammation i, men jag har ju inte haft problem med detta förrän nu det senaste året eller så. De senaste två månaderna har varit värst.

2. Ja, jag är känslig för ljud ibland och då i båda. Mest jobbigt är det med vissa röster faktiskt, och då särskilt hesa eller grötiga manliga röster samt pipiga kvinnliga. Musik, tv-ljud eller ringsignaler är inte lika obehagligt även om jag förstås inte lyssnar på onödigt hög volym. Aldrig med hörlurar eller liknande.

I går hade jag en fullständigt förfärlig dag där yrseln, illamåendet och tinnitusen var riktigt jobbig. Magen var inte heller bra och jag var på vippen två gånger att få ett av mina otäcka maganfall. Provade ditt tips med den varma handduken men jag tror det fungerar bäst vid smärta och uppblåsthet, för värme känns jobbigt när det är som värst. Fick även gå upp vid 3-tiden i natt då jag mådde så pyton och kände mig ganska uppblåst. Ställde mig vid ett öppet fönster för att få kall luft och till slut lugnade det ner sig så pass att jag försiktigt kunde lägga mig igen. Somnade till slut och just nu är det värst med illamåendet.
Citera
2026-03-20, 21:56
Medlem
Citat:
1. Ja, det inträffar ibland men ganska sällan. I så fall slår det lock, börjar tjuta och sedan går det tillbaka igen till ett högt sus. Oftast på vänster sida, vilket är det öra som jag upplever som mest bekymmersamt. Det är dessutom det öra som jag som liten hade svår öroninflammation i, men jag har ju inte haft problem med detta förrän nu det senaste året eller så. De senaste två månaderna har varit värst.

2. Ja, jag är känslig för ljud ibland och då i båda. Mest jobbigt är det med vissa röster faktiskt, och då särskilt hesa eller grötiga manliga röster samt pipiga kvinnliga. Musik, tv-ljud eller ringsignaler är inte lika obehagligt även om jag förstås inte lyssnar på onödigt hög volym. Aldrig med hörlurar eller liknande.

I går hade jag en fullständigt förfärlig dag där yrseln, illamåendet och tinnitusen var riktigt jobbig. Magen var inte heller bra och jag var på vippen två gånger att få ett av mina otäcka maganfall. Provade ditt tips med den varma handduken men jag tror det fungerar bäst vid smärta och uppblåsthet, för värme känns jobbigt när det är som värst. Fick även gå upp vid 3-tiden i natt då jag mådde så pyton och kände mig ganska uppblåst. Ställde mig vid ett öppet fönster för att få kall luft och till slut lugnade det ner sig så pass att jag försiktigt kunde lägga mig igen. Somnade till slut och just nu är det värst med illamåendet.

Hej @Jultrollet och tack så mycket för ditt svars-inlägg.

Stackars lilla dig som skall behöva genom-lida sådana hemska besvär och symptomer utan att få stopp på dessa eländets plågor, det vilket du beskrivit i ditt senaste skrivna och postade inlägg är riktigt tuffa symptomer som du tvingas genom-lida och värst av allt, det är ju, att det tär oerhört kraftullt på ditt psyke och sålunda försämrar din mentala status.

Jag vill också få tillagt till det ovan skrivna, att du tycks besitta en mycket stark och mental styrka som mäktar med att genom-lida alla dessa olika och besvärande symptomer under ett och samma tillfälle och, som tillika sagt, kommer och går från den ena dagen till den andra.

Detta är viktigt att förstå enligt följande skrivet.

När du under en längre tid och i denna tråden har låtit dig beskrivit om dina Mag- och Tarm-lidanden samt dina därtill olika tillkommande symptomer, så är det mycket viktigt att förstå, att det, som man inte, individuellt har upplevt, det kan man ej heller förstå.

