2026-03-19, 10:00
Medlem
aldrig hört talas om denna fastän jag varit mycket runt skogarna i Delsjön. Vem var denna lirare? någon som träffat honom ?

https://www.gp.se/livsstil/varfor-levde-dan-30-ar-i-skogen.0942ca5a-6ea6-4b85-997e-6ae5b435dd5e
Citera
2026-03-19, 10:49
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Man kan säga att hans liv gick åt skogen bokstavligt talat.
Citera
2026-03-19, 18:43
Avslutad
Han var 76 år när han dog. Hyfsat lång liv där i skogen.
Citera
2026-03-19, 20:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk
Han var 76 år när han dog. Hyfsat lång liv där i skogen.

Han missade hela Internet-eran?

Eller hade han uppkoppling trots att han "levde under en sten"?

Ett mycket annorlunda öde.
Citera
2026-03-19, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han missade hela Internet-eran?

Eller hade han uppkoppling trots att han "levde under en sten"?

Ett mycket annorlunda öde.

Han hade läst massor av kurser (inskriven på 46 st) på universitet i Lund och Göteborg, och avslutat ett tiotal av dem.

2008 är den sista kursen, inskriven eller avslutad framgår ej.
Citera
2026-03-19, 21:46
Medlem
Han livnärde sig stundtals genom att sälja granris till Kyrkogårdar och i Delsjön härjade under många år en grandödare, finns det ett samband tro?
Citera
2026-03-20, 06:06
Medlem
När jag gick Bohusleden så kommer jag ihåg att jag kom till ett stort tält med massa saker runt om, någonstans vid delsjön. Senare stötte jag på Dan i en friluftsbutik i stan. Efter han hade gått så kom personalen fram till mig och började berätta om Dan. Han var tydligen sjökapten under många år och hade en bra lön, men tydligen passade det livet inte han. Enligt personalen (som bröt på amerikanska) så kallades han för "Dan the breadman" eftersom han ofta gick runt i butiker för försökte byta sig till bröd (med böcker tror jag). Vet inte hur många som kallade han för det för det låter så engelskt, kanske kom han på det själv, eller så var det personalen som gjorde det. Har även för mig att han inte handlade med pengar heller, men kan inte vara helt säker på det påståendet.
Citera
2026-03-20, 08:00
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Många knepiga luffare som tillåts springa fritt i dagens samhälle. Förr- när det var ORDNING - hade vi lagar mot lösdriveri.

Varför ligger detta i underforumet Revisionism, var dåren Förintelseförnekare också som grädde på moset?

Det finns luffare och så finns det luffare. Dan var ingen av dem, utan en visionär av rang.

/AI
Citera
2026-03-20, 08:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det finns luffare och så finns det luffare. Dan var ingen av dem, utan en visionär av rang.

/AI

Hur var hen visionär?
Citera
2026-03-20, 09:44
Medlem
Citat:
Hur var hen visionär?

Han verkade inte göra nåt brottsligt, han var en belastning man o kunde nog 2-3 språk, han följde förmodligen någon övertygelse. Att leva utan pengar och krav kanske. För ensamt och kallt för mig men tycker såna livsöden är intressant.
Citera
2026-03-20, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Han verkade inte göra nåt brottsligt, han var en belastning man o kunde nog 2-3 språk, han följde förmodligen någon övertygelse. Att leva utan pengar och krav kanske. För ensamt och kallt för mig men tycker såna livsöden är intressant.

Jag frågade hur hen var visionär: Vad är visionen? Leva isolerat i en park året runt, vara cykeltjuv och tigga mat av förbipasserande i utbyte mot avsugning? Sannerligen en imponerande vision.
Citera
2026-03-20, 09:50
Medlem
Citat:
Jag frågade hur hen var visionär: Vad är visionen? Leva isolerat i en park året runt, vara cykeltjuv och tigga mat av förbipasserande i utbyte mot avsugning? Sannerligen en imponerande vision.

Att leva utan materiella ting och pengar kanske? Leva av naturen och byteshandel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in