Enligt det ovan skrivna, så vill det säga, att när du beskrivit eller beskriver dina Mag- och Tarm-besvär samt därtill också dina många olika tillkommande symptomer, så kan du endast få [ Sym-Pathía ] av andra som läser dina skrivna och postade inägg i denna tråden, det vill säga, att andra människor kan visa sin med-känsla eller sitt med-lidande för det som du så ofta genom-lider.

Men, de flesta som läser dina skrivna och postade inlägg, de kan, i stötsta utsträckning sagt, inte visa eller ge dig
[ Em-Pathía ] vilket betyder, att som indivd, fullständigt kunna leva sig in och förstå dina Mag- och Tarm-besvär samt dina därtill många olika och tillkommande symptomer.

För att kunna giva en annan människa [ Em-Pathía ] så krävs det, att man själv har upplevt eller ockå upplever något snarliknande eller också, att man själv plågas av samma Mag- och Tarm-besvär samt symptomer och då först, är man berättigad att ge den lidande individen sin [ Em-Pathía ]

[ Sym-Pathía ] betyder Med-lidande, det vill säga, att man lider med den personen som beskrivit eller också har berättat om sina Mag- och Tarm-besvär inkulderat sina tillkommande symptomer.

[ Em-Pathía ] betyder In-lidande, det vill säga, att man lidrer tillsammans med en annan människa som har snarliknande eller också har samma besvärs-problem som man själv har eller lider utav och upplever.

För att kunna förstå en annan människas lidande och plågor och sålunda kunna ge sin [ Em-Pathía ] så måste man som
[ Em-Pathiór ] själv, antingen ha upplevt det som den andra personen beskrivit om sitt lidande eller också, så måste man själv som [ Em-Pathiór ] uppleva samma plågor och besvär som den andra människan beskrivit sig lida utav.

Du har beskrivit i ditt senaste skrivna och postade inlägg, att du under gårdagen och natten besvärades utav [ Yrsel-problem ] [ Tinnitál Oto-brusning ] och [ Nauséa-besvär ] samt [ Mag- och Tarm-besvär ]

Du skrev då bland annat, att du vid klockan 03:00-tiden under den tidiga morgon-tiden då hade placerat dig intill ett öppet fönster för att sålunda inandas kall utomhusluft samt att det sålunda till sist och slutligen lugnade ner sig och så att du sendan därefter kunnde återgå till din säng för att då ha fortsatt med att sova vidare.

Till det ovan skrivna följer två olika frågor.

Fråga 1. ) När du under den tidiga gårdags-morgonen och vid klockan 03:00-tiden hade placerat dig intill ett öppet fönster, lade du då märke till om det var fukt i utomhus-luften ... ?

Fråga 2. ) Hur långt ifrån sett där du bor finns en sjö eller bäck eller en tät skog ... ?

Om du har en tät skog en bit ifrån där du bor och den, vilken allra hellst skall vara försedd med antingen en bäck eller också en sjö eller annat vattendrag, så skall du få ett mycket effektivt råd av mig för att sålunda avsevärt kunna förbättra din kropps syreupptagning.

Tilläggs-fråga ... Läste du mitt inlägg beträffande den så kallade [ Tinnitála Capitérings-övningen ] som jag så småningom kommer att ge dig en instruktions-beskrivning
för, i denna tråden ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-20, 22:53
Medlem
Hej @Jultrollet

Jag har en fråga till dig som nyligen poppade upp i mina tankar och som främst är kopplade till dina Mag- och Tarm-besvär.

Har du tillgång till ett badkar i huset där du bor och lever eller, har du enbart tillgång till en dusch ... ?

Enligt frågan ovan ställd, så handlar detta om en så kallad
[ Luft-torknings-metod ] vilken dels leder till en mycket effektiv kropps-relaxation under en tid av cirka 30 till 45 minuter men, framför allt sagt, så handlar det om att kunna öka kroppens [ Oxygén-tillförsel ] till vävnader och organ vilket sänker Tónus-styrkan hos kroppens Matspjälknings-organ och sålunda leder till ett bättre och behagligare kropps-mående.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-20 kl. 23:07.
Citera
2026-03-20, 23:26
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet och tack så mycket för ditt svars-inlägg.

Stackars lilla dig som skall behöva genom-lida sådana hemska besvär och symptomer utan att få stopp på dessa eländets plågor, det vilket du beskrivit i ditt senaste skrivna och postade inlägg är riktigt tuffa symptomer som du tvingas genom-lida och värst av allt, det är ju, att det tär oerhört kraftullt på ditt psyke och sålunda försämrar din mentala status.

Jag vill också få tillagt till det ovan skrivna, att du tycks besitta en mycket stark och mental styrka som mäktar med att genom-lida alla dessa olika och besvärande symptomer under ett och samma tillfälle och, som tillika sagt, kommer och går från den ena dagen till den andra.

Detta är viktigt att förstå enligt följande skrivet.

När du under en längre tid och i denna tråden har låtit dig beskrivit om dina Mag- och Tarm-lidanden samt dina därtill olika tillkommande symptomer, så är det mycket viktigt att förstå, att det, som man inte, individuellt har upplevt, det kan man ej heller förstå.

Enligt det ovan skrivna, så vill det säga, att när du beskrivit eller beskriver dina Mag- och Tarm-besvär samt därtill också dina många olika tillkommande symptomer, så kan du endast få [ Sym-Pathía ] av andra som läser dina skrivna och postade inägg i denna tråden, det vill säga, att andra människor kan visa sin med-känsla eller sitt med-lidande för det som du så ofta genom-lider.

Men, de flesta som läser dina skrivna och postade inlägg, de kan, i stötsta utsträckning sagt, inte visa eller ge dig
[ Em-Pathía ] vilket betyder, att som indivd, fullständigt kunna leva sig in och förstå dina Mag- och Tarm-besvär samt dina därtill många olika och tillkommande symptomer.

För att kunna giva en annan människa [ Em-Pathía ] så krävs det, att man själv har upplevt eller ockå upplever något snarliknande eller också, att man själv plågas av samma Mag- och Tarm-besvär samt symptomer och då först, är man berättigad att ge den lidande individen sin [ Em-Pathía ]

[ Sym-Pathía ] betyder Med-lidande, det vill säga, att man lider med den personen som beskrivit eller också har berättat om sina Mag- och Tarm-besvär inkulderat sina tillkommande symptomer.

[ Em-Pathía ] betyder In-lidande, det vill säga, att man lidrer tillsammans med en annan människa som har snarliknande eller också har samma besvärs-problem som man själv har eller lider utav och upplever.

För att kunna förstå en annan människas lidande och plågor och sålunda kunna ge sin [ Em-Pathía ] så måste man som
[ Em-Pathiór ] själv, antingen ha upplevt det som den andra personen beskrivit om sitt lidande eller också, så måste man själv som [ Em-Pathiór ] uppleva samma plågor och besvär som den andra människan beskrivit sig lida utav.

Du har beskrivit i ditt senaste skrivna och postade inlägg, att du under gårdagen och natten besvärades utav [ Yrsel-problem ] [ Tinnitál Oto-brusning ] och [ Nauséa-besvär ] samt [ Mag- och Tarm-besvär ]

Du skrev då bland annat, att du vid klockan 03:00-tiden under den tidiga morgon-tiden då hade placerat dig intill ett öppet fönster för att sålunda inandas kall utomhusluft samt att det sålunda till sist och slutligen lugnade ner sig och så att du sendan därefter kunnde återgå till din säng för att då ha fortsatt med att sova vidare.

Till det ovan skrivna följer två olika frågor.

Fråga 1. ) När du under den tidiga gårdags-morgonen och vid klockan 03:00-tiden hade placerat dig intill ett öppet fönster, lade du då märke till om det var fukt i utomhus-luften ... ?

Fråga 2. ) Hur långt ifrån sett där du bor finns en sjö eller bäck eller en tät skog ... ?

Om du har en tät skog en bit ifrån där du bor och den, vilken allra hellst skall vara försedd med antingen en bäck eller också en sjö eller annat vattendrag, så skall du få ett mycket effektivt råd av mig för att sålunda avsevärt kunna förbättra din kropps syreupptagning.

Tilläggs-fråga ... Läste du mitt inlägg beträffande den så kallade [ Tinnitála Capitérings-övningen ] som jag så småningom kommer att ge dig en instruktions-beskrivning
för, i denna tråden ... ?

Mvh/@JokerMannen
Tack snälla du, det värmer vad du skriver och visst är det så. Har man inte känt av framför allt de otäcka anfallen som hastigt kastar sig över en när man minst anar det, så kan man inte riktigt förstå vad det innebär. Det är inte så konstigt och jag önskar ingen att behöva uppleva det eller ha det så som jag haft det i många år.

Men man får kämpa på och glädjas åt de stunder eller dagar som man mår bättre, och framför allt inte ge upp hoppet. Förr eller senare kommer det något nytt att prova, forskningen pågår och den har kommit långt i vissa hänseenden, eller så hittar man ett gott råd av en vänlig person som vill gott. Tack för att du lägger tid på att försöka hjälpa inte bara mig utan även andra i tråden som har det kämpigt, det har redan hjälpt mig mycket och säkert kommer det även andra till godo både nu och i framtiden.

Vad gäller dina frågor:

1. Jo, det var faktiskt sval och fuktig luft ute när jag öppnade fönstret.
2. Det är kanske knappt 100 meter till en sjö och den ligger precis bredvid en fin, tät och blandad skog.

Jadå, jag läser alla dina inlägg noga och ser fram emot att prova den övningen.
Citat:
Hej @Jultrollet

Jag har en fråga till dig som nyligen poppade upp i mina tankar och som främst är kopplade till dina Mag- och Tarm-besvär.

Har du tillgång till ett badkar i huset där du bor och lever eller, har du enbart tillgång till en dusch ... ?

Enligt frågan ovan ställd, så handlar detta om en så kallad
[ Luft-torknings-metod ] vilken dels leder till en mycket effektiv kropps-relaxation under en tid av cirka 30 till 45 minuter men, framför allt sagt, så handlar det om att kunna öka kroppens [ Oxygén-tillförsel ] till vävnader och organ vilket sänker Tónus-styrkan hos kroppens Matspjälknings-organ och sålunder leder till ett bättre och behagligare kropps-mående.

Mvh/@JokerMannen
Jodå, ett badkar finns.
Citera
2026-03-21, 06:37
Medlem
Citat:

Hej @Jultrollet samt tack för ditt skrivna och postade
svars-inlägg till IBS-tråden.

Var god se din citat-ruta och där, det 3:e textstycket samt hos den 4:e skrivna textraden.

Den varma och fuktiga samt den heta frotté-handduken vilken då skall placeras så som jag, i ett tidigare skrivet och postat inlägg beskrev det ... det vill säga, på den så kallade
[ Hypo-Gástriska Abdómen-regionen ] samt då också sett, en
bit ovanför den [ Umbilicála regionen ]

Den metoden med den varma och heta frotté-handduken, den skall givet vis inte användas i samband med
[ Tinnitús-besvär ] och [ Yrsel-problem ]

Den så kallade frotté-hadduks-metoden skall enbart användas vid så kallade [ Buk-Distensióner ] då [ Tónusen ] har ökat i Cólon:s Lúmen och, när Cólon-Lúmen har samlat på sig en stor mängd av så kallade [ Stående Tarm-gaser ]

Buk-Distensióner och påsamlade Tarm-gaser som blivit stående i Cólon:s Lúmen leder mycket ofta till att Nauséa-besvär uppstår.

När Cólon:s Lúmen har utsatts för Distensióner på grund av
stående Tarm-gaser eller också, vid Obstipátions-problem, då aktiveras [ Sensóriska Sträck-receptórer ] i Cólon:s Luminála Cell-väggar och, vilket då leder till, att dessa Sensóriska Sträck-receptórer sänder ut signaler via Colonála Neuróner och upp till hjärnan och detta, vilket i sin tur utlöser Abdominál Cólon-smärta och därtill också, och oftast, Nauséa-besvär.

När Cólon:s Lúmen utvidgas utöver det normala, då uppstår en så kallad [ Mekanisk Stress ] i Cólon:s Lúmen.

De Sensóriska Sträck-receptórerna avkänner den onormala Distensíon som uppstått inom Grovtarmen och utsänder då signaler till det Centrála Neurón-systemet.

Nauséa-besvär som uppstår eller framträder i samband med att Cólon-Lúmen har utvidgats betyder, att [ Enkéfalon ] det vill säga, hjärnan tolkar sådana Sensóriska Sträck-receptórs-signaler som en försvars-mekanism och fungerar även som en så kallad skydds-reaktion.

Detta enligt det ovan skrivna leder till Nauséa-besvär och därtill också, nedsatt aptit.

Dessa symptomer, är ofta förekommande hos individer som besväras utav [ Cólon Irritábile ] det vill säga, det som gemene man kallar för [ IBS ]

Detta handlar om det så kallade [ Corporála ] och [ Viscerála ] Neurón-systemet som utsänder Sensóriska Neurón-signaler från kroppens inre organ och sålunda kommuniserar med kroppens hjärna.

[ Córpus ] betyder kropp och, som till exempel:
[ Córpus Véntris ] det vill säga, Magsäcks-kropps-delen,
[ Córpus Pancreátis ] det vill säga, Bukspottkörtel-kropps-delen.

[ Córpor-is ] betyder kroppen:s och, [ Corpor-ál ] betyder, vad som har med kroppen att göra samt att [ Viscús och Viscéra ] betyder inälva och inälvor så som kroppens inre organ och då framför allt sett beträffande Mag- och Tarm-kanalens olika organ-delar.

Det Corporála och Viscerála Neurón-systemet, det är kroppens Matspjälknings-organ vilka alla, är inklädda med olika typer av Signal-Neuróner och som har kopplingar till det Enkefáliska systemet, det vill säga, hjärnans system.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-21 kl. 06:56.
Citera
2026-03-21, 13:37
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet samt tack för ditt skrivna och postade
svars-inlägg till IBS-tråden.

Var god se din citat-ruta och där, det 3:e textstycket samt hos den 4:e skrivna textraden.

Den varma och fuktiga samt den heta frotté-handduken vilken då skall placeras så som jag, i ett tidigare skrivet och postat inlägg beskrev det ... det vill säga, på den så kallade
[ Hypo-Gástriska Abdómen-regionen ] samt då också sett, en
bit ovanför den [ Umbilicála regionen ]

Den metoden med den varma och heta frotté-handduken, den skall givet vis inte användas i samband med
[ Tinnitús-besvär ] och [ Yrsel-problem ]

Den så kallade frotté-hadduks-metoden skall enbart användas vid så kallade [ Buk-Distensióner ] då [ Tónusen ] har ökat i Cólon:s Lúmen och, när Cólon-Lúmen har samlat på sig en stor mängd av så kallade [ Stående Tarm-gaser ]

Buk-Distensióner och påsamlade Tarm-gaser som blivit stående i Cólon:s Lúmen leder mycket ofta till att Nauséa-besvär uppstår.

När Cólon:s Lúmen har utsatts för Distensióner på grund av
stående Tarm-gaser eller också, vid Obstipátions-problem, då aktiveras [ Sensóriska Sträck-receptórer ] i Cólon:s Luminála Cell-väggar och, vilket då leder till, att dessa Sensóriska Sträck-receptórer sänder ut signaler via Colonála Neuróner och upp till hjärnan och detta, vilket i sin tur utlöser Abdominál Cólon-smärta och därtill också, och oftast, Nauséa-besvär.

När Cólon:s Lúmen utvidgas utöver det normala, då uppstår en så kallad [ Mekanisk Stress ] i Cólon:s Lúmen.

De Sensóriska Sträck-receptórerna avkänner den onormala Distensíon som uppstått inom Grovtarmen och utsänder då signaler till det Centrála Neurón-systemet.

Nauséa-besvär som uppstår eller framträder i samband med att Cólon-Lúmen har utvidgats betyder, att [ Enkéfalon ] det vill säga, hjärnan tolkar sådana Sensóriska Sträck-receptórs-signaler som en försvars-mekanism och fungerar även som en så kallad skydds-reaktion.

Detta enligt det ovan skrivna leder till Nauséa-besvär och därtill också, nedsatt aptit.

Dessa symptomer, är ofta förekommande hos individer som besväras utav [ Cólon Irritábile ] det vill säga, det som gemene man kallar för [ IBS ]

Detta handlar om det så kallade [ Corporála ] och [ Viscerála ] Neurón-systemet som utsänder Sensóriska Neurón-signaler från kroppens inre organ och sålunda kommuniserar med kroppens hjärna.

[ Córpus ] betyder kropp och, som till exempel:
[ Córpus Véntris ] det vill säga, Magsäcks-kropps-delen,
[ Córpus Pancreátis ] det vill säga, Bukspottkörtel-kropps-delen.

[ Córpor-is ] betyder kroppen:s och, [ Corpor-ál ] betyder, vad som har med kroppen att göra samt att [ Viscús och Viscéra ] betyder inälva och inälvor så som kroppens inre organ och då framför allt sett beträffande Mag- och Tarm-kanalens olika organ-delar.

Det Corporála och Viscerála Neurón-systemet, det är kroppens Matspjälknings-organ vilka alla, är inklädda med olika typer av Signal-Neuróner och som har kopplingar till det Enkefáliska systemet, det vill säga, hjärnans system.

Mvh/@JokerMannen
Nej, det förstår jag. Jag tänkte bara att jag provade det då jag kände mig som en uppblåst flodhäst.

Tycker inte att dimetikon i form av Buminifom är lika effektivt som påsarna med lite pepparmint i, Dulcogas, så jag tror jag håller mig till dem igen. Bäst är I SAY IBS kapslar men de är lite dyra. Någon som testat någon annan sort som fungerar bra?
Citera
2026-03-21, 23:28
Medlem
@JokerMannen kommer nu, att i flera kommande skrivna och postade inlägg till [ IBS-tråden ] att berätta detaljerat om vad som har med [ Intestinála Gaser ] att göra och, nedan sett och skrivet, så är detta inlägget det första av flera efterkommande inlägg till [ IBS-tråden ] vilka alla kommer att vara inriktade på [ Intestinála Gaser ] samt inom Mag- och Tarm-kanalen.

Mer än 99% av Gasen [ Flátus och Flatuléns ] som passerar
[ Cólon Réktum ] utgörs av de följande uppräknade Gaserna, dessa vilka äro, [ Kväve-Gas ] och [ Syr-Gas ] och [ Koldioxíd ] och [ Väte-Gas ] samt [ Metán-Gas ]

[ Kväve-Gasen ] är vanligen den dominerande Gasen och, denna Gas-typen, hätstammar liksom [ Syr-Gasen ] från den
[ Luften ] som en individ in-andas eller också, ned-sväljer.

Den [ Intestinála Gasen ] har olika ursprung, det vill säga,
( A ) ... Den kan vara ned-svald och ( B ) ... Den kan också vara producerad inom [ Tarmen ] samt ( C ) ... Den kan även
[ Diffundera ] från kropps-blodet.

Den, av individen, ned-svalda Gasen, det vill säga,
[ Kväve-Gasen ] och [ Syr-Gasen ] är de två Gaserna som utgör huvud-delen av de Gaserna som finns inom Magsäcken
[ Sáccus Vénter ] och dessa två Gaserna, når då ned till Magsäcken, dels med Saliven från
[ Cávum Óris Spott-körtlar ] det vill säga, munhålans saliv-producerande körtlar och, dels via reflexer i [ Esófagos ] det vill säga [ Matstrupen ]

Men ! ... Den mesta av den luften som individen ned-sväljer, den stannar kvar inom [ Esófagos ] och sedan därefter elimineras med hjälp av så kallade [ Rapnings-reflexer ]

Efter till exempel en så kallad [ Hiátus-Herína-operation ] som till exempel [ Nissen-Plastik ] så kan den opererade individens förmåga till att rapa bli mycket nedsatt.

Enligt det ovan skrivna, så kan följden hos en sådan opererad patient då bli en ansamling inom Magsäcken av de 2 till 3 milliliter Gas som varje gång av individen ned-sväljes med spott-körtel-saliven slutligen bli frågan om flera liter med Gaser som stannar kvar inom den opererade individens Magsäck.

Den Gas-produktionen vilken äger rum inom Tarmarna, den omfattar ... ( A ) [ Väte-Gas ] och ( B ) [ Koldioxid ]
samt ( C ) [ Metán-Gas ] och, dessa Gas-produktioner sker och äger rum inom den så kallade [ Proximála Mag- och Tarm-kanalen ] det vill säga, den första halv-delen utav hela Mag- och Tarm-kanalen sett.

Beträffande [ Koldioxíden ] så frigörs den, inom den övre delen av Mag- och Tarm-kanalen och detta, vilket sker och äger rum i samband med att [ Fri Syra ] på ett helt normalt sätt reagerar med kroppens producerade [ Bi-Karbonáter ] och även, när så kallade [ Tri-Glyceríder ] bryts ned inom kroppen till [ Lipíd-Syror ] det vill säga [ Fett-Syror ] i den kosten som individen har tillfört sin kropp.

Flera liter [ Koldioxíd ] kan bildas inom Tarmen på detta sättet efter intag av en [ Lipíd-rik måltid ] och, adderar man sedan därtill en hög [ Syra-Sekretion ] inom Tarmen så kan man föstå varför många [ Úlcus-patienter ] kan få uppleva en mycket stark och [ Post-Prandiál ] Gas-spänning ]

Enligt ovan skrivet [ Post- ] betyde kommande efter något och
[ Prándium ] betyder måltid samt [ Prandiál-is ] vad som har med en måltid att göra.

Den mesta av den [ Koldioxíden ] som på ett sådant sätt och enligt ovan skrivet, frigörs inom den
[ Proximála Mag- och Tarm-kanalen ] den når inte ned till Cólon Réktum, utan den absorberas istället under passagen genom Tarmarna.

Obs ! ... Även om en så kallad [ Bakteriál Överväxt ] finns inom Tunntarmen på det Apikála Túnica Mucósa-skiktet, så är
[ Väte-Gasen ] till sin allra största del härstammande från Cólon eller ett så kallat [ Intéstinum Crássum ]

Ordet Cólon [ Kå-lon ] så som ordet [ Intéstinum Crássum ] är båda ett grammatiskt Det-Génus, det vill säga, Ett Cólon och
Det Cólonet.

Enligt det ovan skrivna samt beträffande Intestinála
Tarm-Flatulenséringar, det vill säga Tarm-Gaser, så berättar jag vidare om just detta i nästa skrivna och postade inlägg till IBS-tråden.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-21 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in